Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TFT-skärm under 4000 kr. Behöver konkreta tips och omdömen!

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Men om man då tar en 17" TFT måste man ju ändå sitta lite närmare, vilket borde innebära att dess ökade täthet mellan pixlarna inte blir någon större skillnad rent visuellt. Eller är jag helt ute och cyklar?

I teorin har du rätt, men i praktiken kör nog de flesta med ungefär samma avstånd oavsett skärmstorlek (undantaget då möjligen 30-tummare :)

Tror nog att största anledningen till att jag reagerar är att allt är så skarpt nu också, vilket det absolut inte var med min CRT...

Nu kan du ohämmat börja ägna dig åt äkta pixel-peeping och jämföra hur ensklida pixlar ser ut tagna med olika objektiv :)
 
Grevture skrev:
I teorin har du rätt, men i praktiken kör nog de flesta med ungefär samma avstånd oavsett skärmstorlek (undantaget då möjligen 30-tummare :)



Nu kan du ohämmat börja ägna dig åt äkta pixel-peeping och jämföra hur ensklida pixlar ser ut tagna med olika objektiv :)

Nja, pixelpeeping är inget för mig riktigt... Däremot kan jag nu se att många av mina tidigare redigerade bilder är överskärpta! Som sagt, denna Sony är bra mycket mindre förlåtande än min trötta Compaq CRT :)...

Nåt jag verkligen är positivt överaskad över är färgmättnaden! Riktig stuns i färgerna och fina övergångar mellan olika nyanser.
 
mange78 skrev:
Däremot kan jag nu se att många av mina tidigare redigerade bilder är överskärpta! Som sagt, denna Sony är bra mycket mindre förlåtande än min trötta Compaq CRT :)...

Ett bra trick för att kolla om bilden är lagom skärpt är att lägga bilden i 50% skärmvisning. Tittar du i 100%, som många rekommenderar, ser bilden överskärpt ut när den egentligen är lagom skärpt. För riktigt högupplöst tryck kan man rent av gå ner till 25% visning.

Stefan
 
stefohl skrev:
Ett bra trick för att kolla om bilden är lagom skärpt är att lägga bilden i 50% skärmvisning. Tittar du i 100%, som många rekommenderar, ser bilden överskärpt ut när den egentligen är lagom skärpt. För riktigt högupplöst tryck kan man rent av gå ner till 25% visning.

Stefan

Jodå, det gör jag redan. När det gäller högupplösta bilder som ska till utskrift är det inte något problem. Däremot ser jag nu överskärpningsfel i bilder för webb som jag tidigare inte kunnat se med min CRT skärm.
 
kaviani skrev:
Men grafikort och kalibreringsdosor då? Kan man helt enkelt få perfekt bild genom att enbart byta ut skärmen?

Osäker på vad du menar här.

Grafikkortet har ingen större inverkan när man jobbar med bilder i 2-d. Har ett vanligt standardkort som duger utmärkt.

Självklart har jag kalibrerat skärmen också.

Dock blev fägerna mycket bättre med min nya TFT än med min gamla trötta och slitna CRT. Men det har nog mycket att göra också med den förbättrade kontrasten, vitt är vitt helt enkelt.
 
mange78 skrev:
Osäker på vad du menar här.
Grafikkortet har ingen större inverkan när man jobbar med bilder i 2-d. Har ett vanligt standardkort som duger utmärkt.

Visst har grafikkortet betydelse, men inte så stor som skärmen eller kalibrering av denna. T.ex. Matrox-kort är erkänt bra på att återge färger och är lämpade för 2D (de är å andra sidan ganska usla på att 3D, men man får väl prioritera antar jag...)

Har själv suttit med 'standardkort' som varit riktigt bra och något som varit riktigt uselt (svårt att få till bra färger även efter kalibrering, gulstick etc).
 
mange78 skrev:
Har nu börjat använda min nya Sony 19" x95k.

Den har mycket trevlig färgåtergivning. Men jag retar mig på en sak. Bokstäver blir aningen kantiga och det finns en tendens till att bilder blir mer "hårda" och "pixliga" än tidigare med min CRT. Är detta normalt med en TFT-skärm? Kanske är en vanesak? Eller går det att justera på något sätt?

Om du har Windows XP så kan du slippa bokstävers kantighet genom att installera Microsoft "Cleartype tuning". Med "font smoothing" satt till "Cleartype" och en kontrastinställning på 2.0 blir det riktigt snyggt och lättläst på de skärmar jag använder.
 
martin3 skrev:
Om du har Windows XP så kan du slippa bokstävers kantighet genom att installera Microsoft "Cleartype tuning". Med "font smoothing" satt till "Cleartype" och en kontrastinställning på 2.0 blir det riktigt snyggt och lättläst på de skärmar jag använder.

Verkar bara ingå i Office 2003 och framåt.
 
mange78 skrev:
Hur bör man ställa in bakgrundsbelysningen på en TFT-skärm som ska användas för bildbehandling?

Om du kalibrerat den, antingen visuellt eller med en kalibrator, så ingår det ju att ställa in styrkan på bakgrundsbelysningen. Jag brukar lägga en platt skärm på 120-140 cd/m2.

Stefan
 
stefohl skrev:
Om du kalibrerat den, antingen visuellt eller med en kalibrator, så ingår det ju att ställa in styrkan på bakgrundsbelysningen. Jag brukar lägga en platt skärm på 120-140 cd/m2.

Stefan

Ok. Kalibrerar med Adobe Gamma och där finns ju ingen sådan inställing. Nåt tips på hur man gör det visuellt? Hur ser man när det är lagom mycket?
 
mange78 skrev:
Ok. Kalibrerar med Adobe Gamma och där finns ju ingen sådan inställing. Nåt tips på hur man gör det visuellt? Hur ser man när det är lagom mycket?

Det gör du ju med inställningen av gråskalan. Se till att ljusstyrkan är sådan att du kan särskilja mellan svarta och gråa fält.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det gör du ju med inställningen av gråskalan. Se till att ljusstyrkan är sådan att du kan särskilja mellan svarta och gråa fält.

Stefan

När jag justerar ljusinställningen gör jag det genom att göra en ruta i PS med färgerna 06-06-06, sedan vrider jag succesivt upp ljusstyrkan från 0 tills jag ser en skillnad mellan svart och denna ruta. Menar du att jag här också ska skruva på inställningen för bakgrundsljuset?

Ska jag då först justera ljusstyrkan så att man ser en skillnad mellan den mörkgrå rutan och den svarta bakgrunden, för att sedan justera ner bakgrundsbelysningen till den gräns då denna skillnad försvinner?
 
Det står att Philips skärmen har 16,1 miljoner färger. För att representera det behövs 13,94 bitar vilket i praktiken är 24 bitar.
 
stefohl skrev:
Det gör du ju med inställningen av gråskalan. Se till att ljusstyrkan är sådan att du kan särskilja mellan svarta och gråa fält.

Stefan

Hej Stefan!

Nu är det min tur att få fråga :)

Jag har sett (i beskrivningar för kalibrering) att man ofta talar om luminansvärden runt 100-150 cd/m2. Är det själva den luminansen i sig man är ute efter, eller är det just att skärmen ska klara att seprarera gråtoner över hela skalan?

Många moderna tft-skärmar har ju avsevärt högre luminans, ta Eizo CE2110W eller CE2410W som elegant klarar att seprarera gråtoner men vars ljusstyrka ligger uppåt 400 cd/m2.
 
Bjäris skrev:
Det står att Philips skärmen har 16,1 miljoner färger. För att representera det behövs 13,94 bitar vilket i praktiken är 24 bitar.

Som tidigare påpekat, vad hade det med den aktuella diskussionen att göra? :)

Dessutom är det fel. Skärmar som uppger 16,7 miljoner färger har (utom där de som skrivit specarna har slarvat) 8-bitars färg, dvs 8 bitar per färg vilket somliga kallar 24-bitars.

Uppger man däremot luriga siffror som 16,1 eller 16,2 miljoner så syftar det på 6-bitars färg (18-bitars då om man ser till alla tre färgerna).

Nu ger ju sex bitar bara 2^6 = 64 toner per färgkanal eller totalt 262000 färger. Men här tar man till FRC (Frame Rate Control) en teknik där man (starkt förenklat) snabbt växlar bildpunkter mellan olika nyanser och på sätt lurar ögat att se nyanser som skärmen egentligen inte kan visa.

Kort sagt, tft-paneler är antingen 6-bitars eller 8-bitars. Fram till för knappt ett år sedan såldes det inga tn-paneler med 8-bitars färg, bara mva-/pva-paneler eller ips-paneler. Nu har det börjat dyka upp även tn-paneler med riktig 8-bitars färg.
 
Grevture skrev:
Hej Stefan!

Nu är det min tur att få fråga :)

Jag har sett (i beskrivningar för kalibrering) att man ofta talar om luminansvärden runt 100-150 cd/m2. Är det själva den luminansen i sig man är ute efter, eller är det just att skärmen ska klara att seprarera gråtoner över hela skalan?

Egentligen är det inte det faktiska luminansvärdet som man är ute efter, snarare att matcha ett kontrastomfång. Om du tar en riktigt bra trycksak har den ett omfång på kanske 1:300, alltså det mörkaste partiet reflekterar 300 ggr mindre ljus än det vitaste partiet. Då bör ju skärmen ha minst detsamma i kontrastomfång. Så har du en svartpunkt på 1 cd/m2, då bör den ljusaste ligga på 300 cd/m2. Men om man har ett mer realistiskt värde på det svartaste, säg runt omkring 0,5 cd/m2, då bör det vita hålla en ljushet på 150 cd/m2.

Sedan är ju dessa siffror som anges i kontrastomfång och maximal luminiscens glädjesiffror, eftersom de anges vid en okalibrerad skärm. När du sänker färgtemperaturen ner till 5000K sjunker ju ljusstyrkan och kontrastomfånget, så på de flesta skärmar är det ganska svårt att få ett tillräckligt bra omfång.

Stefan
 
stefohl skrev:
Egentligen är det inte det faktiska luminansvärdet som man är ute efter, snarare att matcha ett kontrastomfång. Om du tar en riktigt bra trycksak har den ett omfång på kanske 1:300, alltså det mörkaste partiet reflekterar 300 ggr mindre ljus än det vitaste partiet. Då bör ju skärmen ha minst detsamma i kontrastomfång. Så har du en svartpunkt på 1 cd/m2, då bör den ljusaste ligga på 300 cd/m2. Men om man har ett mer realistiskt värde på det svartaste, säg runt omkring 0,5 cd/m2, då bör det vita hålla en ljushet på 150 cd/m2.

Aha, det var klargörande.
När jag har mätt skärmar med det relativ enkla instrument (Eye-one) vi har till förfogande så hamnar vi normalt i intervallet 0,4 - 1 cd/m2 i svart. Men den ger värdet med bara en decimal och jag vet inte hur stor noggrannhet den har i det området.

Sedan är ju dessa siffror som anges i kontrastomfång och maximal luminiscens glädjesiffror

Som så mycket i specifikationerna för bildskärmar ...

eftersom de anges vid en okalibrerad skärm. När du sänker färgtemperaturen ner till 5000K sjunker ju ljusstyrkan och kontrastomfånget, så på de flesta skärmar är det ganska svårt att få ett tillräckligt bra omfång.
Stefan

Finns det någon enkel och grov tumregel för hur mycket kontrast som försvinner när du skruvar ned färgtemperaturen? Eller varierar det helt med skärmmodell? (panel, intern styrelektronik osv)

MVH
/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.