Annons

Tidsinställning på K10D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunbar

Aktiv medlem
Jag har haft en K10D sedan drygt ett halvår tillbaka och gjorde de nödvändiga inställningarna när den var ny. Har sedan dess uppgraderat till v.1.30.
Men häromdagen upptäckte jag att klockan gick en timme fel. Min misstanke är att det har att göra med en inställning för sommartid. Handboken ger tyvärr inte mycket vägledning tycker jag.

Det finns en inställning för världstid, där man kan välja hemstad och DST.
När man går vidare under DST, skall sommartid-rutan vara ikryssad om hemstaden använder sommartid, d,v.s. att Sverige är ett land som delar av året använder sommartid?
Eller skall rutan vara ikryssad när det är sommartid, d.v.s. är man tvungen att göra det själv vid övergången?
Min enkla fråga är då hur man skall göra för att få klockan att gå rätt?
 
Om klockan visar fel nu antar jag att du ska ändra inställningen i kryssrutan. Testa och se vad som händer.

/Jimmy
 
Utgå i första hand från att rutan för sommartid ska vara ikryssad när det är sommartid. Så har det varit på de datorer och kameror som jag har använt.

Såvida det inte råkar stå något i stil med: "Automatically adjust clock för daylight changes" vid den rutan, förstås!

Skulle det inte gå att utläsa något vettigt ur manualen, så får du passa på vid slutet av mars när det blir sommartid igen. Då kryssar du i den rutan och ställer in tiden (sommartiden), och så får du se vad som händer till hösten när sommartiden upphör... (naturligtvis kan du också göra det omvända - avkryssa den nu och se vad som händer när det blir sommartid i mars). Såvida ingen K10D-ägare redan har kommit underfund med hur det ligger till, och kan tala om för dig vilken logik Pentax-folket har följt.
 
Senast ändrad:
Jag tror att jag när jag gjorde de initiala inställningarna (kameran inköpt i slutet av april) kryssade för sommartid. Men nu visade den alltså fel.
Kan det ha något att göra med uppdateringen av firmware?

När jag provar mig fram så ändrar sig tiden en timme framåt när jag kryssar i rutan för sommartid. Så det verkar som man får justera det själv (vilket jag troligtvis gjorde från början). Menyvalet känns lite onödigt, man kan ju i så fall lika väl göra justeringen direkt för klockan istället.

Lite märkligt känns det på en kamera som trots allt kostade runt 9000:-. Den borde kunna göra nödvändiga beräkningar själv kan man tycka. Den klarar ju att rita snygga kartor över världsdelarna, där man kan välja den plats där man bor och en alternativ plats.
 
I och för sig finns det ju aldrig några garantier för att någon har implementerat automatisk sommartidsinställning i en pryl bara för att den kostar 9 papp, men om de redan har tagit kostnaden för att programmera in kartorna så borde de ju också ha kunnat lägga till sommartidsinställningen, det håller jag med dig om.

Uppgraderingen kan ha med detta att göra. Ibland resettas vissa inställningar. Kommer du ihåg ifall du fick ställa in datum och tid på nytt efter uppgraderingen?
 
Enligt mig..

Jag har klickat runt lite på min kamera och listat ut följande:

Inställningen för världstid är för att man ska kunna resa till andra delar av världen och på så sätt smidigt kunna justera klockan till den tiden bara genom att aktivera den. Där kan man även justera för sommartid under DST.

Det som är lite märkligt är att man inte kan justera för sommartid i sin hemstad (den normala tiden)!

Jag gjorde så att jag satte min hemstad till Stockholm och min "världstids-stad" till Stockholm med sommartidjustering. På så sätt behöver man bara kryssa för världstid när man ska ställa om till sommartid.

Kanske inte helt logiskt men det funkar.
Någon automatiksk justering har i alla fall inte jag hittat.

// Rikard
 
FlyerOne skrev:
Uppgraderingen kan ha med detta att göra. Ibland resettas vissa inställningar. Kommer du ihåg ifall du fick ställa in datum och tid på nytt efter uppgraderingen? [/B]
Tyvärr så kontrollerade jag inte det när jag uppgraderade. Utan märkte det först häromdagen.

Smart som jag var så noterade jag heller inte om klockan gick före eller efter, ej heller minns jag om sommartiden var ikryssad eller inte.
Jag ändrade helt sonika klockan så att den gick rätt utan att tänka mig för förrän efteråt. Och då blev jag osäker på hur inställningarna var.
 
Re: Enligt mig..

Rikard Söderstedt skrev:
Det som är lite märkligt är att man inte kan justera för sommartid i sin hemstad (den normala tiden)!
Jag har en ruta för att kunna kryssa i sommartid för hemstaden (i ver.1.30). När jag kryssar i den så ändrar sig tiden en timme framåt, d.v.s. det blir sommartid. Det kan jag göra utan att samtidigt kryssa för världstid.

Men tydligen är det tänkt att det skall vara ett manuellt förfarande. Tyvärr. Några extra programrader hade fixat den elementära beräkningen. Det kan ju inte bero på minnesbrist i alla fall.
Man kan då lika väl ändra klockan istället, men kanske blir det enklare för de som inte vet hur man justerar för sommartid.
 
Håller med dig om att det är konstigt att de inte lägger in denna automatik, när de har gjort allt det andra, t.o.m. kartor där man kan lägga in sin bostadsort! Verkar som att de har drabbats av akut lathet alldeles i slutet av designpcykeln...

Men som du säjer, det kan ju möjligen vara till lite hjälp för dem som är osäkra på ifall klockan skall flyttas framåt eller bakåt vid omställning mellan normal- och sommartid.
 
Re: Re: Enligt mig..

Dunbar skrev:
Jag har en ruta för att kunna kryssa i sommartid för hemstaden (i ver.1.30). När jag kryssar i den så ändrar sig tiden en timme framåt, d.v.s. det blir sommartid. Det kan jag göra utan att samtidigt kryssa för världstid.

Men tydligen är det tänkt att det skall vara ett manuellt förfarande. Tyvärr. Några extra programrader hade fixat den elementära beräkningen. Det kan ju inte bero på minnesbrist i alla fall.
Man kan då lika väl ändra klockan istället, men kanske blir det enklare för de som inte vet hur man justerar för sommartid.

Aaah. Nu hittade jag det. Tack för tipset!

En automatik kanske man skulle önska till nästa firmware. Hur "önskar man" till Pentax?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.