Annons

Tidning med fokus på filmfotografering sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard_L

Aktiv medlem
Letar efter en ny tidning att prenumerera på. Helst någon som inriktar sig på film och "alternativa" processer. Jag vill läsa välskrivna artiklar om olika fotografer, deras bilder och teknik. Hellre bra "nära" reportage om mindre kända än "emailintervjuer" med kändisar. Artiklar om mörkrumsarbete av folk som verkligen vet vad de håller på med och brinner för det. Mycket bilder; porträtt, natur, landskap, street, sport. Dvs lite av varje. Gärna både färg och svartvitt.
Det ska vara ett absolut minimum av reklam för produkter, men gärna för utställningar och liknande. Inga kamera- eller objektivrecensioner, eftersom internet ändå är proppmätt på sådant. Jag vill ha en tidning som inspirerar mig att använda den kamera jag har, inte en som får mig att tycka att jag borde köpa en ny.

Låt tipsen hagla :)
 
B+W Photography är den enda jag hittat. Den är inte enbart för film o alternativa processer, även digitalt. Men innehåller mycket om film o alternativa proc.

Sen finns det en del nättidningar, med blandad seriositet. B+W är väldigt seriös. Rekommenderas varmt!

På svenska finns nada...

Hälsningar
Marie
 
Tack ska du ha Marie,
B+W var ett av alternativen som dök upp när jag gjorde efterforskningar på nätet. Läste dock många inlägg på diverse forum från folk som slutat prenumerera eftersom de tyckte det digitala fått för mycket plats även där. Men, man kan ju alltid köpa ett lösnummer och bilda sig en uppfattning själv :)

LensWork var en annan tidning som lovordades mycket tidigare, men de kör tydligen en hel del digitalt de också nu för tiden. Jag mailade redaktionen och frågade i vilket nummer de började mixa, eftersom jag tänkte köpa en bunt äldre nummer, men jag har ännu inte fått svar.
 
Aha, den har jag hört om men aldrig testat. Men jag lyssnar på hans podcast, den är väldigt bra! Handlar om den kreativa sidan, och aldrig om utrustning alls.

Du får gärna berätta om du hittar fler, jag är själv intresserad.

Hälsningar
Marie
 
Bra tips där med podcasten. Hittade nyss tidningen ViewCamera som jag tycker verkar rätt lovande http://www.viewcamera.com
Den handlar uteslutande om fotograferande med storformat, så det känns som om vi klarar oss några år till innan den också drabbas av digitalinfektion :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.