** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tider för papper i framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
När jag tidigare har framkallat så har jag kört 1 minut i framkallaren. Jag fick nu för mig att jag skulle kolla upp om det är det som tillverkaren rekommenderar och har stött på lite olika tider.

Jag använder
Multigrade IV RC Deluxe och framkallar i Ilford PQ Universal.

Nu står det lite olika tider på olika sidor på nätet. Bl.a. 45s, 46s, 60s och 120s.

Alltså, vad är det som gäller?
 
"Lagom tid".
Det varierar, hitta nåt som funkar för dig och håll dig till det.

Jag tycker inte att det varierar speciellt mkt alls efter man kommit till den punkten där det känns "färdigframkallat".
Har hänt att jag glömt pappret i i 10 minuter och det såg helt "normalt" ut.

/Henri
 
Man brukar säga att man skall framkall ut papperet men rekomendationer jag sett säger 4 gånger tiden det tar för mellandagrarna att komma fram. Jag brukar köra mina papper i 2 minuter och då händer det inte mycket efter den första minuten. Man skall dock vara konsekvent för lite rör det sig fortfarande men det är inte alls lika känsligt som med film.

Jag tror dock en viss Nils B. här på fotosidan kan säga mera om det här. Väntar med spännt intresse :eek:)
 
Vid enbadsframkallning brukar jag framkalla de papper jag använder minst 2½ min vid 20 grader och helt färsk framkallare. Ofta blir det 2½-3½ min med klorbrompapper som t.ex K888 för att få maximal utframkallning i högdagrarna. Allteftersom kvällen lider och kopiorna passerar framkallaren brukar jag öka tiden. Ofta blir det också så att jag måste byta framkallaren för att den förbrukats. Det är rätt att papperet ska framkalla ut. Lågdagrarna framkallar mest i början och sedan fortsätter högdagrarna att framkalla mera på slutet. Tar man upp bilden för tidigt riskerar man sämre högdagerteckning. Viktigt är också att temperaturen inte hålls under 17-18 grader eftersom framkallningen redan då försämras även om den är färsk.
 
Visst är det viktigt att hålla sig till en tid, så att man inte får några variationer (och jag förstår även att man behöver öka denna tid något ju fler papper som går genom framkallaren) men i och med att papperet skall "framkalla ut" så tycker jag att det borde finnas en exakt tid, med ett givet papper och en given framkallare. Och att det också borde finnas en exakt ökningsfrekvens, typ, lägg till 20s per tionde papper eller något i den stilen. För det borde väl vara så att lågdagrarna kan gröta ihop om man framkallar för länge?

Men visst, det behöver ju kanske inte vara så blodigt i och med att man med en given tid ju ser vad man får och vad man eventuellt saknar i täckning osv, men jag är ändå lite sugen på en mer precis tid än mellan 45s och två minuter. Eller uppemot 3,5 min som i Nils fall.
 
Goupil skrev:
För det borde väl vara så att lågdagrarna kan gröta ihop om man framkallar för länge?

Då kan det vara så att du behöver exponera något rikligare vid fotograferingen, så att du får mera teckning i lågdagern. Exponerar du rikligare och framkallar filmen samma tid så påverkar detta mest lågdagern medan högdagern påverkas mycket mindre. och då får du bättre skuggteckning utan att högdagrarna "skenar iväg". Men skuggorna bör i normala fall inte gröta igen eftersom de är utframkallade tidigare än högdagrarna.

Men vill du ha bästa skuggteckning rekommenderar jag tvåbadsframkallning där du först framkallar i en mjukframkallare och sedan framkallar i en normal (hårdarbetande framkallare) i olika tidskombinationer.
 
Graal skrev:
Då kan det vara så att du behöver exponera något rikligare vid fotograferingen, så att du får mera teckning i lågdagern. Exponerar du rikligare och framkallar filmen samma tid så påverkar detta mest lågdagern medan högdagern påverkas mycket mindre. och då får du bättre skuggteckning utan att högdagrarna "skenar iväg". Men skuggorna bör i normala fall inte gröta igen eftersom de är utframkallade tidigare än högdagrarna.

Jovisst, men jag förutsätter ju att man har ett ordentligt exponerat negativ att utgå från. Men om jag förstår dig rätt gällande framkallningen av fotografiet så är det högdagrarna man skall hålla under uppsikt? I och med att lågdagrarna "framkallar ut" tidigare så "väntar man in" högdagrarna, men påverkas inte lågdagrarna under den tiden?
 
Är det utframkallat så är det. Och om du då får igengrodda skuggor beror det inte på för lång framkallning. Jag vill minnas att FOTO gjorde en test på detta för länge sedan och man kunde inte se någon skillnad i skuggteckningen vid framkallningstider längre än rekommenderade. I och för sig såg men inte heller någon skillnad på högdagrarna (men det kan ju bero på att alla testframkallningar gjordes i oanvänd framkallare). Själv tycker jag mig se skillnader på samma bild redan efter några stycken bilder i framkallaren och därför förlänger jag ofta tiden. men om du tycker att skuggorna gror igen kan det också ha att göra med vilken papperstyp du använder, bromsilverpapper eller klorbromsilverpapper. De förstnämnda har sämre separation i skuggpartierna. De senare har bättre kontrast och separation i samma partier.
 
Jag har hittills inte haft problem med igengrodda lågdagrar, det var mest en hypotetiskt ställd fråga.

Men alltså, jag förstår inte vad som skiljer ett negativ från ett papper i det här avseendet. Framkallar du ett negativ för kort tid får du låg kontrast, och med för lång tid får du för stor kontrast. Borde det då inte fungera på ett liknande sätt med papper?

Hur kommer det sig att framkallningen av papper "stannar upp", men negativ inte gör det?
 
Man väljer medvetet att inte utframkalla filmen eftersom man inte behöver någon maxsvärta.

På papperet ger ju maxsvärtan ett ökat kvalitetsintryck, djup svärta (gärna förstärkt med selentoning) vill alla ha, därför framkallar man till max.

På film ger mer svärta bara ökad kontrast och grövre korn...

Att korta framkallningstiden för papperet ger inte lägre kontrast, om man menar att tonomfånget ökas så ljusa/mörka partier tydligare skiljer sig från varandra.
Du får bara tristare svärta och sämre bild om du kortar tiden.
 
Senast ändrad:
Sedan finns det ett känt gammalt kontrasttrick.

Minska exponeringen med 30% och dubblera framkallningstiden för att öka kontrasten i bilden.

Det här med dubbla framkallningsbad är ett sätt att styra kontrasten och det gör Per med filtreringen.

Jag påstår att dubbla bad inte har någon effekt som inte går att fixa med filtreringen, rätta mig gärna om jag har fel.

OBS glöm inte att testa mörkrumsbelysningen!!!!!

Jag måste släcka min om jag skall framkalla längre än 3.5 min.
 
Tvåbadsframkallning är en väldigt bra metod att öka separationen i skuggpartierna om den inte blir tillräcklig med enbads (normal) framkallning, oavsett om man använder graderade papper eller VC. Fråga Lasse Mellberg här på fotosidan, han vet mer om detta. Många VC-papper ger nämligen mindre kontrastförändring i lågdagern (och i högdagern) även om filtreringen ändras. Det är huvudsakligen mellandagrarna som påverkas i kontrast av filtreringen, men det finns en del undantag, t.ex Ilford Multigrade IV. Tvåbadsmetoden används också mycket riktigt för kontraststyrning. Exempelvis är den väldigt användbar för att finjustera kontrasten när man använder lösa filter som har fasta steg och inga mellansteg.

När det gäller minskad exponering samt ökad framkallning så ger det heller ingen förbättrad bildkvalitét på papper, endast utfrätta högdagrar (du väljer i regel grundexponeringen för att få bra teckning i högdagrarna).
 
Det låter som vi är ense i det mesta.

Hur vet man om skuggpartiernas separation är tillräcklig?

...(du väljer i regel grundexponeringen för att få bra teckning i högdagrarna)...
Mmmmm det är sant...

Men jag håller inte med om att högdagarna blir utfrätta, men givetvis måste de 30%en tas med en nypa salt.
 
Skuggpartiernas separation är tillräcklig om du själv är nöjd. Det är alltså vad du själv vill åstadkomma. Finns ingen mall för detta.

Om du minskar exponeringen med 30% mot vad som skulle ge tillräcklig teckning i högdagern så blir högdagern givetvis inte bättre utan riskerar att bli utfrätt, och genom att förlänga framkallningen påverkar du ingenting, såvida det inte är så att bilden inte är utframkallad vid den tid du utgick från.
 
OK, nu hänger jag med.

Fyra lite mer specifika frågor om Ilfordkemi:

(Anledningen till att jag frågar är för att jag aldrig kört Ilfordkemi förrut, utan endast nått slags "noname-kemi" i vita plastdunkar som min gamla skola hade köpt. Typ, Stena Chemicals?)

1. På Ilfordframkallaren står det så här:
Papper. Tid. Område. Kapacitet
RC. 1min. ¾-3. 70st.
FB. 2min. 1 ½-3. 45st.
Vad menas med område?

2. Det står att fixet i utspädd form är hållbart i 7 dagar (oberoende av om man skall använda det till film eller papper). Fixet jag har använt innan till film har funkat utmärkt i mycket längre tid, minst två månader. Men då har jag ju kört filmremsor i fixet för att se hur det mår.
Kan man göra någon liknande kontroll av papper? Jag menar, på burken står det att en liter fix klarar 80st 20,3x25,4cm (och vad är förresten det för lurt format?), men oftast kör jag inte 80st papper på en vecka, så jag undrar om det verkligen är 7 dar som gäller?

3. Det står att en liter framkallare skall räcka till 70st fotopapper (ovan nämnda storlek) men det verkar mycket tycker jag. Någon som har erfarenhet av detta?

4. En sista fråga: hur ofta behöver man blanda till nytt stoppbad? Jag har bytt lite på känn innan, men undrar om det finns någon mer exakt uppskattning. Jag kör egenblandad ättiksyra som är strax under 1%-ig.
 
20x25 är amerikanskt standardformat, 8x10".
Precis som vi i europa brukar ha 18x24 cm.

Antal papper i framkallaren, jag skulle sätta en gräns på max 30 stycken 18x24. Därefter går det att se att svärtan minskar.
 
För stoppbad har jag aldrig sett en rekomendation för när det skall bytas, förutom att när Kodaks blir blått är det dags.

Byt det när framkallaren är slut, faran med stoppbad är att det är för surt snarare än tvärtom.

Hur många bilder man kan köra i fixet är upp tii vad som är viktigt.
Är det själva kapaciteten kan man nog gå på tillverkarens rekomendationer men är hållbarheten en viktig faktor sätter jag gränsen vid 30 18x24/liter.
Att byta efter 7 dagar kanske gäller om fixet är upphällt i skål hela tiden.
Annars byter jag efter ett par månader (jag häller alltid tillbaka fixet i klara glasflaskor (aldrig bruna)).

80 st. 20x25 = 93 st. 18x24, det är lite mycket det...

Jag brukar rekommendera att man är noga med att låta kemin rinna av innan papperet hamnar i nästa bad, en 18x24 (RC) tar med sig 15 ml vätska i emulsionen.
Jag håller mina papper ovan skålen tills det börjar droppa...
 
Men då sätter jag gränsen vid 30st 18x24cm/L på alla tre baden. Tack för hjälpen.

En sista grej bara, vad menas med område? På framkallaren står det:
Papper. Område.
RC. ¾-3.
FB. 1½-3.
Vad menas med område??
 
Goupil skrev:

1. På Ilfordframkallaren står det så här:
Papper. Tid. Område. Kapacitet
RC. 1min. ¾-3. 70st.
FB. 2min. 1 ½-3. 45st.
Vad menas med område?

2. Det står att fixet i utspädd form är hållbart i 7 dagar...

3. Det står att en liter framkallare skall räcka till 70st fotopapper (ovan nämnda storlek) men det verkar mycket tycker jag. Någon som har erfarenhet av detta?

4. En sista fråga: hur ofta behöver man blanda till nytt stoppbad? Jag har bytt lite på känn innan, men undrar om det finns någon mer exakt uppskattning. Jag kör egenblandad ättiksyra som är strax under 1%-ig.
För att framkalla ut papperet behöver det ligga i minst den korta tiden och efter den långa tiden så händer det nog ingenting. Sedan mattas framkallaren med antal papper och behöver då lite mer tid.

All vår kemis stora fiende är det aggressiva syret. Om du förvarar kemi lufttätt så håller det längre. Jag häller det på flaska. En del som är ofta i mörkrum men under kortare tid lägger på ett lock, tex av frigolit. Detta minskar syrets åtkomst till kemin.

Jag använder dubbla fixbad. Förra ggens nyblandade fixbad får bli nästa ggs första fixbad. Det gör att Mikaels påpekade 15ml hamnar i första fixbadet. Det garanterar bildernas livslängd. Testremsor skall fungera.

I princip så fungerar en framkallare så länge den framkallar. MEN du kommer i slutet av användningen att förlora svärta och tonskala.

Alltid.
Jag använder Kodaks stoppbad med indikator. Fyll med vatten och droppa i ett par droppar stoppbad. Byt när det blir lila. Min halvliter har räckt mer än 5 år.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar