Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidningen FOTO och Zuiko

Produkter
(logga in för att koppla)

FranzEA

Aktiv medlem
Jag fick precis tidningen FOTO i brevlådan.

På omslaget står att de testar 101 objektiv.

Vad kul, tänkte jag, äntligen kanske de testar Zuiko Digital objektiv, 101 objektiv är många, ett par ZD borde få plats.

... men icke.

Dock så skriver FOTO i en ruta:

"Varför inte Zuiko?
Olympus har inte med några objektiv i den här sammanställningen. Det beror på att vi hittills inte testat några Olympus Zuiko-objektiv.
[de menar nog Zuiko Digital Objektiv, för Olympus Zuiko OM har de testat, min anm.]
Det planerar vi dock att göra under 2008, då vi har ambitionen att beta av hela objektivsortimentet!
"

Tack FOTO för att ni förklarade i alla fall.

Nu ser vi fram emot testerna! :)

Jo, jag såg det, de verkar dock ha problem med att bestämma sig för vilken kamera de ska testa objektiven med...

Om jag inte minns helt galet, så tror jag att de (FOTO) väntar på en adapter till MTF-maskinen. Den måste tillverkas för hand.

Jo, jag har också för mig att det var så.

Saken är ju bara den att ZD-objektiv har funnits i fem år...

Bättre sent än aldrig! :)

... och just därför trodde jag att de kanske börjat med testerna, särskilt med tanke på det aktuella omslaget på tidningen :)

Jag ska sluta tjata, nu verkar det vara på gång.

Jag ska inte klaga på FOTO, jag har prenumererat i många år, men vissa krav måste man ställa på dem :)

Jag har nyligen haft mejlkontakt med FOTO i detta ärende. Tydligen är adaptern klar, men de har inte fått den att fungera tekniskt med en av mätapparaterna (jag minns inte vilken och tyvärr har jag slängt mejlet). Men när de får till det så blir det julafton för oss här. Eller gravstämning om vi får reda på att de objektiv vi sitter på suger.

ja tänk va dåliga våra bilder kommer bli om vi får reda på att gluggarna är dåliga ;-)

Ja, det är bara att göra processen kort och köra
rm -rf /*
på NAS-disken med tiotusentals arkiverade bilder tagna under knappt 3.5 års ackumulerad tid med Zuiko Digital.
;-)

Objektivtester

Prenatala våndor innan man sjösätter tester av 4/3 objektiv även på dpreview. Främst pga. val av testkameran L10 ist. för E-3.

Samma testkamera har även Klaus Schroiff på PhotoZone valt. Hans första test ligger redan ute, vilken är kit-gluggen till just Panasonic DMC-L10.

Foto däremot, vad jag förstår, kör sina objektivtester i en optisk bänk.

Det ska bli intressant att se eventuell korrelation mellan testerna från SLRGear, PopPhoto, PhotoZone, DPReview och så småningom även Foto.

Ref:

Hej!

Jag var på TUR-mässan i Gbg i helgen som gick. Där fanns bl.a. Där passade jap på att diskutera med en representant i monter från Olympus om prestanda på Olumpus optik jämfört med t.ex. Canons L-optik i brist på objektiva (?!) tester. Han ställde upp på resonemanget att Olympus måste ha minst dubbelt så hög upplösning som motsvarande optik för ff (dvs t.ex. ett 50 mm 4:3 motsvaras av ett 100 mm ff).

Även jag blev nyfiken på varför inte FOTO testar Olympusoptik och fick följande svar:
----
"Anledningen är att vi fortfarande inte har en fungerande adapter för Hasselblads MTF-utrustning och vår egen maskin för att mäta vinjettering. Olympus nya fattning och elektriska bländarstyrning ställer till det för oss. Men i år har vi lovat att vi ska beta av hela Olympus sortiment, så har du tålamod lär du kunna läsa ett stort test i ett kommande nummer."
----
Ett tydligt klargörande anser jag men tycker samtidigt att det borde stå något om detta i tidningen vid testen.

Det skall bli mkt intressant i kommande nr att se om Olympus bättre optik, tex, Pro eller Top-pro gluggarna har dubbelt så hög upplösning som motsvarande L-optik.
Vad tror ni?
//Leif

rue skrev:

Det skall bli mkt intressant i kommande nr att se om Olympus bättre optik, tex, Pro eller Top-pro gluggarna har dubbelt så hög upplösning som motsvarande L-optik.
//Leif

Det beror väl på vad som avses? Om en bild från 4/3 skall uppförstoras till en lika stor bild som en bild från 24x26 mm, måste 4/3 objektivets upplösning vara högre än 24x36 objektivets för att lika detaljrikedom i bilden skall återfinnas.

Titta på skillnaden i sensoryta = filmyta

17x13=221 mm2

24x36= 864 mm2

Inte så konstigt att 4/3 objektiv måste ha minst dubbelt så bra upplösning.

Jag ser att FOTO inte testar några Olympusobjektiv i detta eller nästa nummer heller, så jag ställde frågan i deras forum.

De svarade att testerna inte kommer att dyka upp förrän till hösten(!)

Det är nästan ett år sedan jag först ställde frågan...

Den som väntar på något gott...

Jag skulle också gärna se fler tester av 4/3 optiken. Min mycket begränsade erfarent är i alla fall att de håller mycket hög klass.

Photozone:

"The Leica D Vario-Elmar 14-50mm f/3.8-5.6 Aspherical OIS is a refreshingly different "kit" zoom lens. Unlike its distant cousins a la Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM IS it combines a very decent if not impressive optical performance AND a very good build quality. Resolution-wise it doesn't show any weakness throughout the range and across the image field.

DPR

"Olympus appear mainly to have taken advantage of the Four Thirds sensor to deliver lenses which, for any given size, weight and cost, simply perform to a higher and more consistent standard than those optimized for larger formats, with the 12-60mm being a prime example.

Indeed the Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD is quite simply a superb lens, which can lay claim to being one of the very best standard zooms currently available"

Jag ser att FOTO inte testar några Olympusobjektiv i detta eller nästa nummer heller, så jag ställde frågan i deras forum.

De svarade att testerna inte kommer att dyka upp förrän till hösten(!)

Det är nästan ett år sedan jag först ställde frågan...

Den som väntar på något gott...

Ett tråkigt besked från FOTO idag: de testar inte Zuikoobjektiv i vare sig oktobernumret eller i novembernumret.

Så mycket för "till hösten"...

I bästa fall testar de objektiven i jul-numret, alltså.

Jag fortsätter min prenumeration och mina förhoppningar :)

Ett tråkigt besked från FOTO idag: de testar inte Zuikoobjektiv i vare sig oktobernumret eller i novembernumret.

Så mycket för "till hösten"...

I bästa fall testar de objektiven i jul-numret, alltså.

Jag fortsätter min prenumeration och mina förhoppningar :)

Def första testerna kommer i butik den 20/11!
Objektiven de testar först verkar vara
14-42
40-150
50/2
12-60
50-200 swd
150/2.

Det är ju ganska uppenbart vad testerna kommer att visa - men kul ändå!

Tyska Fotomagazin har testat de flesta Olympus objektiven. Jag vill minnas att de flesta av dem fick högsta betyg!
//Chasid

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar