ANNONS
Annons

TFT-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
Är det någon som kan ge mig ett tips på en bra plattskärm för bildbehandling...pris mellan 6000-7500
 
I det senaste numret av Mikrodatorn nr1-05 testar dom 19-tums TFT-skärmar.

"Vinnare" i detta test var följande skärmar:
Eizo Flexscan L768 och Samsung Syncmaster 920T

Båda kostar ca 6000:- inkl. moms.
 
Kanske ska tillägga att tidningen rekommenderade Eizo Flexscan L768 om man jobbar mycket med grafik/ bilder annars var dom likvärdiga.
 
Jag skulle snarare rekommendera TFT.

Nackdelen är att de bra skärmarna är dyrare.

Men, de har fördelar. Ljusintensiteten är högre, kontrastomfånget är större, de bra skärmarna (de dyra) har större färgrymd än CRT.

Och så är de platta.

Men de kräver en viss tillvänjning om man går från CRT.
Man måste lära sig att bilderna visas på ett lite annorlunda sätt. Inte minst skärpan.
 
For 8000 far du en Lacie 20...

.. som ar en mycket bra skarm for bildbehandling inga bandningar och mycket goda kallibreringsegenskaper. Test finns pa http://www.hardware.no
Dustin hade sana for 8000:- for en vecka sedan.
En funktion som ar mycket anvandbar i PS ar pivot funktionen om man rediger bilder tagna i portrattformat.

Varma halsningar fran Aruba 8)
 
Vill bara rekommendera Eizo Flexscan L768. Har haft min skärm i 2 veckor och jag tycker den är bättre än de flesta andra platta bildskärmar som jag sett på. Den har ju också betydligt bättre garantvillkor än andra tillverkare.

Däremot så måste man helt klart vänja sig vid hur den visar bilden. Det ser helt enkelt inte ut som på en CRT.
 
Har själv börjat snegla på TFT:er men är alldeles vilse.

Hur mycket ytterligare vinner man på de kalibreringsbara modellerna t ex Eizo Coloredge resp Necs nylanserade SpectraView?

Och vari består egentligen kalibreringsmöjligheterna på dessa skärmar?
 
Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Hur skiljer sig skärpevisningen? Är transitionen "jobbig" från bra CRT till bra TFT?
Lite jobbigt är det.
TFT är ”vassare”, i början saknade jag den mjuka återgivningen som min CRT har.
Märks tydligast på texten på en webbsida, framförallt text i form av grafik med mycket kantutjämning, den kan se lite trist ut.
Men det är ju inget fel på skärmen, den visar bara tydligare.

Eizo har bäst pixelgaranti, Samsung har tre års påplatsengaranti, men de tillåter tre pixlar medan Eizo har en (eller var det ingen?).

När jag köpte min Synchmaster 910T gjorde jag det i butik. Den andra skärmen jag tittade på var helt utan döda pixlar.
Personalen i butiken var inte glada för mig, jag fick tydligt säga, att ”om jag inte får testa en skärm till handlar jag aldrig mer av er”.
”Ähh, en död pixel märks inte”.
Det var efter de sagt att ”Samsung har aldrig döda pixlar...”
 
mipert skrev:
Lite jobbigt är det.
TFT är ”vassare”, i början saknade jag den mjuka återgivningen som min CRT har.
Märks tydligast på texten på en webbsida, framförallt text i form av grafik med mycket kantutjämning, den kan se lite trist ut.
Men det är ju inget fel på skärmen, den visar bara tydligare.

Ok.. Det kan jag nog leva med. Eller blir det liksom jobbigt för ögonen eller är det bara estetsjälen som gråter?

Men hur upplever du att skärpehanteringen av bilder blivit? Lika exakt som med CRT eller mera exakt? Eller egentligen kanske hela bildhanteringsbiten kan vägas in dvs skärpehantering, färgjustering, profilering och pre-press.. Hur hanterar TFT:n detta jämfört med en CRT?


mipert skrev:
Eizo har bäst pixelgaranti, Samsung har tre års påplatsengaranti, men de tillåter tre pixlar medan Eizo har en (eller var det ingen?).

Hur långa pixelgarantier har Eizo? Inga döda pixlar i tre? fem? år? Är det värt priset?


mipert skrev:
”Ähh, en död pixel märks inte”.
Det var efter de sagt att ”Samsung har aldrig döda pixlar...”

Hehe.. stackars säljare.. =)
Lite korkad nasarstil dock att stå och ljuga uppenbart insatta kunder i ansiktet.
 
Johan Okker skrev:
Och ytterligare en fråga...

Vilken eller vilka tillverkare har bäst "döda-pixlar-policy"?

Du kan läsa om olika fabrikanters policys på Dustin Home, http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071063

För övrigt vill jag intyga att Eisos L568/L768-skärman är helt enastående bra, jag har haft min L568 i snart två månader nu och jag är mycket nöjd. Bra färgåtergivning - framförallt det röda som många skärmar verkar ha svårt att återge - och hög kontrast och ljusstyrka. Är även väldigt imponerad av betraktningsvinklarna.
 
mipert skrev:
När jag köpte min Synchmaster 910T gjorde jag det i butik. Den andra skärmen jag tittade på var helt utan döda pixlar.
Personalen i butiken var inte glada för mig, jag fick tydligt säga, att ”om jag inte får testa en skärm till handlar jag aldrig mer av er”.
”Ähh, en död pixel märks inte”.
Det var efter de sagt att ”Samsung har aldrig döda pixlar...”
Samma för mig, kör dubbla 172X, de två första hade flera döda pixlar. Det blev ett himla flaxande till butiken. En av skärmarna jag har nu har en död pixel, men det tycker jag är acceptabelt. Det är skärmen jag kör menyer och allmänt slask på, så den syns sällan.

Samsung har börjat med nolltolerans gällande döda pixlar på sina skärmar i Korea, min gissning är att det kommer hit också.
 
zlice skrev:
Jag är kanske ute och finlirar lite men jag rekomenderar inte TFT för bildbehandling.

Jag tar tillbaka allt och hänvisar till motsatsen. Det var ett tag sedan jag kollade hur dagens teknik såg ut. Som mipert säger.. verkar rätt ok.
Men om man spelar mycket snabba spel (eller ser på film) så kan 25ms svarstid få en effekt av att det ser ut som grafiken släpar efter. Man får fartränder.
För bildredigering lär det vara klockrent.
 
Mikael och Calle.

Vad använder ni för upplösning?
Kör ni 1280x1024? Jag skulle inte grejja det på en 19".. allt blir så stort!

Finns det några 19" som klarar upp till 1600x1200?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.