Annons

Tidsresa i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Clownfish

Aktiv medlem
Hej!

Ni som är PS-experter! Finns det nåt sätt att ändra i historien i PS? Alltså:

Om man gör en redigering i PS, t.ex. av nivåer, en kloning, ett filter el liknande, och sedan utför ytterligare 15 handlingar (som MÅSTE ske EFTER den första redigeringen) - och sedan önskar att man gjorde det där första lite annorulunda... kan man då korrigera det första man gjorde utan att de 15 senare handlingarna försvinner?

Går man tillbaka i History och ändrar så glöms ju resten bort sen, eller hur? Och de 15 senaste redigeringarna kan ju ha varit väldigt tidsödande. Jag skulle alltså vilja att de 15 senaste appliceras på det jag gått tillbaka och ändrar, automatiskt.

Possible?
 
Du kan ju ändra inställningen på hur mycket av historien ska sparas. Och om jag förstår dig rätt så kan du ju använda history brush.
 
Robert, tack för snabbt svar. Men nej, history brush är ju nåt annat. Då ändrar man ju den nuvarande bilden till det som var i tidigare bild. Man hämtar bild därifrån.

Men jag vill ändra bilden för x antal ändringar sedan så att detta avspeglas på den nuvarande bilden. Men andra ord, få samma effekt som om jag hoppat tillbaka i history, ändrat, och sedan ännu en gång utfört de övriga x ändringarna (som kanske är tidsödande och svåra). T.ex. kanske jag i något av de senaste x ändringarna ökat kontrasten. Vilka nyanser som blir kvar beror ju på de ursprungliga ljusinställningarna. Då vill jag kunna ändra ljuset INNAN jag gjorde de x ändringarna, och sedan direkt se vad som då blir konsekvensen EFTER ändringarna.

Fortfarande rörigt?
 
Det enda jag kan föreslå är att du använder justeringslager närhelst det är möjligt, för kontrast, färg och sådant. Då kan du när som helst ändra eller släcka det lagret för att se effekten på den nuvarande bilden.
 
jag säger oxå justeringslager.
och så lagerkopior för allt som måste ske på själva bilden.
 
Jag håller med de andra, justeringslager är fantastiskt smidigt, prova det!
 
Detta föranleder mig att fråga om någon kan förklara lite lättfattligt hur funktionen "allow non-linear history" fungerar?

Funktionen finns i History palettens History options.

Detta har väl egentligen inte med ursprungsfrågan att göra men frågar ändå.
 
Det är helt enkelt icke-linjär historik, men fråga mig inte om hur den fungerar, det har jag inte orkat klura ut ännu.
 
Clownfish skrev:
Hej!

Ni som är PS-experter! Finns det nåt sätt att ändra i historien i PS? Alltså:

Om man gör en redigering i PS, t.ex. av nivåer, en kloning, ett filter el liknande, och sedan utför ytterligare 15 handlingar (som MÅSTE ske EFTER den första redigeringen) - och sedan önskar att man gjorde det där första lite annorulunda... kan man då korrigera det första man gjorde utan att de 15 senare handlingarna försvinner?

Går man tillbaka i History och ändrar så glöms ju resten bort sen, eller hur? Och de 15 senaste redigeringarna kan ju ha varit väldigt tidsödande. Jag skulle alltså vilja att de 15 senaste appliceras på det jag gått tillbaka och ändrar, automatiskt.

Possible?
Paint Shop Pro 9 har precis den funktionen du är ute efter.

Du kan alltså markera vilket som av stegen i historiken och ändra i det. Alla ändringar som sker "efter" på tidsaxeln kommer att uppdateras. En mycket trevlig funktion som jag djupt saknar i Photoshop.

EDIT: Det finns ju något liknande även i Photoshop såg jag nu. Välj History Options och markera "Allow Non-linear history". Inte riktigt samma sak då du inte verkar kunna ändra i historiken, bara ta bort vissa steg.
 
Senast ändrad:
Clownfish skrev:
Hej!

Ni som är PS-experter! Finns det nåt sätt att ändra i historien i PS? Alltså:

Om man gör en redigering i PS, t.ex. av nivåer, en kloning, ett filter el liknande, och sedan utför ytterligare 15 handlingar (som MÅSTE ske EFTER den första redigeringen) - och sedan önskar att man gjorde det där första lite annorulunda... kan man då korrigera det första man gjorde utan att de 15 senare handlingarna försvinner?

Går man tillbaka i History och ändrar så glöms ju resten bort sen, eller hur? Och de 15 senaste redigeringarna kan ju ha varit väldigt tidsödande. Jag skulle alltså vilja att de 15 senaste appliceras på det jag gått tillbaka och ändrar, automatiskt.

Possible?

Stämmer bra det, så som du vill att det ska fungera, funkar det inte.
Själv ser ja det inte längre som ett problem att det inte fungerar så, man får helt enkelt lära sig att jobba med tex. justeringslager, samt vanliga lager och använda sig av 'history'-funktionen 'snabshots' så är det inte längre något större problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.