ANNONS
Annons

TIFF eller PSD

Produkter
(logga in för att koppla)
bjornt skrev:
Nopes. Då får du läsa mitt inlägg igen.

Ok, då har jag missat något.

Men vad blir de tio bitarna när du dekomprimerar det här då?

(förstörade komprimering: 1000000000)
komprimerad förstörande: 1x1; 9x0

= ?

Aha. Missförståndet grundas alltså i att jag menade att 1111111111 var orginaldatan, 1000000000 är alltså förstörande.
Kanske inte helt bra exempel, så jag säger så här istället:
Orginaldata: 1012343223 (svår att komprimera)
Förstörande: 1000000000 (lätt att komprimera)

Annars är vi ju helt inne på samma spår.

bjornt skrev:
Aha. Missförståndet grundas alltså i att jag menade att 1111111111 var orginaldatan, 1000000000 är alltså förstörande.
Kanske inte helt bra exempel, så jag säger så här istället:
Orginaldata: 1012343223 (svår att komprimera)
Förstörande: 1000000000 (lätt att komprimera)

Annars är vi ju helt inne på samma spår.

aha ok.

Okej, dags att reda ut lite koncept här..

De exempel som är givna innan:

8x1,2x0 = 1111111100
Den typen av komprimering är s.k RLE (Run Length Encoding) och används av filformat som PCX eller TGA (Det är dock valfritt om man vill använda RLE i TGA)

RLE är ett oförstörande sätt att komprimera data på, men inte särskilt effektivt..

LZW jobbar med mönster av data, så om man har ofta upprepande mönster av data så lagras bara en kopia av det. Exempel:
Original: 4561734517345456
Mönster 1: 17345
Mönster 2: 456
Komprimerat: Mönster2,Mönster1,Mönster1,Mönster2
(Grovt förenklat självklart)

Dvs, original och upppackad version av datan är exakt likadana.

JPEG är dock en approximativ komprimering som jobbar med kurvor, och inte "riktig" data.
Algoritmen fungerar så att den analyserar skillnaderna mellan närliggande pixlar, och använder en matematisk rutin för att räkna ut en formel som _ungefär_ motsvarar orginalet.
Detta gör att om man t.ex har en bild av en gråskala över en bild, med absolut svart till vänster och absolut vitt till höger (linjär skala), så behöver JPEG bara spara två färgvärden (vitt och svart) och beskriva hur lång toning det är.
Hade det dock t.ex varit en grön pixel mitt i toningen så hade den blivit "nerprioriterad" och kanske inte ens synts.

JPEG är komplicerat, och jag hoppas att jag klarat av att förklara ungefär hur det fungerar..

/James

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar