Annons

Thumbnails med webbformat

Produkter
(logga in för att koppla)

StarGate

Aktiv medlem
Har för en skolas räkning lovat att hjälpa till med produktion av CD-plattor till föräldrarna, innehållandes bilder från verksamheten. Eftersom det handlar om många hundra bilder som skall brännas hade jag tänkt mig att skapa ett 15-tal rubriker och sedan tillverka motsvarande en hemsida på CD:n för browsersurfning.

Min tanke var att, med hjälp av något program, automatisera mass-framtagandet av thumbnails och länkar i en lämplig trädstruktur. Jag har kollat lite på PhotoShop CS (menyn Arkiv/Automatisera/Bildwebbformat, eller vad den nu hette), men lyckas inte få till katalog/index-fil och samtidigt behålla originalfilens storlek utan att kladda i HTML-koden. Hjälp-funktionen skummades raskt igenom, för raskt kanske, utan att jag fick till det 100%-igt.

För att vinna tid undrar jag nu om någon annan har något annat bra förslag på program som sköter detta tidsödande och tråkiga arbete.
 
Imagemagick

är kanske lösningen. Jag har gjort ett fulhack i perl som resizar bilderna on the fly....om du skickar din mejl till mej kan jag kasta över koden någon dag :)

martin
 
Samma sak här, jag skrev ett Perl-script som gör thumbnails och lägger en dropshadow på dem. Sedan tar scriptet en html-template som den använder för att skapa själva web-sidan. Men mitt script tar "bara" en katalog i taget.
 
Jag vet inte om jag riktigt förstod vad du är ute efter men du kan ju ta en titt på JAlbum och se om det kan vara något. Jag har använt det för att göra CD-skivor till släkt och vänner med webalbum som innehåller thumbnails länkade till nedskalade bilder som i sin tur är länkade till originalbilderna.
 
Om du är ute efter att göra ett web-fotoalbum så går det utmärkt med PS CS. Under File/Automate/Web Photo Gallery kan du automatiskt skapa en hemsida.

Gläm inte att göra de inställningar som finns på gränssnittet där du förutom ändringar i layouten också kan bestämma storlek på thumbnails och att orginalfielen inte ska storleksändras...tar bara några sekunder...
 
inze skrev:
Jag vet inte om jag riktigt förstod vad du är ute efter men du kan ju ta en titt på JAlbum och se om det kan vara något. Jag har använt det för att göra CD-skivor till släkt och vänner med webalbum som innehåller thumbnails länkade till nedskalade bilder som i sin tur är länkade till originalbilderna.

Jo, så här tänkte jag (även om huvudet kanske inte ville hänga med och producera lättförståelig text vid 04.30-tiden, natten som var):

1. Lägg alla aktuella bilder i valbar katalog X.
2. Starta program som uppfyller min kravspec nedan.
3. Programmet ska nu i valbar katalog Y skapa en weblayout innehållandes exv.
en index.htm-fil
en katalog med bilder i ORIGINALstorlek
en katalog med thumbnails
en katalog med lite HTML-kod, "styr-filer" och kanske något annat.

I princip det som PhotoShop CS utför m.a.o. men jag vill direkt kunna se bilderna i browsern i fullformat, utan att delar av bilden klipps bort. Har lagt upp ett exempel och tror du förstår om du går till http://www.enstedt.com/ och kikar. Scrolla längst ned bland thumbsnailen till vänster, där ligger en bild på PhotoShop CS-strukturen. Som du ser får jag inte med hela glassbilderna (och ingen scrollbar uppenbarar sig) på originalbilderna till höger utan att gå in och fibbla i HTML-koden
 
robarb skrev:
Om du är ute efter att göra ett web-fotoalbum så går det utmärkt med PS CS. Under File/Automate/Web Photo Gallery kan du automatiskt skapa en hemsida.

Gläm inte att göra de inställningar som finns på gränssnittet där du förutom ändringar i layouten också kan bestämma storlek på thumbnails och att orginalfielen inte ska storleksändras...tar bara några sekunder...
Jodå. Bildstorleken får jag till i originalstorlek, presentationen däremot begränsas till pixelstorleken 450 (se bifogad fil, där jag försökte med pixelstorleken 1000). Tester med 150 pixlars bildstorlek indikerar att det är HTML-koden som sätter begränsningen. Det måste väl ändå finnas en utväg att anpassa tabellens storlek till bildens utan att knacka kod manuellt. Detta tycker jag inte att man ska ställa som krav på Photoshop-användare (även om nu jag råkar kunna HTML).

Men visst...jag är ingen hejare på Photoshop så om någon kan peka på var jag gör fel skrapar jag oförbehållsamt med foten, rodnar och skamset tillstår att jag inte fattade hur man skulle göra.

Till er som ovan inkommit med tips: mitt stora tack. Alla vägar ska prövas...
 

Bilagor

  • fel 1000 rätt 450.jpg
    fel 1000 rätt 450.jpg
    44.5 KB · Visningar: 211
Jag gjorde snabbt 2 exempel med hjälp av JAlbum som visar hur det kan bli då.

Exempelalbum

I albumet Vertical är småbilderna länkade till originalbilderna via nedskalade bilder, i VerticalSimple är småbilderna länkade direkt till originalen.

(Vertical och VerticalSimple är namnen på mallarna som jag använt för albumen, själva huvudsidan är gjord med mallen ShowOff)

De här albumen är gjorda med hjälp av färdiga skin (mallar) som finns men allt går att modifiera i princip hur mycket som helst om man har speciella önskemål ang layouten. Man får då ändra i mallen innan man genererar sina album.
 
inze skrev:
I albumet Vertical är småbilderna länkade till originalbilderna via nedskalade bilder, i VerticalSimple är småbilderna länkade direkt till originalen.
Vertical funkade bra. Lyckades emellertid inte få fram högersidans originalbilder i VerticalSimple. Är dock med på hur principen ska fungera.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.