ANNONS
Annons

Tif-fil....HDR-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

joanna81

Aktiv medlem
hej!

jag testa igår att leka med bilder på photoshop och göra en HDR bild......allt gick jätte bra men när det kom till att spara så kunnde jag bara spara till tif-fil....hur ändra jag det?
jag försökte att även spar till Raw....villket va inte vanligt Raw som jag känner igen...det gick liksom inte alls öppna bilden.
är det någon som e klok på detta? jag blir bara dumare ju längre jag håller på med detta... ;p

Bilder jag har jobbat med från början va Jpg...ej Raw.

oo...tack för hjälpen.....när jag väl gav upp så löste jag det....jag spara den med något som heter "save for web..." Så enkelt va det.....:p

men det e konstigt att man inte kan välja jpg när man ska spar som vanligt.

JPG går bara att spara som 8-bitars bild.Om Photoshop ät i 16-bitarsläge för din bild kan du inte spara. Du har förmodligen ställt den till 16 bitar när du från början gjorde om din jag till tiff.

Jag utgår att du försökt spara med Spara Som ...

så det ska funka då om man ändra den till 8 bits....jag hade 16 bits tror jag. Jag ska testa att ändra det....hur gör jag då?
Ja,jag försökte spara det så. "Save ass...."

jag e dåligt på detta...men varför funka det med 8 bits och inte med 16bits?
//joanna

Spara alltid som tiff, det blir mycket bättre när du ska göra efterbehandlingar. Även om du är nöjd med bilden så kan det vara idé att ha en komplett TIFF-fil där alla lager är kvar så du kan fortsätta eller göra ändringar, men sedan kan du spara en jpg-fil. Ska du ändra storlek så är det bara att ändra när du sparar, ska du lägga ut den på internet så gör en extra skärpning av jpg-bilden. Oskarp mask, 350% skärpa, 0,2 radie.

Hlsn Jocke

Spara alltid som tiff, det blir mycket bättre när du ska göra efterbehandlingar. Även om du är nöjd med bilden så kan det vara idé att ha en komplett TIFF-fil där alla lager är kvar så du kan fortsätta eller göra ändringar, men sedan kan du spara en jpg-fil. Ska du ändra storlek så är det bara att ändra när du sparar, ska du lägga ut den på internet så gör en extra skärpning av jpg-bilden. Oskarp mask, 350% skärpa, 0,2 radie.

Hlsn Jocke

ok, då e tiff lite mer som Raw.. man kan jobba med bilder och lager även efter man har sparat. Bra att jag har då sparat den till tiff då. Jag har gjort Oskarp mask men jag tror jag att det va mindra %. Tack för hjälpen. Ska testa lite.

Ska du spara med lager så är det .psd som gäller , i alla fall om du vill behålla textlager, lager-stilar och annat.

Ok!

jag har bara testat HDR en gång..igår och idag hade jag inte tid att sätta mig men hur får man en bra HDR bild?
Jag e nöjd med min HDR bild...kontraster e bara läckra. Gillar att man kan får så starka färger...både den ljusa och mörka färgen e starka och sticker ut. Vad e bra motiv för en HDR bild?

Bra motiv är sådna som har ett större dynamiskt omfång än vad som går att fånga med en enda exponering.

Å andra sidan är ju själva Tonemapping effekten populär och den kan man applicera på vilken bild som helst. Photomatix tonemappingdel finns tex som separat plugin till Photoshop,. Behändigt at kunna pröva påvilken bild som helst som är öppen.

nu sitter jag med photoshop igen och behöver lite hjälp.....vad e ludd??
texte går så här; för att justeringen inte skulle bli för distinkta gav vi markeringen ludd...

vad e ludd??? =S

Ludd kallas feather på engelska och för markeringar hittar du det i select-modify-feather. Men det finns en genväg: shift F6.

Gör markeringen och sedan gå in i select i toppmenyn, välj modify och feather. Sedan gör du justeringen för markeringen.

Hlsn J

Ludd kallas feather på engelska och för markeringar hittar du det i select-modify-feather. Men det finns en genväg: shift F6.

Gör markeringen och sedan gå in i select i toppmenyn, välj modify och feather. Sedan gör du justeringen för markeringen.

Hlsn J
tack...jag hållde på bli galen här.ska testa och se hur den funka

jag håller på jobba med hdr och jag tycker inte att jag får dom ser ut som era....jag vet inte vad jag gör för fel.jag följer den enkla beskrivningen som jag hittade. men ändå får jag inte till detta....jag vet inte...

Mycket beror på motivet, den första bilden jag gjorde upplevede jag som lyckad. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1503008.htm?set=mp
Jag gjorde den utifrån en jpg-bild och blev förstummad av resultatet. Men efter det gick det som det gick, en del bilder blev skit, andra okej. Idag ser jag bara fel i bilden, vilken dessutom endast består av en jpg-bild vilket är helt fel. Men som första hdr-bild tycker jag att det gick bra. Det gick såpass bra att jag hållit fast vid tekniken sedan dess!

Jag vill inte påstå att jag bemästrar tekniken, men jag har spårat en del viktiga parametrar. Utgå alltid från RAW som du konverterar till Tiff-format innan du lägger in dom i hdr-programmet. En del program tar raw direkt, men om du lägger in raw direkt så missar du möjligheten till justeringar av brus, skärpa och det viktiga recovery. Det är bra om två bilder av tre inte har utfrätta partier och då kan recovery rädda bilderna!

Dra även ner kontrasten på bilderna, hdr-programmen ökar kontrasten markant och även om det behövs mer kontrast är det alltid bättre attefterbearbeta hdr-bilden i photoshop.

Välj ett motiv som inte har så enormt omfång i dynamiken, det gör det lättare att jobba med tonmappningen i början.

Det finns fler beskrivningar på nätet, fler och bättre än den du hittat. Men de flesta är på engelska men det borde gå bra!

Lycka till..../Jocke

tack för hjälpen...skönt att får lite hjälp.Jag har så lite erfarenhet av att jobba med bilder i photoshop men jag tycker de e jätte kul. jag tycker att din bild e fanastisk...jag ser inga fel i den än. :) men man kommer säkert se mer och mer när man lär sig.
det jag tycker jag får av mina hdr-bilder e att bilden blir bra och jag får ganska bra-starka kontraster men den e inte äns i närheten av att va den där "målade" bilden...
jag tror oxå att för mig e det problem för att jag vet inte hur den ska ser ut under behandlingen....man går bara på kännsla.
jag ska leta efter mer info,tycker detta e ganska kul.....just nu e man bara lite frustrerad för att den inte blir som man har tänkt sig. =p

jippi...börja fatta grejen. Lite mer övning men jag har alla fall fattat hur man gör. jag börja redan se massa fel och hur jag ska göra nästa gång men för nu e jag nöjd att jag löste det.

raggebildhdr.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar