ANNONS
Annons

Tidning Köpt loss bild och använt utan överenskommet pris

Produkter
(logga in för att koppla)

LKC10

Medlem
Jag har som lite novis på området hamnat mitt i smeten av ett problem med bild försäljning.

Jag har bara sålt bilder enligt vanliga en gångs användning och BLF pris. Men för någon vecka sen så mailade lokala tidningens bild chef och skrev "Behöver köpa loss bild från trafikolyckan" Jag ringde upp han från mobilen senare på dagen och vi pratade lite och han berättade vilken bild han ville ha, då svarade jag att den och några andra bilder finns redan högupplöst på nätet så han kunde ta den direkt utan att behöva vänta på att jag ska komma hem och skicka den. Så han gick då in och hittade bilden han ville ha och tackade för det sen så sa vi hej och la på luren.

Nu till problemet.
När jag mailar nyhetsbilder skriver jag alltid pris enligt BLF och eftersom han inte sa något så trode jag att det fanns pris för sånt här i BLF men det verkar det inte göra vad jag hittar.

Nu har dom använt bilden både som ren bild på webben samt gjort stort fotografi och gett till den drabbade som även har fått possera med bilden på ett flertal så kallande "Bild i bild" kort. Som dom använt på sin websida och även sålt den vidare till andra nyhets tidningar.

Någon som har en bra lösning samt vad är en skällig ersättning?

Vill tidningen ha rätten till vidareförsäljning ska du förstås ha riktigt bra betalt. Fast någon norm för hur stor den summan ska vara finns inte, det beror på hur exklusiv bilden är. Priset är alltså en förhandlingssak.

Ett alternativ skulle kunna vara att du får en andel av försäljningssumman varje gång bilden säljs. Jag skulle i så fall inte nöja mig med mindre än 50 procent.

Bilden i bilden ska du förstås också ha betalt för.

Om jag inte gissar helt fel ligger den på startsidan på Expressens webb i dag, ganska långt ner. Jag tycker mig minnas att jag sett bilden i den andra kvällstidningen också och Expressen har ett bildspel med fyra av Andreas bilder -- så jag hoppas att han får riktigt bra betalt.

Det stämmer att det är dom bilderna det gäller. Dom 4 med mitt namn har EX köpt helt korekt av mig den 5;e med unts fotografs namn har dom däremot köpt från unt.

Men frågan är som sagt Hur ska jag ta betallt av unt eftersom dom använt och sålt med godkännande men innan vi kommit överens om pris.

Så det gäller bara bild-i-bild-bilden? Om jag förstår rätt har du redan såld publiceringsrätt till din avfotograferade bild. I så fall skulle det röra sig om en återpublicering av bilden och då är väl halva orginalarvodet rimligt.

Vad anger en aktuell BLF-lista för pris på en sådan där bild? Det är knappast någon arkivbild direkt (åtminstone inte första gången).

Nej problemet rör friköpning av bild.
Han fick ja av mit att friköpa den på mobilen men han fråga aldrig om något pris så jag antog att det fanns fast BLF pris. Men det gör det inte.

Och nu har dom använt den som friköpt flera ggr utan att ringa upp och diskutera pris innan användning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar