Annons

Tidskrifter och digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Undrar bara: förstår att digitalkameror används mkt nu av pressfotografer till diverse tidningar m.m. Men, och nu kommer min fråga; hur ser "välkända tidskrifter" typ National Geographic på hur digitala kameror används?
Är det analogt som fortfarande gäller (eller snarare är ett krav) om man vill publicera bilder i dessa?
Enkelt uttryckt: är analogt fortfarande ett krav från många stora tidskrifter?

/Anders
 
"The future of flying" (december 2003) var den första arikeln i National Geographic där enbart digitalkamera användes. Helt säkert var det inte den sista.
 
Sålde igår en analog Eos 1V HS till en av fotograferna i bildbyrån Moment som jobbar åt internationella tidskrifter. Det är ömse om digitalt och analogt för deras räkning.

Många kvalitetstidningar (finns inga sådana i Sverige längre) låter fotograferna välja själva och har ingen tidspress. Det kan vara betydligt mer praktiskt att köra analogt när man jobbar i u-länder. Desutom är 1D-husen jobbigt tunga. 1V kan man skruva av motorn på.

Valet av teknik handlar inte alltid om teknisk kvalitet utan även om kreativitet. På en svensk landsortstidning är det pengarna som får tala med internationella tidskrifter kan satsa på kvalitet och konstnärlig frihet.

Finns ju dem som gör reportage med mellanformat som Lars Tunbjörk.
 
Jag läste i nån tidning (kommer inte ihåg vilken det var) att en NG-fotograf som plåtade digitalt fick komma in på militära områden då han kunde visa sina bilder så att inget läckte ut. En tydlig fördel med det digitala.
 
viktor1623 skrev:
Jag läste i nån tidning (kommer inte ihåg vilken det var) att en NG-fotograf som plåtade digitalt fick komma in på militära områden då han kunde visa sina bilder så att inget läckte ut. En tydlig fördel med det digitala.

I Sverige fanns förr en enhet hos militären som censurerade bilder tagna på militärt område och flygbilder. Torbjörn Andersson på Expressen flygfotograferade den ryska ubåten U137 när den gått på grund i Blekinge. Han hade tagit massor av rullar men fick bara en exponering godkänd, det var så mycklet hemligt framme då.

Idag censurerar flygfografer sina egna bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.