OK, nu hänger jag med.
Fyra lite mer specifika frågor om Ilfordkemi:
(Anledningen till att jag frågar är för att jag aldrig kört Ilfordkemi förrut, utan endast nått slags "noname-kemi" i vita plastdunkar som min gamla skola hade köpt. Typ, Stena Chemicals?)
1. På Ilfordframkallaren står det så här:
Papper. Tid. Område. Kapacitet
RC. 1min. ¾-3. 70st.
FB. 2min. 1 ½-3. 45st.
Vad menas med område?
2. Det står att fixet i utspädd form är hållbart i 7 dagar (oberoende av om man skall använda det till film eller papper). Fixet jag har använt innan till film har funkat utmärkt i mycket längre tid, minst två månader. Men då har jag ju kört filmremsor i fixet för att se hur det mår.
Kan man göra någon liknande kontroll av papper? Jag menar, på burken står det att en liter fix klarar 80st 20,3x25,4cm (och vad är förresten det för lurt format?), men oftast kör jag inte 80st papper på en vecka, så jag undrar om det verkligen är 7 dar som gäller?
3. Det står att en liter framkallare skall räcka till 70st fotopapper (ovan nämnda storlek) men det verkar mycket tycker jag. Någon som har erfarenhet av detta?
4. En sista fråga: hur ofta behöver man blanda till nytt stoppbad? Jag har bytt lite på känn innan, men undrar om det finns någon mer exakt uppskattning. Jag kör egenblandad ättiksyra som är strax under 1%-ig.