Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidningar

Produkter
(logga in för att koppla)
gors skrev:
Sen är ju det där med omräkning av bildvinkel lite speciellt också när småbildsformatet har proportionerna 2:3 och de flesta digitalkameror 3:4. Beroende på om man räknar den horisontella, diagonala eller vertikala bildvinkeln får man olika resultat.
Vakna! Göran

Självklart måste man ange det längsta måttet, diagonalmåttet. Eller vill du inte lysa ut hörnen?
 
Erik Schalin skrev:
Vakna! Göran

Självklart måste man ange det längsta måttet, diagonalmåttet. Eller vill du inte lysa ut hörnen?

Varför är det självklart? Frågan för mig som journalist är vilket mått som det är lättast att relatera till.

Jag har diskuterat det här med en hel del personer och de flesta tycks ha lättare att göra sig en föreställning om 90° i sidled än 90° i "snedled". För att förstå det sistnämnda måttet måste man dessutom ha information om bildens proportioner. Till exempel ger 45° diagonal bildvinkel i kvadratiskt format ett helt annat intryck än i småbildsformat.

I några fall vill jag minnas att vi i tidningen angett alla tre vinkelmåtten, men någonstans inom mig undrar jag om det ändå inte är överkurs.

Tack för tanken.
 
Att förklara tekniska detaljer så alla förstår är ingen lätt sak precis. Det blir ju inte lättare av att tillverkarna ofta kör med olika mätmetoder, olika standard, olika variabler, och så vidare. Håller därför med Göran om att det i en fototidning gäller att tänka till och försöka förstå vad som kan vara mest relevant för läsaren/användaren.

Enklaste sättet att lösa detta på borde väl vara att i en kameratest beskriva hur kameran upplevs av testaren och att sedan ha en ren faktaruta med tekniska detaljer. Sedan är det upp till läsaren att dra sina slutsatser. Eller är jag ute och åker moped nu?

/Joakim
 
Kan ni inte ha en standardbild som ni tar med alla kameror så ser läsaren hur mycket som beskärs i kanterna vid vidvinkel o hur nära man kommer vid längsta brännvidd, minsta vinkel med just den aktuella kameran?

En bild säger mer än...

Elektronikvärlden har en uppsättning testbilder som de använder med varenda kamera de testar avseende färger o upplösning. Mycket smart. Fast jag undrar om inte deras garnnystan börjar blekna av tidens tand ;-)
 
markusd skrev:
I nummer 8 sida 67. En test av FujiFilm FinePix A330. Nederst på sidan står det under Zoom: "Kamerans optiska 3x zoom motsvarar en spännvidd på 38-114 millimeter hos en analog kamera".
Hur brukar man beskriva zoomobjektiv? Zoomomfång eller brännviddsomfång?

En brännvidd på 38-114 känns ju inte helt klockrent heller, det är ju många brännvidder i ett sånt objektiv, oändligt många mellan 38 till 114 mm.

En spännvidd är väl ett mått mellan ytterligheter så varför inte som beskrivning på ett zoomobjektiv?
 
Tillfälligheter?

Hej Markus, vilken tillfällighet att du är namne med chefredaktören på Digitalfoto för allas systertidning. Påminner mig lite om Brommapojken som ger oss så positiva kommentarer om Allt om Digitalfoto. Om det nu stämmer att han arbetar som annonssäljare på förlaget som ger ut tidningen eller inte vet jag inte, men så säger ryktet.Det är klart ni skall hålla på era egna tidningar, fattas bara annat,men det är bättre att som Segeholm och Wiklund inte hymla om vem man är och var man arbetar. Tidningarna är så bra som de är så de behöver inga fejkade hejarop.

markusd skrev:
Jag prenumererar på "Digitalfoto för Alla" eftersom jag gillar den bäst. Riktigt vettigt innehåll för det mesta.
Har köpt "Allt om DIGITALFOTO" några gånger och i senaste nummret så skrev de spännvidd istället för brännvidd i en artikel om en kamera, det låter inte som en felstavning direkt?
Men som sagt, "Digitalfoto för Alla" kan jag rekommedera.

/Markus
 
Jag kan bara svara för mig själv och inte för andra personer som tas upp i kommentaren två steg upp.. Jag har aldrig påstått nånting i stil med att "jag prenumererar på Allt om Digitalfoto" eller nåt liknande.. Jag jobbar inom samma förlag men inte med den tidningen.. De inlägg jag har gjort i detta forum gällande den tidningen och de andra tidningarna är mina personliga åsikter om tidningarna och dess innehåll samt en del info om förändringar som byte av chefsredaktör mm.. MVH / Johan vdk

Förresten.. Vad var anledningen till det inlägget? Ser att du Leif Johansson har registrerat dig här på sajten idag 2004-12-03 kl 13,24 och endast gjort en enda aktivitet här på Fotosidan och det var det inlägget... (Registrerar dig och kliver rakt in för att tjafsa).. DET verkar däremot bedrövligt suspekt... Kanske en person från den tredje tidningen?? *haha*
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.