Annons

Tidsåtgång för uppladdning till online-backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Någon tipsade i en tråd om att F-secure erbjuder online-backup med obegränsat lagringsutrymme till ett relativt rimligt pris. Jag har absolut inte bestämt mig för att testa, men jag funderar på om det kan vara något för mig.

En grej jag inte har koll på är det där med tidsåtgång för uppladdning. Jag fattar att det tar lång tid att ladda upp stora mängder data via ADSL , men frågan är hur lång tid. Hur räknar man för att åtminstone få en uppskattning?

Jag har 12-24 Mbit/s via Telia, och siffran 12 avser väl då maximal hastighet uppströms, antar jag? Verklig kan jag ju kolla med bredbandskollen.se

Hur räknar jag för att få en uppskattning av hur lång tid det t ex tar att ladda upp 1 GB?
 
Det brukar ofta vara 1 Mbit/s uppströms. i vissa fall kan det vara upp till 3 Mbit/s. Jag har ingen koll på vad Telia erbjuder i sina abonnemang då jag har 100/10 från BBB.

Man kan nog räkna med 0,1 MB/s per megabit så för att göra det enkelt:

1024/0,1/3600 översatt till timmar och minuter = ~2h 50 min

1024/0,3/3600 översatt till minuter = ~55 min
 
Jag kommer inte ihåg hastigheten för min ursprungliga backup, men jag har ca 400GB på www.mozy.com - det tog nog uppemot en vecka att få upp. Jag tror inte att din uppladdningshastighet kommer att flaska, det är överföringen till F-secure's server som begränsar (datat ska ju krypteras osv också).
 
Och har du dessutom tv via bredbandet så är det strypt till 1 MBit...
Jag har samma abbonemang och får ut c:a 2 MBit ut.
 
Nä, 12-24 lär vara vad du får in till dig, vid olika tillfällen och förhållanden. Det som man brukar kalla nedströms.
Ut, alltså uppströms, brukar det vara sämre än så. Exempelvis säger Telia max 2,5 Mbit/s uppströms om man har 12-24 Mbit. Max, alltså.
Sen går det minst 10 bitar per byte, med all overhead inräknad, och så ska datorer och switchar och allt ha sin andhämtning här och där. Säg att du får i praktiken 0,1 Megabyte/s (inte Megabit). Då tar en jpeg, tagen med en 7D eller liknande kamera, en till en och en halv minut att ladda upp. 40-50 bilder i timmen. 1200 per dygn, om man så vill.

Exakt hur det går beror på var du bor i förhållande till stationen osv.

Det var helskotta vad folk han skriva medans jag tänkte ut mitt inlägg! Uppenbarligen borde jag tänka snabbare...
 
Senast ändrad:
De utlovade 12-24 Mbit/s avser nedströms. Alltså max 24 Mbit/s (vilket väl nästan aldrig hänt) men att de utlovar som minst 12 Mbit/s. Man det spelar ju ingen roll i ditt fall då du ska ladda upp. Bättre då kolla sin egentliga hastighet i båda riktningarna med tex bredbandskollen som du ju själv föreslår.

Vad gäller att räkna ut tidsåtgång när du väl vet din uppströmshastighet så kan kanske denna sida vara till hjälp. Kom ihåg att 1MB (som är enheten du mäter dina bildstorlekar i) är detsamma som 8 Mbit (som är enheten du mäter bandhastighet med).

Lycka till med matematiken.

EDIT: Oj, fem svar medan jag satt och skrev mitt. Det var snabbt.
 
Det brukar ofta vara 1 Mbit/s uppströms. i vissa fall kan det vara upp till 3 Mbit/s. Jag har ingen koll på vad Telia erbjuder i sina abonnemang då jag har 100/10 från BBB.

Man kan nog räkna med 0,1 MB/s per megabit så för att göra det enkelt:

1024/0,1/3600 översatt till timmar och minuter = ~2h 50 min

1024/0,3/3600 översatt till minuter = ~55 min

Okej... jag tror jag fattar, men för tydlighetens skull...

Om jag via bredbandskollen ser att jag i verkligheten har 1Mbit/s uppströms tar det alltså knappt 3 h att ladda upp 1 GB?

Visar det sig att jag i verkligheten har 3 Mbit/s tar det knappt en timme?

Överslagsmässigt, alltså.

Korrekt?

EDIT: Ojdå, här rasar det in inlägg :)
 
Om jag via bredbandskollen ser att jag i verkligheten har 1Mbit/s uppströms tar det alltså knappt 3 h att ladda upp 1 GB?

Visar det sig att jag i verkligheten har 3 Mbit/s tar det knappt en timme?

Överslagsmässigt, alltså.

Korrekt?

Som sagt - jag är inte alls säker på att det är så enkelt, men det är väl bara att registrera ett gratiskonto och testa?
 
Okej... jag tror jag fattar, men för tydlighetens skull...

Om jag via bredbandskollen ser att jag i verkligheten har 1Mbit/s uppströms tar det alltså knappt 3 h att ladda upp 1 GB?

Visar det sig att jag i verkligheten har 3 Mbit/s tar det knappt en timme?

Överslagsmässigt, alltså.

Korrekt?

EDIT: Ojdå, här rasar det in inlägg :)

Förutsatt att servern i andra änden tar emot i samma hastighet, ja.
 
Någon tipsade i en tråd om att F-secure erbjuder online-backup med obegränsat lagringsutrymme till ett relativt rimligt pris. Jag har absolut inte bestämt mig för att testa, men jag funderar på om det kan vara något för mig.

En grej jag inte har koll på är det där med tidsåtgång för uppladdning. Jag fattar att det tar lång tid att ladda upp stora mängder data via ADSL , men frågan är hur lång tid. Hur räknar man för att åtminstone få en uppskattning?

Jag har 12-24 Mbit/s via Telia, och siffran 12 avser väl då maximal hastighet uppströms, antar jag? Verklig kan jag ju kolla med bredbandskollen.se

Hur räknar jag för att få en uppskattning av hur lång tid det t ex tar att ladda upp 1 GB?

Hej! Jag använder F-Secure Online Backup för firman och mina bilder sedan ca 18 månader, och har ett bredband med 25/1. Du får räkna med att det tar låååååång tid innan din hårddisk är helt på plats hos F-Secure. Men när du väl har allt uppe funkar det hur bra som helst till mycket låg kostnad (jag har både köpt och förnyat licensen i samband med kampanjer och bara betalt några få hundralappar på årsbasis) den ligger och tickar stilla och fint, och jag har bara positiv erfarenhet av supporten. Dock har jag aldrig behövt göra någon återställning (jag gör backuper i huset också) och har ingen aning om det är snabbt och smidigt eller inte. /Martina
 
Okej! Tack alla!

Jag mäter och räknar lite och sen testar jag nog...

Nu har jag i alla fall mätt, och konstaterar att jag just nu har 2,08 Mbit/s uppströms enligt bredbandskollen.

Bildmappen är just nu 339 GB....

Hmmm... om det går bra tar det alltså 85 minuter/GB

85*339=480h

Haha... 20 dygn! Jag får nog nöja mig med att i så fall ladda upp bara de viktigaste bilderna.
 
Det tar sin tid. Jag startade mitt konto hos F-Secure 31 maj 2010, och har nu i kväll laddat upp 244 GB. Uppladdningen har skett c:a 12 - 14 timmar dagligen i stort sett varje dag sedan starten.

Jag har en backup på skrivbordet också, en extern hårddisk som jag bara kopplar in vid backup. F-Secure är den där rekommenderade "tredje platsen på annat ställe", jag hoppas att jag aldrig behöver den men det är skönt att den finns.

Upplägget är smart tycker jag, på morgonen laddar programmet först upp nya bildfiler från dagen före, när det är klart laddas äldre filer varvat med mitten så att säga, man riskerar inte att bli av med hela livet på en gång ;-)

Jag räknade med att mitt arkiv skulle ta runt ett halvår att få upp när jag började, och det har stämt bra, det är inte så mycket kvar nu och nytt har ju tillkommit hela tiden så den extra månaden får tillskrivas de feta 7D-filerna ;-)

//Red/
Det går inte att räkna på uppladdningshastighet, det sker uppenbarligen en viss strypning på mottagarservern. Bandbredden måste fördelas på kunderna kanske?
 
Jag har en backup på skrivbordet också, en extern hårddisk som jag bara kopplar in vid backup. F-Secure är den där rekommenderade "tredje platsen på annat ställe", jag hoppas att jag aldrig behöver den men det är skönt att den finns.

Det har jag också. Två st till och med. Däremot har jag ingen på det andra stället, så vid en brand eller ett inbrott blir jag väl av med rubbet.

Upplägget är smart tycker jag, på morgonen laddar programmet först upp nya bildfiler från dagen före, när det är klart laddas äldre filer varvat med mitten så att säga, man riskerar inte att bli av med hela livet på en gång ;-)

Du startar alltså det hela såfort du startar datorn? Vad händer när du tankar över nya bilder från kameran till datorn? Måste du stänga överföringen för att det inte de nya bilderna ska börja laddas upp innan du ens hunnit gallra bland dem? Hur hanteras bilder du redan laddat upp om du sedan av någon anledning, avsiktlig eller oavsiktlig, raderar dem från din HD? Ligger de kvar på F-secure, eller synkas det på nåt sätt?
 
Du startar alltså det hela såfort du startar datorn? Vad händer när du tankar över nya bilder från kameran till datorn? Måste du stänga överföringen för att det inte de nya bilderna ska börja laddas upp innan du ens hunnit gallra bland dem? Hur hanteras bilder du redan laddat upp om du sedan av någon anledning, avsiktlig eller oavsiktlig, raderar dem från din HD? Ligger de kvar på F-secure, eller synkas det på nåt sätt?

Ja, jag har ställt in att programmet skall starta direkt, även gett max befogenhet för hastighet och datorrersurser. Nya bilder som överförs från kameran berörs inte, nästa dag -eller nästa datorstart- gör programmet en analys av disken, och börjar sedan med de senaste bilderna. När det är klart fortsätter backupen där den slutade dagen innan, och då som sagt med litet omväxling i filernas ålder då och då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.