Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TFT skärm och antal färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
(vet att frågan borde ställas i ett annat forum men det är bättre drag här så jag hoppas på både fler och raskare svar)

Har en ny toppmodern TFT 19" Samsung som fått ersätta min gamla trotjänare Dell CRT 19".
Men jag känner mig osäker om det var ett klokt val vad gäller bildbehandling. Min TFT verkar bara ha stöd för 16 milj. färger (är det samma sak med alla TFT?). Kan ibland tycka att det "saknas" färger/nyanser i en del bilder. Kan min iaktagelse stämma eller är det bara inbillning? Hur många färger kan en bild innehålla tagen med 20D? Red ut detta tack.

tyvärr så finns det inte många tft i dom billigare klasserna som slår CRT när det gäller färgåtergivning. Eizo har ett par proffs TFT som skall klara av att visa Adobe RGB färgskalan men då ligger dom på 40kkr+!!...

Köpte själv nyss en begagnad Sony trinitron GDM-FW900 för 3500kr. Mina kompisar tyckte jag var dum i huvudet som ger så mycket för en 50kg "omodern" klump när det finns platta "fina" för samma pris! :) Det fina är att detta var en CAD proffsskärm för 25kkr när den kom någon gång 2000. Men idag går den att få billigt pga att den är omodern och klumpig, MEN slår det mesta på fingrarna i TFT väg långt upp över 20kkr klassen.

TFT har ju självklart många fördelar över CRT, men när det gäller bildbehandling och färgåtergivning så är CRT svårslagen...Planen är att komplettera med en hyffsad TFT senare då det är trevligare att läsa dokument på dessa.

/Andreas

Ok, tack för svar.
Men hur är det med antal färger TFT i 3000:- - 4000:- klassen kan återge?

Har köpte en Samsung Syncmaster 931BF 2ms

Har hittat en Mitsubishi Diamond Pro SB CRT som jag får för 1000:- (beg. men oanvänd) med 3-års gar. Är det en vettig crt?

//Robert

Stisse skrev:
Vad har du köpt för TFT ?

En TFT slår aldrig en CRT i min mening.

Gå och titta på proffsretuschörernas skärmar. De flesta har idag en TFT-skärm. Visserligen är en bra TFT-skärm inte billig, men jämfört med CRT-skärmar har de många fördelar.

Stefan

Var gärna lite mer saklig och realistisk när du svarar. Jag skulle gärna använda en TFT om den inte kostade 50.000:-. Dessutom är jag ingen proffsretuschör.

Obbe skrev:
Var gärna lite mer saklig och realistisk när du svarar. Jag skulle gärna använda en TFT om den inte kostade 50.000:-. Dessutom är jag ingen proffsretuschör.

Jag reagerade på påståendet att det inte fanns någon TFT som kunde matcha en CRT. Jag har inte talat om skärmar för 50.000 kr. Jämför jag en skärm som Eizo CG19, som kostar 14.000 kr, med en riktigt bra CRT-skärm, som en Barco eller en Sony Artisan, som kostade över 20.000 kr, så finns det för- och nackdelar med respektive skärm.

Ännu större blir skillnaden om man jämför en CRT-skärm som gått ett par år. CRT-skärmars prestanda försämras allt eftersom de används. Så jag har träffat många fotografer som skryter med sin gamla fina skärm, som de en gång har köpt dyrt. Men när man kollar den har den en prestanda som överträffas av vad en ny TFT i 5.000 kr-klassen.

Stefan

Obbe skrev:
Men hur är det med antal färger TFT i 3000:- - 4000:- klassen kan återge?

Har köpte en Samsung Syncmaster 931BF 2ms

//Robert
Det är faktiskt illa.
Skärmen du köpt visar "bara" 16,2 miljoner färger. Det kanske inte låter så farligt, men din skärm kan inte visa dom sista små skillnaderna som behövs och upplevs troligen som flammig på en del ställen.
Du ska leta efter en som visar (24bit) 16,7 miljoner om du ska ha den till bilder, att den uppdateras på 2ms spelar ingen som helst roll för färgåtergivningen.

En skärm som väldigt bra i tester bla. vad det gäller färgåtergivning är Viewsonic VP930 - Dustin

TomsHardware Guide.se - VP930

ViewSonic VP930: Naturlig färgåtergivning – som lovatVP930 passerade våra kalibreringstester med flaggan hissad. Reproduktionen var exakt, med 94% av färgerna betygsatta som perfekta.

Det råder inga tvivel om att VP930 är en förträfflig monitor. Dock är vi fortfarande lite besvikna. Skillnaden mellan denna och dess föregångare 191b är inte uppenbar – bortsett från svartnivån vilken är synbart djupare. Vad det gäller responstiden är det här ingen revolution. Uppenbarligen är videoprestandan exemplarisk och den naturliga färgåtergivningen är nära att vara lika bra som hos VP191b.

stefohl skrev:
Gå och titta på proffsretuschörernas skärmar. De flesta har idag en TFT-skärm. Visserligen är en bra TFT-skärm inte billig, men jämfört med CRT-skärmar har de många fördelar.

Stefan

Ja vist finns det bra TFT skärmar, om man har 40tkr att hysta ut. Därför säger jag att en CRT för 4000:- slår dom flesta TFT skärmar.
Personligen skulle jag hällre lägga dessa pengar på kamera utrustning, och hålla mig till min CRT som visserligen tar mer plats, men som rockar i gämförelse med dom flesta TFT.

Stisse skrev:
Ja vist finns det bra TFT skärmar, om man har 40tkr att hysta ut. Därför säger jag att en CRT för 4000:- slår dom flesta TFT skärmar.
Personligen skulle jag hällre lägga dessa pengar på kamera utrustning, och hålla mig till min CRT som visserligen tar mer plats, men som rockar i gämförelse med dom flesta TFT.

Nu var det ju 14k en riktigt bra TFT kostade och inte 40.

Själv är jag mest intresserad av en korrekt och stabil färgåtergivning genom hela arbetsflödet oavsett om skärmen "rockar" eller inte.

Vad menar du med att en CRT slår en TFT??

Jerry

En av Sveriges bästa färgkonsulter rek bla sds, mfl tidningar att köpa Phillips 20" efter stor utvärdering med bla Eizo, LaCie mfl. Pris och prestanda samt vad de skulle användas till utvärderades
En tidning utomlands köpte in över 100 skärmar
Jag har sett skärmen uppmätt och profilerad och den är tillräckligt bra för de flestas bildbehov.Jämn, bra gråkilsåtergivning och utmärkt färgåtergivning.Eftersom få av er har ordningställt ett digitallt mörkrum med rätt belysning,färgtemp, rätt färg på väggar och profilerat skärmen efter iso standard så täcker en sådan skärm de flestas fotointresserades behov.
Pris runt 6000:-
Mikael

Senast ändrad:
Stisse skrev:

Nja.. Nu är jag ingen färgexpert som Stefan, jag har inte ens orkat kalibrera min skärm (skäms) men jag har gjort lite mjukvarusaker ialla fall :)

Nåväl. Skärmar kostar, så är det bara. Den gamla skrönan att CRT skärmar skulle vara outstanding är bara ett sätt att gömma sig bakom tron om bra pris bakom gammla saker=bättre än alla TFT skärmar vilket är långt ifrån sant.

För 2 år sedan la jag 9000:- kronor för en 19" TFT med 24bitars färgsjup och 16,7 milj färger och 700:1 kontrast.

Hjälpte min fader att köpa skärm för 1 år sedan,
samsung 24" Widescreen TFT, 24bitars 16,7miljoner färger, 1000:1 kontrast för 13 000:-

Sumering. Det kostar att köpa skärm. Är man av sådan typ att man tror man får bra 19" skärmar för 1999:- på SIBA så är man ganska godtrogen. Allt som är bra kostar. Det gjorde även CRT skämarna.

Min skärm är inte en expertskäm på någotvis, riktiga proffs skulle säkert fnysa. Men den är betydligt bättre än genomsnittets skärmar.

TFT är det som gäller framöver, dess fördelar är så stora att det inte längre finns något som pekar för en CRT, speciellt inte en begagnad.

macrobild skrev:
En av Sveriges bästa färgkonsulter rek bla sds, mfl tidningar att köpa Phillips 20" efter stor utvärdering med bla Eizo, LaCie mfl. Pris och prestanda samt vad de skulle användas till utvärderades
Mikael

Har du modellbeteckningen för denna philips 20" ?

/Andreas

Johan Okker skrev:
Stefan:

Hur åldras egentligen TFT:er jämfört med CRT:er?

En CRT tappar i ljusstyrka och färgomfång ju mer den används. En TFT tappar i ljusstyrka, men färgomfånget minskar inte så mycket. Vad jag däremot sett på äldre, bra TFT-skärmar är att de blir ojämna i färgen över skärmytan.

Stefan

Stisse skrev:
Därför säger jag att en CRT för 4000:- slår dom flesta TFT skärmar.
Kan du ge ett förslag på en bra CRT-skärm för 4000:- ? Jag är uppriktigt nyfiken, eftersom jag ofta får frågan om det inte finns en bra CRT att köpa idag. Dock inget begagnat, skärmar är färskvara.

Stefan

macrobild skrev:
tror det var denna, Phillips har ändrat namn osv sedan sommaren förra året
http://www.superwarehouse.com/Philips_Brilliance_200P7EB_Black_20_LCD_Monitor/200P7EB_27/p/1487262

Jag har också tittat på denna skärm och några andra med ungefär samma prestanda. Den största nackdelen jag ser är att kvaliteten är lite ojämnare på dessa. Du kan ha tur och få tag på ett bra exemplar, du kan ha otur och få ett måndagsex. När jag ställt upp en ny skärm kör jag en serie testbilder för att kolla prestanda på skärmen.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar