Annons

Tidningar

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på att börja prenumerera på en fototidning (digitalfoto). Har sett att två stora i sverige är "Tidningen DigitalFOTO" och "Allt om DigitalFOTO". Vilöken av dem är att rekommendera?
 
DIFference skrev:
Vilöken av dem är att rekommendera?

Vitlök är att rekommendera, ja, dock inte dessa tidningar. I valet mellan pest och kolera skulle jag helt klart undvika "Allt om DIGITALFOTO". Åtminstone om du är intresserad av kameratesterna.
 
Jag prenumererar på "Digitalfoto för Alla" eftersom jag gillar den bäst. Riktigt vettigt innehåll för det mesta.
Har köpt "Allt om DIGITALFOTO" några gånger och i senaste nummret så skrev de spännvidd istället för brännvidd i en artikel om en kamera, det låter inte som en felstavning direkt?
Men som sagt, "Digitalfoto för Alla" kan jag rekommedera.

/Markus
 
Välj FOTO istället. Jag tycker den är seriösare, har mycket artiklar om foto i allmänhet, intervjuer med olika intressanta fotografer osv. Och naturligtvis mycket som handlar om digitala kameror, tester, tips, nyheter m.m.

Bättre än båda de renodlade digitaltidningarna tillsammans.

PS. Är det någon som funderat över varför många tidningar numera kostar runt 60 spänn nummret? Mitt tips är att marknaden är klart mättad och det finns en massa skittidningar som handlar om allt möjligt som råkar vara på modet. Då blir upplagorna mindre och priset högre.. DS.

/Jens
 
markusd skrev:
Har köpt "Allt om DIGITALFOTO" några gånger och i senaste nummret så skrev de spännvidd istället för brännvidd i en artikel om en kamera, det låter inte som en felstavning direkt?

"Spännvidd" - var var det?
Det om något var en felstavning!

/peter wiklund
chefred Allt om Digitalfoto
 
peterw skrev:
"Spännvidd" - var var det?
Det om något var en felstavning!

/peter wiklund
chefred Allt om Digitalfoto

I nummer 8 sida 67. En test av FujiFilm FinePix A330. Nederst på sidan står det under Zoom: "Kamerans optiska 3x zoom motsvarar en spännvidd på 38-114 millimeter hos en analog kamera".

Din tidning har väldigt bra innehåll så det var inte menat som en "kränkning" om man nu vill säga det. Jag tog bara upp det för det känns inte som ett stavfel, spännvidd är inte så likt brännvidd i stavning, eller hur?
 
Uppenbarligen tillräckligt likt.
Ajajaj, det var inte bra.
Redaktör och korrekturläsare har varsitt ömt öra att vänta.

Vad tycker du annars om vårt nya grepp, att introducera begreppet bildvinkel istället för "motsvarandesmåbildsbrännvidd"?

/peter
 
peterw skrev:
Uppenbarligen tillräckligt likt.
Ajajaj, det var inte bra.
Redaktör och korrekturläsare har varsitt ömt öra att vänta.

Vad tycker du annars om vårt nya grepp, att introducera begreppet bildvinkel istället för "motsvarandesmåbildsbrännvidd"?

/peter

Frågan var visserligen inte riktad till mig, men jag svarar ändå!

Det finns viss logik i att använda bildvinkel istället för brännvidd, men så länge ni är ensamma om det så förvirrar det nog mer än det hjälper.
Varför inte skriva båda!?

/Micha
 
michap skrev:
Frågan var visserligen inte riktad till mig, men jag svarar ändå!

Det finns viss logik i att använda bildvinkel istället för brännvidd, men så länge ni är ensamma om det så förvirrar det nog mer än det hjälper.
Varför inte skriva båda!?


Tack för att du svarade ändå ;-)

Jag tänker mig att alla andra ska ta lärdom av oss, och ändra sig.
Hehe.

/peter
 
michap skrev:
Det finns viss logik i att använda bildvinkel istället för brännvidd, men så länge ni är ensamma om det så förvirrar det nog mer än det hjälper.
Varför inte skriva båda!?

Och det var visserligen inte mig du frågade, men eftersom jag är skyldig till en del av tänket bakom den nya versionen av Allt om Digitalfotos köpguide...

Självklart anger vi både brännvidd och bildvinkel. Det enda vi hoppar över är att ange bildvinkeln i formen "bildvinkel som motsvarar en brännvidd på xx millimeter i småbildsformatet". Istället har vi valt att gå direkt på graderna. Och så anger vi den korrekta brännvidden istället för en omräknad (och när man ser den så skvallrar det om sensorstorleken – en vidvinkel på 5 millimeter kan inte ha en särskilt stor bildsensor). Vinklar, även bildvinklar, mäts i grader och inte millimeter.

Sen är ju det där med omräkning av bildvinkel lite speciellt också när småbildsformatet har proportionerna 2:3 och de flesta digitalkameror 3:4. Beroende på om man räknar den horisontella, diagonala eller vertikala bildvinkeln får man olika resultat.

Ta en vidvinklig digitalkompakt som Olympus C-5060 Wide Zoom. Dess objektiv på 5,7–22,9 ger i vidaste läget en horisontell bildvinkel på 65° och vertikalt 50°. Det ena måttet motsvarar 28 mm i småbildsformatet och det andra 26 mm. Vilket ska man använda i marknadsföringen? (I just det här fallet anger Olympus 27 mm, men du förstår vart jag vill komma.)

Men det är utan tvekan en intressant diskussion. Vi är övertygade om att Allt om Digitalfotos läsare begriper grader, och att de flesta har lättare att se framför sig hur mycket 10° är än hur mycket ett 200 millimeters tele i småbildsformatet tecknar ut. I synnerhet som många i den nya generationen hobbyfotografer börjar med digitala kameror direkt och inte har någon personlig erfarenhet av fotografering i småbildsformat.

Lång utläggning blev det... men det är ett ämne som kräver lite utrymme.
 
gors skrev:
Ta en vidvinklig digitalkompakt som Olympus C-5060 Wide Zoom. Dess objektiv på 5,7–22,9 ger i vidaste läget en horisontell bildvinkel på 65° och vertikalt 50°. Det ena måttet motsvarar 28 mm i småbildsformatet och det andra 26 mm. Vilket ska man använda i marknadsföringen? (I just det här fallet anger Olympus 27 mm, men du förstår vart jag vill komma.)

Jag hade för mig att man använde sig av diagonalen när man mäter bildvinkeln, men nu kanske jag blandar ihop det med när man mäter storleken på bildskärmar (xtum widescreen mot xtum "vanlig" tv...). Men kanske har man använt sig av diagonalen i det exemplet, men sen om det stämmer matematiskt vet jag inte.
 
olofsilfverdal skrev:
Jag hade för mig att man använde sig av diagonalen när man mäter bildvinkeln

Man kan mäta den horisontellt, vertikalt eller diagonalt.

Det diagonala måttet används ofta, och det kan vara ett bra mått för att jämföra brännvidder om negativ/bildsensorformatet skiljer sig åt mellan två kameror.

Men om man vill ge någon en känsla för hur mycket "man får med" med ett visst objektiv tycker jag att den horisontella bildvinkeln är mer användbar. "Du får med 40 grader på bredden" tror jag är begripligare än "Du får med 47 grader på diagonalen." Det är svårare att tänka i diagonaler.

Idealiskt är väl att ange alla tre, men i papperstidningar har vi alltid utrymmet att ta hänsyn till.
 
Håll i hatten nu!

gors skrev:
Och det var visserligen inte mig du frågade, men eftersom jag är skyldig till en del av tänket bakom den nya versionen av Allt om Digitalfotos köpguide...

Visserligen var det inte mig ni frågade, men vore det inte bättre om ni ägnade lite mer kraft åt att få till bra tester som faktiskt kan hjälpa någon att välja kamera istället för att ägna er åt de här hårklyverierna?

Era tester i det senaste numret (8/04) är ju mest onödigt knöligt formulerade upprabblingar av kamerornas dataspecar!?

Ingenstans talas det om optikens kvalitet, hur väl menyerna fungerar, byggkvalitet, lcd/evfs egenskaper i olika ljus, responstider, batterilivslängd, hur man löser anslutning av filter och konverter, hur bra blixten funkar, huruvida det finns stativfäste, tillgängliga exponeringsmetoder, hur väl autofokus/manuell fokus fungerar eller ens huruvida det ens finns manuell fokus och hur den isåfall fungerar.

Extremt lite nämns om bildkvalitet och riktigt intressanta saker som mängden brus, brus på olika ISO-tal, kromatisk aberration, färgnivåer, färgmättnad, hur väl lämpad kameran är för nattbilder och liknande nämns överhuvudtaget inte.

Andra saker man gärna vill veta som ni verkar strunta i är den medöljande mjukvaran, leverantörens kvalitetsrykte och ergonomi. Någon jämförelse med konkurrenter får man också leta förgäves efter...

Jag köpte detta nummer enbart för att läsa testet av en av kompaktkamerorna, men för min femtiolapp fick jag enbart nöjet att bli förbannad. Tur att jag inte hade köpt tidningen för att läsa "testet" av Nikon D2h, då hade jag antagligen bränt ner er redaktion...

Ett tips: läs ett test på dpreview.com, dcresource.com eller liknande.

Det var förvisso tur att ni rabblade upp datat från specifikationerna i själva testtexten, eftersom knappt en dataruta i tidningen hade hamnat rätt...
 
Hmm, nu har vi väl ändå spårat ur lite va? :) Tråden gällde väl/tips på tidningar om (digital)foto? :)

Men det verkar som ingen av de två som jag frågade om är speciellt bra? Digitalfoto för alla som gäller med andra ord?
 
Re: Håll i hatten nu!

dl_4711 skrev:
Visserligen var det inte mig ni frågade, men vore det inte bättre om ni ägnade lite mer kraft åt att få till bra tester som faktiskt kan hjälpa någon att välja kamera istället för att ägna er åt de här hårklyverierna?

Jag är frilans och ägnar mig åt de projekt jag får i uppdrag att ägna mig åt. Att göra om köpguiden var ett sånt. Har testat kameror också, dock inte i det numret du läste.

dl_4711 skrev:
Era tester i det senaste numret (8/04) är ju mest onödigt knöligt formulerade upprabblingar av kamerornas dataspecar!?

Håller med om att kvaliteten på testerna varierar våldsamt.

Så mycket insyn har jag i redaktionens arbete att jag vet att bättre kvalitet på testerna är högsta prioritet just nu.
 
Senaste numret av DIGITAL FOTO var lite förvirrat, snabbfaktarutor som hamnat fel o en minst sagt underlig recension av Canons senaste digitalkamera.

Men likväl är det den tidning som jag tycker har utvecklat sej bäst. DigitalFoto har jag sagt upp fr o m nu, men risken är väl att man trillar dit på nåt lösnummer ibland.

digitalfoto får hänga med ett par nummer till även om tidningen är alldeles för tunn o inte ger särskilt mycket särskilt ofta.

DIGITALFOTO blev först med att INTE ha en tjej på omslaget, men digitalfoto blev först med att ha en man på omslaget ;-) det känns som vågade grepp efter måååånga nummer som sett nästan identiska ut.

FOTO vill jag inte vara utan. Den blir nog den sista jag dumpar känns det som. Just nu.
 
Gepe skrev:
Terje finns med i Allt om digitalfoto! :)

han figurerar även i FOTO då o då...

det är bl a inslagen av svenska artikelförfattare som gör DIGITALFOTO intressantare än DigitalFoto som verkar köra med översatt material... kanske är deras kurser på CD intressanta, men skam till sägandes har jag inte orkat igenom en enda en... några gånger har programvarorna som följer med digitalfoto och DigitalFoto varit intressanta, men såna kan man lika gärna länka till i artiklar och/eller ha ett "länkskafferi" på en hemsida...

Intressantast på CD-skivorna har varit de olika originalfilerna från olika kameror som testats. Tycker jag. Men även såna filer kan man länka till...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.