Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TIFF eller JPEG på vykortsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Tänkte prova att skicka in några bilder till kommunen/turistbyrån och se om de är intresserade av att trycka nån av dem som vykort. Är väl inte så stor risk att de vill det, men det är alltid skoj att prova ändå!

Har läst alla vykortstrådar jag hittat här, men har en fråga kvar. Kan man skicka jpeg-filer? Vykort är ju ändå så små liksom. Eller ska det vara i TIFF?

Hej!

Jag skulle skicka små lågupplösta jpeg först som de får välja mellan. Sedan när de bestämt sig skickar jag på det sätt tryckeriet vill ha bilden, och då blir det nog oftast tiff.

Fast jag skulle försöka få betalt också :)

Lycka till!
/AK

Tack för hjälpen! Jodå, betalt hade jag tänkt ta. Håller på att försöka få ihop pengar till en ny kamera så det är delvis därför jag fick den här idén. Om de nu mot förmodan skulle vara intresserade är det väl inte många ören man får ihop, men det är ju alltid nåt. Lär ju aldrig få veta om jag inte provar nån gång:)

På ett ungefär, hur hög/låg upplösning kan jag ha på Jpg-filerna som jag skickar i början?
Tänkte skicka dem på en CD och dessutom skicka med en utskriven kontaktkarta med alla bilderna. Plus ett brev.
Är det något mer jag ska tänka på?

Har förresten några bilder från den tiden jag fotade direkt i jpeg, som jag tycker om, men de kanske är helt uteslutna från början? Eftersom jag inte har dem i raw menar jag.

1280X1024 är ju rätt bra för då passar de ju på en skärm fint.

Robin Gyllander skrev:
1280X1024 är ju rätt bra för då passar de ju på en skärm fint.
Om vi pratar om vanlig vykortstorlek så är det väl ungefär som en vanlig 10x15cm och då tycker inte jag att man kan kalla en bild som är 1280 pixlar för lågupplöst.

1280x1024 må vara en ganska vanlig upplösning på en skärm men jag kan inte se att det skulle vara någon fördel med att göra bilderna de första urvalsbilderna i ett format som troligen inte överrenstämmer med den slutliga utskriften.

"Hur många pixlar ett vykort är" kan väl inte besvaras om man inte både vet dom fysiska dimensionerna och vilken dpi som används vid tryckningen.

1600x1200

Man får väl säga till Robins försvar att han faktiskt inte angett pixelantalet utan ett förhållande 1600x1200 = 4/3 format
Så tolkade jag det

Robin anger förhållandet väldigt exakt då. :)

Jag tolkade det som pixlar med tanke på föregående inlägg om bl.a. skärmstorlek, men det kan förstås vara både och.

För övrigt, om man vill skydda sin bild mot "stöld" så är 1280 kanske för stor, det går nog att göra ett OK vykort av det. En mindre bild eller en copyrightmärkning är alternativ tycker jag, eller så kan man väl helt enkelt göra klart vad som gäller och sedan lita på folk.Det är antagligen bättre för relationen än att vara alltför uppenbar med att man inte litar på sin tänkta kund.

Kan man använda Jpeg-bilder?

Undrar igen; jag har några andra bilder också som jag hade velat skicka, men de har jag bara i jpeg-format (tagna innan jag började med raw). Kan jag skicka dem ändå, eller är det ingen idé? Med tanke på att jag inte kan skicka dem som tiff-filer sen.

Jag har skickat bilder till Crimson för utskrift i JPEG-format och TIFF, och kan inte säga att jag ser någon direkt skillnad i kvalitet i A4 eller ens A3. Vykort från JPEG borde inte vara något problem alls.

Jag håller med Anders. Jag har inte sett någon skillnad alls på mina jpeg eller RAW-bilder jag skrivit ut/fått utskrivna. Dock är det dock en del som sitter på tryckerier som vill ha TIFF. Det har hänt mig en gång att en rynkade på näsan för att det var en jpeg-bild. Till samma person senare har jag tagit en jpeg och konverterat den till TIFF och då var allt frid och fröjd. Så det är en mänsklig aspekt att ta med. Häng inte upp dig på för mycket teknik, ser bilden bra ut är den bra.

Jag tycker inte du skall göra bilder 1280x1024 som påsiktsbilder för vykort utan kanske runt 800pixels, det räcker långt för man skall se motivet och om de är intresserade. Du kan alltid visa färdiga orginalbilder vid ett senare tillfälle. Ett säljtips är att skicka 2-3 olika med samma motiv och ett gäng motiv, då börjar personen om den är intresserad att genast börja välja bilder och då har du "nästan" sålt in bilderna.

Du bör ha 300dpi i orgnialbilden.

FILM) (ulltand skrev:
Vad använder tryckerierna för program eftersom det är så viktigt med 300dpi?
Och, vilka skrivare/tryckpressar? Jag tror 200dpi är rätt vanligt för fotoutskrifter men kanske man använder högre upplösning för tryck av vykort?

300dpi skadar förstås inte men det kan vara "overkill" också. Nu spelar det väl mindre roll i vykortsstorlek i och för sig, filerna blir inte så stora i vilket fall.

FILM) (ulltand skrev:
Vad använder tryckerierna för program eftersom det är så viktigt med 300dpi?

Vad tryckerier använder för program är ganska ointressant. Det är helt enkelt så att 300 dpi (när bilden är i sin rätta storlek) är en standard som fungera bra. Det går att använda lägre upplösning men om man vill vara på säkra sidan och undvika pixliga bilder bör man hålla sig kring 300 dpi.

Bilder som man plockar hem från nätet ser ofta bra ut på skärmen, men på print ser det hemskt ut.

iBoat skrev:
...
Bilder som man plockar hem från nätet ser ofta bra ut på skärmen, men på print ser det hemskt ut.

Ja, men då pratar du småbilder/72 dpi, inte 200 dpi som t.ex. Crison använder för vanliga färgbilder. Skriver du ut en liten bild från nätet i 200 eller 300 dpi så pratar vi snarare frimärken, med helt OK kvalitet fast små. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar