ANNONS
Annons

Thowe kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Jag har en gammal kamera av bälgtyp tillverkad av Thomas Werke i Potschappel-Dresden.
På handtaget står det Thowe, kameran är uteslutande för glasplåtar.
Objektivet är ett Unifocal 1:6,0 13,5cm från Steinhell Munchen, Slutaren är compur.

Någon som har info ang historik, ålder etc.

Frågar en tacksam
Calle
 
Det är kameran till höger, kameran till vänster är första Bessan som heter enbart Bessa.
 

Bilagor

  • thowe.jpg
    thowe.jpg
    49.7 KB · Visningar: 653
Jag har letat på den här sidan över kamerafabriker i Dresden men hittar inte Thomas Werke i Potschappel-Dresden? Fick däremot några E-Bay träffar på Thowe och där stod det Thowe camera Freital Dresden 1925 men orkade inte leta upp just dessa auktioner i de urlånga listorna. Thowe är nog en förkortning av Thomas Werke och årtalet 1925 stämmer med modellen. Sådana tillverkades ungefär vid den tiden.
 
Av den här kartan att döma är Freital-Potschappel en plats/stadsdel av Dresden där Potschappel kanske är en del av det större Freital? Men det är konstigt att inte Thomas Werke finns med i listan över kamerafabriker i Dresden på den sajt jag länkade till. Kanske är det så att Thomas Werke ingått i eller köpts upp/slagits samman med något annat företag i Freital? Möjligtvis Kamera-Fabrik Woldemar Beier Freital, VEB Kamerafabrik Freital, Welta-Kamera-Werk Freital som ju fanns före 1925? Eller att fabriken var en filial till någon annan större tillverkare i Dresden och att de därför inte finns med i listan (fast om man lusläser vad som står där om alla firmor kanske man hittar något om Thomas Werke)?

Dresden var ju ett väldigt högt utvecklat kulturellt och vetenskapligt centrum i Tyskland före kriget och det är kanske inte så konstigt att så många kameratillverkare fanns där?
 
Tack Nils för din generösa hjälp.
Lägger upp 2 bilder till om det kan vara till bättre hjälp för någon.
 

Bilagor

  • thowe2.jpg
    thowe2.jpg
    57.7 KB · Visningar: 573
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med uppgifter om Thomas Werke, men din kamera visar stora likheter med min som saknar uppgift om tillverkare. Om det nu inte var så att "Brüder Epstein, Photohandlung, Teplitz" var tillverkaren. Eller satte de bara sitt namn på en kamera från någon annan tillverkare? Min kamera är utrustad med en Doppelanastigmat från Steinhell, München (1:4,5 f=13,5 cm)
mvh
Ulf
 

Bilagor

  • epstein.jpg
    epstein.jpg
    32 KB · Visningar: 471
Jag har också kommit över en Thowe kamera som jag skulle vilja ha lite information om.
Det enda som står på kameran är Thowe Kamera Werk A-G Freital Dresden. Och På objektivet står det Compur. Är det någon som vet något om denna eller vet någon som kan man kan kontakta för lite mer information?

http://pici.se/pictures/TnIetjpoB.jpg


Mvh Torsten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.