Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidning som publiserar mina bilder utan lov?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Hur funkar det igentligen?
Trodde inte det skulle hända mig så jag är inte så insatt.
Har läst men hittade mest om bilder som används olovligt på internet. Så jag ställer frågan här och hoppas någon har ett svar.

Så här ligger det till.

En person frågar mig om denne kan få låna bilder som jag tagit i något kommande nummer i sin tidning. Det godkändes av mig.

Men så en dag ser jag i en "konkurens" tidning 3 bilder jag tagit. En av bilderna är upptryckt som planch. Mitt namn står med (fast felstavat om det har betydelse?) Men jag har ju inte gett denna tidningen lov att använda mina bilder?

Hur är lagen i detta fall?
Har jag några rättigheter?
Hur går jag vidare?
 
Personligen så skulle jag börja med att "säkra bevis". Skaffa en kopia på tidningen, och planchen, ev plåta planchen när den hänger uppe.
Nästa steg är skicka en saltad faktura för olovlig publicering.

Ett tips är att skaffa BLF:s prislista. Den kostar en hundring men det är det värt.

Greven
 
Japp du har en massa rättigheter. Faktum är att du har ALLA rättigheterna, tidningen INGA rättigheter.

Du äger alla bilder du tagit. Ingen har rätt att använda dem på något sätt, om inte du gett ditt tillstånd för det. Det har du gett bilderna till tidning A med tillstånd för tidning A att använda dem. Sedan har tidning A gett bilderna vidare till tidning B. Tidning B har sedan använt dina bilder, vilket du aldrig godkännt.

Alltså har du rätt till ersättning från tidning B. Du har rätt till ersättning för publiceringen av bilden samt ett påslag för att de olovligen publicerat bilden. Vanligtvis går man efter BLF:s prislista.

Du bör först samla ihop bevis som du behöver. När det är tryckta medier är det ju busenkelt, bara att köpa ett ex av tidningen. Sedan köper du BLF:s prislista (100 kronor) och därefter skriver du en faktura till tidningen B.

Fakturan och brevet ska klargöra att de olovligen användt dina bilder och att du därmed skickar med en faktura för kontnaden att använda bilderna.

Kolal vad varje bild kostar enligt BLF. Lägg sedan till 10% av basbeloppet (tror jag det är) som är praxis som erästtning för olovlig publicering. Basbeloppet ligger på runt 34 000 kronor om jag inte missminner mig. Naturligtvis är det PER BILD, inte för alla bilder som ska begära 10% av basbeloppet.

Så din faktura bör väl hamna på tja, mellan tummen och pekfingret ca ((1000 x 3) = 3000) + ((3400 x 3) = 10 200) = 13 200 kronor.

Och sedan ska du naturligtvis betala skatt och arbetsgivaravgifter på de pengarna, så ställ undan 50% av dem direkt, för annars åker du på en skattesmäll nästa år istället, och det är ju inte så bra.
Men kom ihåg, du har all rätt på din sida. Du är inte skydlig till något. Tidningen har ingen rätt på sin sida och är skyldig till allt. Så du kommer få rätt, även om tidningen kommer bråka av bara fan. Tidningen kan heller ej hävda att de fått bilderna i god tro av tidning A, eller att tidning A sa att det var bara att använda dem eftersom de fått dem gratis av dig. Avtalet gäller bara mellan dig och tidning A. Är tidning B sur på tidning A, så får de lösa det själva, det har ingenting med dig att göra. Låt dem inte dribbla bort dig här, för det kommer de säkert försöka göra.

Och till sist, kolla upp beloppen ordentlig, för jag har bara höftat ur minnet. Allt beror ju på vad det är för sorts bild, hur den används och vilken upplaga tidningen har.

Kör hårt!

/Jens

PS. Glöm inte att sätta ut en villkor för eventuell dröjsmålsränta på fakturan. 21 % står det på varenda elräkning. Det gäller naturligtvis per år, men blir det strul och det drar ut på tiden så får du in en hel del extra den vägen. Men som sagt kolla upp alla siffror jag angett. DS
 
Senast ändrad:
jensohlsson skrev:
Och till sist, kolla upp beloppen ordentlig, för jag har bara höftat ur minnet. Allt beror ju på vad det är för sorts bild, hur den används och vilken upplaga tidningen har.


Och natuligtvis storleken på bilden också, är det en helsides så blir det dyrare.

Greven
 
Greve Nickon skrev:
Och natuligtvis storleken på bilden också, är det en helsides så blir det dyrare.

Greven

Tack för era svar!

Det är som sagt 3 bilder.
ca i cm:
16,5x13
13x8,5
9x19,5

En av dessa bilder finns som plansch dårå.
Hur funkar det när bilden är med två gånger fast i olika storlekar?
Planschen är i A1 format.

Får ta och köpa den där cirkaprislistan.. ingen som har den annars? :)

Att dom stava mitt namn fel kvittar eller?
Det som är ännu mer konstigt att dom stava olika på dom felstavade namnen *s*
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.