Annons

Thåström åldras inte

Produkter
(logga in för att koppla)
O mina bilder fanns i gårdagens Metro :) (riksupplagan och göteborg).

Lägger upp en till (mer rättvist, är att se den i full storlek).

Thåström i mitten, gode vännen och kollegan Roos till höger i bild.
 

Bilagor

  • thastrom_01_small.jpg
    thastrom_01_small.jpg
    27.1 KB · Visningar: 753
Ett bra bildspel, men vad är det med DN och deras bildspel? Dom verkar ju inte riktigt ha koll på detta. Ynka små bilder, inget fast format utan man kan dra fönstret hur man vill och i den storlek man vill ha bilderna ser dom rent ut sagt förjävliga ut! Kollar man på ex. Sydsvenskans bildspel så har ju dom iaf förstått hur man ska göra.

Jag skulle bli irriterad som fotograf om mina bilder användes på det viset som i DN:s bildspel. Hur många är det inte som bara maximerar fönstret och därmed kollar på en brutalt pixlig bild och tror att det är så det ska se ut. Och missar därmed mycket av känslan i bilderna.
 
Magnus, jag håller med. Det är ingen bra lösning som DN har. Den är gjord i dynamisk flash, som inte lämpar sig särskilt väl. Jag har en annan lösning.

Jag bakar in mina bilder i ett fast format, och använder i stället strömmande .wmv, som ger en ganska mycket högre kvalité. Tråkiga är att "strömmande" inte fungerar på MAC, fast o andra sidan kan man ta ner och ändå se .wmv på MAC.

Finns 2 bildspel uppe hos dbild.se - ris och ros mottages :)
 
Jag framförde eran kritik till Jocke igår när vi tillsammans plåtade Depeche Mode. Han var helt oförstående - det såg bra ut på hans dator :)

Dock tycker jag hans senaste bildspel på www.dn.se fungerade jättemycket bättre att förstora.
 
Låter märkligt. Hittills har jag bara fått ett bildspel på DN att fungera som jag tycker att de ska fungera. Dvs med fast skala och fönsterstorlek. Sydsvenskan, Svd mfl använder detta system för deras bildspel och det gör inte DN. Så enkelt är det! Spelar ju ingen roll vilken dator man har...

Tittade på Depeche Mode spelet och det är ju lika kasst som vanligt. Kikade på maximerat fönster i 1280x1024 och det är så pixligt att det ser ut som grafik från en Commodore 64.

Mvh Magnus
 
Peter.H skrev:
Jag bakar in mina bilder i ett fast format, och använder i stället strömmande .wmv, som ger en ganska mycket högre kvalité. Tråkiga är att "strömmande" inte fungerar på MAC, fast o andra sidan kan man ta ner och ändå se .wmv på MAC.
Jooo, det funkar visst med strömmande WMV-filer under OS X. Du behöver "bara" en gratis plugin till Quicktime som du hämtar här: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/player/flip4mac.mspx

(nej, Microsoft har INTE utvecklat den själva men insåg att det var bättre att köpa in teknik och ge bort gratis än att behöva uppdatera sin usla Windows Media Player till OS X)
 
Peter.H skrev:
Jag framförde eran kritik till Jocke igår när vi tillsammans plåtade Depeche Mode. Han var helt oförstående - det såg bra ut på hans dator :)
Få av hans Depeche Mode-bilder såg särskilt bra ut alls, oavsett dator och upplösning...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.