ANNONS
Annons

TIFF eller JPEG på vykortsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Ja, men då pratar du småbilder/72 dpi, inte 200 dpi som t.ex. Crison använder för vanliga färgbilder. Skriver du ut en liten bild från nätet i 200 eller 300 dpi så pratar vi snarare frimärken, med helt OK kvalitet fast små. :)

I printsammanhang är det enda viktiga att se till att bilden har rätt upplösning när den har sitt rätta format i mm räknat. 200 dpi kan mycket väl fungera för print, men som sagt, 300 dpi är en vedertagen standard i trycksammanhang.

Ja, det kanske skiljer mellan olika tryck/printtekniker, jag har inte kunnande att säga vad som är tillräcklig upplösning för olika tekniker.

Alla tryckerier (även digitaltryckerier) använder en RIP (Raster Image Processor) för att konvertera till ett format som pressen/ctp:n förstår. I regel blir all pixeldata automatiskt 300 dpi och all vektordata som regel 2540 dpi. Om man skickar in en bild i 72 dpi sker således en interpolering och då blir resultatet väldigt dåligt.

Tror ingen har föreslagit 72 dpi; 200 eller 300 har varit på tal. Hur som helst, som sagt så kan ju inte 300 dpi skada även om 200 dpi eventuellt skulle räcka, och är säkert heller inget problem att åstadkomma för ett vykorts storlek.

Det spelar ingen roll om slutformatet ska bli vykortstorkek, det är ändå upplösningen som är det viktiga...

Mánadis skrev:
Tack så jättemycket för hjälpen och tipsen! Då tar jag och provar att skicka jpeg-bilder också.

Vid närmare eftertanke (och eftersom du vill kunna ta betalt) skulle jag enbart skicka ett snyggt bildspel på CD, alternativt lägga upp en länk till en webbsida med en snygg prestentation och ge kunden.

Presentationen av bilderna är väldigt viktig om du vill sälja!

Om du tex gör bildspelet i pdf kan du styra så att den som tittar inte kan göra mer än det, alltså inte skriva ut eller så. Viktigt om du vill skydda dina bilder innan en ev beställning.

Att skicka en cd med lågupplösta bilder kan ju nästan bli som en inbjudan att använda bilderna ändå... i alla fall om du har otur.

Hur du gör i ordning bilderna sedan, när du självklart (!) sålt dina fina bilder till kommunen beror ju på hur de vill använda dem. De kanske vill ha dem på sin hemsida också, och i en kalender och... det finns många alternativ. Så upplösning, jpeg, tiff, skärpa osv - det kan du få hjälp med sedan när du vet mer vad de ska användas till!

Lycka till!

/AK

Alla traditionella tryckerier gör en separering til de 4 grundfärgerna vilka är CMYK (Cyan, Magenta, Gul och svart).

Vid denna separering bestäms hur många linjers raster trycksaken ska ha. Det vanliga vid broschyrer, vykort och sådant är 150 linjers raster vilket då motsvarar 300 dpi på bilder.

Vid konsttryck brukar rastret ligga runt 175-200 linjer vilket då motsvarar 350-400 dpi på bilder.

Dagstidningar brukar ligga på en rastertäthet på 75 linjer vilket då motsvarar 150 dpi på bilder.

Ratertätheten är X linjer/tum. Ville bara klargöra även det.

Hoppas detta klargjorde lite grann om vad som kan krävas av en bild vid tryck.

/Leif

iBoat skrev:
Om man skickar in en bild i 72 dpi sker således en interpolering och då blir resultatet väldigt dåligt.
Om bilden ens följer med ut på plåt, vilket skulle förvåna mig. Tror att du skulle få ett felmeddelande som säger att denna bild inte håller för att tryckas i den bestämda storleken som den har.

Kan ha fel där då jag inte jobbat på reprosidan utan bara varit leverantör av färdiga digitala original till tryckeri.

Photosession skrev:
Om bilden ens följer med ut på plåt, vilket skulle förvåna mig. Tror att du skulle få ett felmeddelande som säger att denna bild inte håller för att tryckas i den bestämda storleken som den har...

Felmeddelandet får du när du preflightar det som ska skrivas ut. Då får du en chans att göra om allt om det blivit något fel, innan plåten skrivs ut.

Ripen räknar glatt om alla pixlar - oavsett om de har en upplösning på 72, 323 eller 1235 ppi - till en bild uppbyggd av rasterpunkter i (ofta) 150 lpi.

Dagstidningstryck (coldset) har väl ofta använt 85 lpi men på senare år har utvecklingen av tryckpressar, plåtar och papperskvalitet gjort att man kan trycka med 100 lpi eller mer.

fast det har inget med vykort att göra.

Anders Östberg skrev:
Ja, men då pratar du småbilder/72 dpi, inte 200 dpi som t.ex. Crison använder för vanliga färgbilder. Skriver du ut en liten bild från nätet i 200 eller 300 dpi så pratar vi snarare frimärken, med helt OK kvalitet fast små. :)

Dagens messerschmitterinlägg:

Vilken upplösning bilderna på crimson printas i beror på vilken maskin som används.

Lambda-printrarna printar i 200 eller 400 ppi, beroende på hur orginalfilen är inställd.

Noritsu-printern (som används för de flesta småbilder) printar i 300 ppi.

Jo, jag vet. Med formulering "vanliga färgbilder" menade jag den enklare Express-tjänsten där jag hade för mig (vilket kan vara fel då) att man använder 200 dpi, och jag valde att inte krångla till det mer än så eftersom det bara handlade om att 200 dpi är tillräcklig upplösning för en OK utskrift av ett foto.

Det är faktiskt fullt möjligt att alla bilder som körs genom expresstjänsten printas i 200 ppi på Lambda-printern. Jag har själv aldrig använt den tjänsten, använder endast pro- och prefixtjänsterna. :)

Men helt klart är 200 ppi tillräckligt! Jag har printat många bilder i 200 ppi, allt från småbilder till 50x70, och aldrig upplevt någon pixlighet.

Jag har läst någonstans att det går att se lite skillnad från 240 dpi eller något sånt, så 200 dpi borde i sådana fall vara synbart sämre än 300 dpi, men jag har då inte tillräckligt bra (glas-)ögon för att se det. :cool:

AKB skrev:
Vid närmare eftertanke (och eftersom du vill kunna ta betalt) skulle jag enbart skicka ett snyggt bildspel på CD, alternativt lägga upp en länk till en webbsida med en snygg prestentation och ge kunden.

Presentationen av bilderna är väldigt viktig om du vill sälja!

Om du tex gör bildspelet i pdf kan du styra så att den som tittar inte kan göra mer än det, alltså inte skriva ut eller så. Viktigt om du vill skydda dina bilder innan en ev beställning.

Att skicka en cd med lågupplösta bilder kan ju nästan bli som en inbjudan att använda bilderna ändå... i alla fall om du har otur.

Hur du gör i ordning bilderna sedan, när du självklart (!) sålt dina fina bilder till kommunen beror ju på hur de vill använda dem. De kanske vill ha dem på sin hemsida också, och i en kalender och... det finns många alternativ. Så upplösning, jpeg, tiff, skärpa osv - det kan du få hjälp med sedan när du vet mer vad de ska användas till!

Lycka till!

/AK

Tack för många bra tips! Ska defenitivt tänka över det innan jag skickar iväg några bilder.
En idé hade ju varit att sätta en copyright-stämpel på alla, men då blir det ju som nån skrev lite väl uppenbart att jag inte litar på dem...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar