** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Think Tank Retrospective 5 - Åsikter / Rekommendation?

dhanjel

Avslutat medlemskap
Funderar lite på att köpa en Think Tank Retrospective 5 just för dess neutrala utseende och kompakthet.

Det jag har tänkt att få plats med är:
- Canon EOS 550D
- Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF VC
- Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD

Vad tror ni, kommer det få plats. Och är det någon som har väskan och kan ge ett uttalande?

http://www.thinktankphoto.com/products/retrospective-5-pinestone.aspx

think-tank-photo-retrospective-5.jpg

Jag gillar dom där för att dom inte liknar fotoväskor. Har själv varit och klämt på "Retro 10:an" för en 5DMkII och 2-3 objektiv varav 1 tele 70-200 och kom fram till det skulle funka utmärkt. Du har ju måtten på väskorna så det handlar väl om att du kollar objektiv + hus mot väskans höjd. Om du inte bara vill kunna förvara utan också ha det längsta telet monterat.

Tänkte du köpa från den siten - vet du portot i så fall? Priserna är bättre än i Sverige....

Har själv Retrospective 10 sedan snart ett år och är mycket nöjd. Kan dock ångra att jag inte köpte Retrospective 30 då det börjar bli lite trångt. Din 550D+17-50+70-300 får nog plats men då har du inte plats för mycket mer eller något att växa med då dessa väskor är så välsydda att de lätt håller en livet ut...

Jag har en och var helt inställd på att säga att det inte får plats. I mitt fall så tänkte jag använda den för m43-prylar och hade egentligen inte alls tänkt att klämma ned DSLRen där, men när jag läste din fråga så var jag tvungen att testa.

Det går att få ned min Nikon D90 med Sigma 17-50/2.8 monterat och ett Nikon 70-300/4-5.6 bredvid. Det här bygger på att man lägger ned kameran med objektivet nedåt. Kameran med 70-300 monterad kommer inte att få plats! Så frågan är hur praktiskt det här är.

Jag har precis fått väskan och har lite kluvna känslor inför den. Den är verkligen fantastiskt snygg och kändes helt OK att ha på sig under en halvtimme ute på stan, men samtidigt så kan jag känna att den är onödigt tung i sig själv. Jag har en simpel Nikon väska som har liknande dimensioner och den väger fan i mig 700 gram mindre. Den har inte lika mycket småfickor som Thinktank har inne i väskan, men dessa känns ändå ganska oanvändbara (de är helt enkelt för små). Nikonväskan kostar en fjärdedel av vad den här gör.

Så just nu frågar jag mig om jag inte egentligen köpt en snygg, men ganska onödig sak.

Tack för testet BjornSv!

Är medveten att det blir tight, men det är jag beredd att offra för att få maximal mobilitet.
Såg dock inte att den vägde hela 1kg, vilket får mig att kanske omvärdera det hela lite.

Jag har en canon 60d med ett 15-85 monterat (med motljusskydd vänt inåt), samt ett canon 70-200 4 L is (även det med motljuskydd).
Det får plats men inte mycket plats över.
Axelremmen är riktigt skön (skönaste jag har provat), dock får jag ont i mina axlar om jag går med en axelväska lång tid (med vilken väska som helst) så ska jag ut hela dagen och fota så blir det en ryggsäck.

Jag kan lite kort svara att jag är, än så länge, riktigt nöjd med min. Har inte tänkt på vikten, blev lite förvånad när jag läste här att den väger ett helt kg.. så pass att jag knappt tror på det ;).

Jag har en ryggsäck också, men den passar inte alltid att använda, såsom t ex vid storstadsresor. Får plats med allt "viktigt" som jag behöver då. (dvs hus med fast 50 mm-objektiv med motljusskydd på, ett vidvinkelobjektiv vid sidan om, ett lite mindre objektiv på andra sidan (för min del då, för säkert plats med ett större där) alternativt en blixt. Filter och lite annat krimskrams finns det en massa smarta fickor för (hittade 10 st småfickor, om man räknar "snällt").

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar