Annons

THM filer från D5d

Produkter
(logga in för att koppla)
.thm finns av två skäl;

1 Visa "preview" i program som inte stöder .jpe/.mrw
2 Snabba upp förhandvisning i kameran.

tannler skrev:
.thm finns av två skäl;

1 Visa "preview" i program som inte stöder .jpe/.mrw
2 Snabba upp förhandvisning i kameran.

Det verkar inte vara det som är huvudsyftet med THM-filen. Den genereras endast vid användande av Adobe RGB. Som förhandsvisningsfil i kameran vet jag inte om den gör någon större nytta. Den kan möjligtvis vara till hjälp i program som inte har Adobe RGB i sitt ICC-system och dessutom inte kan förhandsvisa korrekt med inbäddad profil. Då kanske THM-filen är en "bärare" av den informationen för att kunna visa filen med sin "rätta" färgrymd. Det här är naturligtvis bara mina teorier. Varför tror jag då det. Därför att THM-filen endast genereras vid användade av färgrymden AdobeRGB (i kameran) som är klart större än den så vanliga färgrymden i våra datorer - sRGB.

Vi ska nog komma fram till ett riktigt och korrekt svar så småningom.

mvh/Ove

Har också funderat lite på det med THM-filen frågade min försäljare om det och han kollade upp det med någon på Minolta och fich som svar " THM-filen behövs för att kameran skall kunna ge dig en mer korrekt och snabb förhandsvisningsbild"
Men jag har lite svårt att tro på det för jag tycker att då borde dom ju ha gjort så man slapp fåmed dom när man tankar över dom tycker bara dom är irriterande håller med ove "Men sanningen är den att jag blir fan bara mer förvirrad än jag var innan"

Vevo skrev:
Därför att THM-filen endast genereras vid användade av färgrymden AdobeRGB (i kameran) som är klart större än den så vanliga färgrymden i våra datorer - sRGB.

mvh/Ove

Men den genereras visst bara av inbäddad Adobe RGB.

Jag har ju två olika Adobe RGB i min kamera.

Inbäddad och icke inbäddad.

Som sagt bara inbäddad som genererar ,thm.

Samma med min A2'a. Och om jag väljer Adobe RGB utan "embedded" så får bilden ändå sRGB-profil. Och båda varianterna av AdobeRGB ser ut som skräp...

Nåja, jag kör i RAW så jag bryr mig inte så mycket

Jag förmodar att ni som retar er på THM-filerna tankar bilder direkt från kameran. Eller?Använder man en kortläsare så väljer man väl helt enkelt att inte dra över thm-filerna till datorn. Jag är mer nyfiken på varför jpg-filer får filändelsen .jpe när man använder "embedded", annars jpg. Som någon redan påpekat så tycker dessutom inte alla programvaror om jpe-ändelsen, vilket gör att man då tvingas döpa om dem.

/Sonny

zooma skrev:
Jag förmodar att ni som retar er på THM-filerna tankar bilder direkt från kameran. Eller?Använder man en kortläsare så väljer man väl helt enkelt att inte dra över thm-filerna till datorn. Jag är mer nyfiken på varför jpg-filer får filändelsen .jpe när man använder "embedded", annars jpg. Som någon redan påpekat så tycker dessutom inte alla programvaror om jpe-ändelsen, vilket gör att man då tvingas döpa om dem.

/Sonny
Funderar på om det är därför den gör .thm när man kör embedded, istället för att göra så att kameran kan visa .jpe kanske dom helt enkelt lät den göra .thm till dom. Så kameran bara klarar att visa .jpg och .thm.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar