ANNONS
Annons

TIFF eller PSD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Vilket format är smartast att spara bilden i efter redigering?

Jag använder Lightroom till den mesta redigeringen men tar Photo Shop till hjälp då och då. När en Raw-fil varit i PS blir blir den ju konverterad till ett annat format och i LR kan man bland annat välja om man vill ha den i TIFF eller PSD och frågan är vilket som är smartast?

Vilket format väljer ni som använder er av både LR och PS och varför väljer ni just det formatet?

Psd

PSD då jag gärna går tillbaka och justerar mina bilder i Photoshop, förmodligen finns det andra som har skäl att välja TIFF... filerna blir gigantiska men det kostar mig inte många kronor att lagra på DVD.

PSD då jag gärna går tillbaka och justerar mina bilder i Photoshop, förmodligen finns det andra som har skäl att välja TIFF... filerna blir gigantiska men det kostar mig inte många kronor att lagra på DVD.

OK, sparar du PSD-filerna så det går att se redigeringarna när du kommer tillbaka till PSD-filen igen?

Vilket format är smartast att spara bilden i efter redigering?

Jag använder Lightroom till den mesta redigeringen men tar Photo Shop till hjälp då och då. När en Raw-fil varit i PS blir blir den ju konverterad till ett annat format och i LR kan man bland annat välja om man vill ha den i TIFF eller PSD och frågan är vilket som är smartast?

Vilket format väljer ni som använder er av både LR och PS och varför väljer ni just det formatet?

PSD eller Tiff har nästan ingen betydelse. Du kan tillämpa allt på en Tiff som du kan göra med en PSD. Dvs lager, justeringslager, alphakanaler, masker m m. Det finns kanske något som inte går att göra i Tiff, men hittills har jag inte upptäckt det. Om man använder InDesign är PSD att föredra eftersom det går att göra fler saker i InDesign med det formatet. Tiffen kan också bli aningen mindre i storlek.

PSD eller Tiff har nästan ingen betydelse. Du kan tillämpa allt på en Tiff som du kan göra med en PSD. Dvs lager, justeringslager, alphakanaler, masker m m. Det finns kanske något som inte går att göra i Tiff, men hittills har jag inte upptäckt det. Om man använder InDesign är PSD att föredra eftersom det går att göra fler saker i InDesign med det formatet. Tiffen kan också bli aningen mindre i storlek.

Aha, låter ju som det inte är något avgörande val att välja PSD eller TIFF alltså. Just nu är min LR inställd på TIFF så då kan jag rulla vidare med det.

För några månader sedan läste jag följande "inlägg" i debatten TIFF vs PSD.
Citat:
Wrong...PSD is now a bastardized file format that is NOT a good idea to use. Even the Photoshop engineers will tell you that PSD is no longer the Photoshop "native" file format. It has no advantages and many disadvantages over TIFF.

TIFF is publicly documented, PSD is not. That makes TIFF a preferred file format for the long term conservation of digital files.

TIFF uses ZIP compression for max compression, PSD uses RLE which if you save without the Max compatibility will be a bit smaller, but at the risk of not being able to be used by apps, like Lightroom.

TIFF can save EVERYTHING a PSD can save including layers, paths, channels, transparency, annotations and can go up to 4 GIGS in file size. TIFF can save all the color spaces PSD can. The ONLY thing I can think of that PSD can save that currently TIFF can't save is if you Save out of Camera Raw a cropped PSD, you can uncrop the PSD in Photoshop CS, CS2 or 3. That's one tiny obscure thing that PSD can do that TIFF currently doesn't. How many people even knew that let alone use it?

PSD used to be the preferred file format back before Adobe bastardized it for the Creative Suite. The moment that happened, PSD ceased to be a Photoshop "native" file format. PSB is the new Photoshop "native" file format for images beyond 30,000 pixels. And , at the moment, only Photoshop can open a PSB.

Getting back to the fist point, Adobe can do anything including stopping support for PSD because it's a proprietary file format. TIFF is public, even if it's owned by Adobe (by virtue of the Aldus purchase). Even if Adobe went belly up tomorrow, TIFF would continue.

And, let me be blunt, anybody who thinks PSD is "better" than TIFF is ignorant of the facts. If Adobe would let them, the Photoshop engineers would tell you to quit using PSD. Lightroom for the first beta did NOT support PSD and Hamburg fought tooth and nail to prevent having to accept PSD. He blinked, but you still can't import a PSD without Max compat enabled-which basically makes it a TIFF with a PSD extension.

Look, I'll make it REAL simple...

TIFF = Good
PSD = Bad

Ok?
-Jeff Schewe

Slut citat.

Jag vet många, inklusive mig själv, som tar Jeff Schewes uttalande med en STOR nypa salt!

Andra bildbehandlingsprogram kan öppna en TIFF men endast Photoshop/Creative Suite kan öppna psd?

En Tiff som är sparad med PS-specifika funktione som lager, justeringslager, masker och annat, går knappast heller att öppna med andra program. En ren och flat Tiff kan däremot de flesta program öppna.

Jaha, det mesta pekar på att jag har tydligen haft rätt (fast jag inte vetat om det) och haft LR inställt på TIFF, ibland har man tur :)

Tack för alla bra svar!

Jaha, det mesta pekar på att jag har tydligen haft rätt (fast jag inte vetat om det) och haft LR inställt på TIFF, ibland har man tur :)

Tack för alla bra svar!

Men samtidigt har jag i annat forum rörande just diskussion beträffande ovanstående fått följande svar.
Citat:
Jag har å andra sidan haft förmånen att se Jeff och Deke McClelland vara helt oense om kvaliteten på skärpereglagen i camera raw. Deke monterade ner allt Jeff sa på några minuter. Sedan dess tar jag alltid allt Jeff säger med i alla fall en liten nypa salt.
Slut citat.

Själv konverterar jag från CR2 till DNG vid import till LR3 och alla bilder som jag behandlat i CS5 sparas som PSD.

Men samtidigt har jag i annat forum rörande just diskussion beträffande ovanstående fått följande svar.
Citat:
Jag har å andra sidan haft förmånen att se Jeff och Deke McClelland vara helt oense om kvaliteten på skärpereglagen i camera raw. Deke monterade ner allt Jeff sa på några minuter. Sedan dess tar jag alltid allt Jeff säger med i alla fall en liten nypa salt.
Slut citat.

Själv konverterar jag från CR2 till DNG vid import till LR3 och alla bilder som jag behandlat i CS5 sparas som PSD.

Ja, det är väl som vanligt i den här branschen tyckandet/kunnandet rullar fram och tillbaka. Jag kanske använder psd om ett år, vem vet :) Tack återigen för alla bra inlägg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar