Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Thom Hogan gissar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, han har ju haft fel förr, men han har också haft rätt ibland. Intressant att följa alla rykten, antagligen har även den rätta informationen läckt ut, fast det är ju svårt att veta vilket rykte som är sant. Sammanfattar man ryktena så blir det en APS eller FF på 10-15 Mpix med ett mystiskt high speed mode, där bara ett visst antal pixlar används (i mina öron låter det svårt att klara tekniskt?). Thom tror dessutom att det kommer att bli en CMOS sensor.

En vecka kvar nu bara=)
/magnus
(som vill köpa)

Om D2X uteblir.......

Nu har Nikons D1x varit flaggskepp i drygt tre år är det väl....och spekulationerna kring en efterföljare fullkomligt översvämmar alla Nikonsajter. Det enda vi med säkerhet vet är att Nikon registrerat varubeteckningen D2x hos amerikanska patentmyndigheterna...och sedan är resten bara spekulationer.

En fråga som verkar betraktas som helt utopisk, och aldrig ens nämns, är vad som händer om det inte blir någon ny top-of-the-line-modell till Fotokina?

Om så skulle bli - vilket gud förbjude - har Nikon stora problem. Men min erfarehet är att rykten oftast brukar ha ganska rätt :)

10-15 Mpix med ett mystiskt high speed mode, där bara ett visst antal pixlar används (i mina öron låter det svårt att klara tekniskt?).
Det finns ett antal kameror, oftast dock mindre digitalkompakter som uttnyttjar en variant för denna teknik för högre serietagning. Så det är inte så meckigt som man kan tro.

salt skrev:
Ja, han har ju haft fel förr, men han har också haft rätt ibland. Intressant att följa alla rykten, antagligen har även den rätta informationen läckt ut, fast det är ju svårt att veta vilket rykte som är sant. Sammanfattar man ryktena så blir det en APS eller FF på 10-15 Mpix med ett mystiskt high speed mode, där bara ett visst antal pixlar används (i mina öron låter det svårt att klara tekniskt?). Thom tror dessutom att det kommer att bli en CMOS sensor.

En vecka kvar nu bara=)
/magnus
(som vill köpa)

Hej! Jag är nybörjare och jag undrar följande:

Vad är APS och vad är FF? Vad är en CMOS sensor?

Hälsningar,

Fredrik

APS - Advanced Photo System, ett försök av Kodak, Fuji och diverse kameratillverkare att få amatörer att börja använda ett mindre negativformat. Erbjöd bl.a. panoramaläge och byte av filmen mitt i rullen.

FF - Fullframe, digitalkamera med sensor på 24x36mm, alltså lika stor som ett vanligt negativ.

CMOS - Complementary Metal-On-Semiconductor, här en teknik för att framställa digitalkamerasensorer, annars en generell teknik för att framställa integrerade kretsar (IC). CCD (Charge-Coupled Device) är en annan teknik.

//Emil
I väntans tider!

Emil gav bra förklaringar. Se även ordlistan på http://www.dpreview.com

Och för att återgå till ämnet är det väl en vedertagen sanning att en ny kameramodell skall presenteras på en presskonferens i Japan den 15/9 och 16/9 i väst.

/magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar