Annons

Tfp Fotning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogirl

Avslutat medlemskap
Hej ,
Jag undrar vad som gäller vid en Tfp fotning där ingen modellrelease är skriven,
vem har rätt till vad ?

Jag har gjort en tfp fotning och modellen har retuschera bilderna rejält med blur så hon har enligt mig fördärvat bilderna.
Nu vill jag inte att hon ska använda bilderna, men kan jag göra något åt det ?
 
Prata med henne? Säg att hon förstört bilden och att du inte vill att hon använder den, alt. att hon använder den utan ditt namn. Ska hon använda den i sin portfolio? Man lär sig av sina misstag, skriv ett avtal nästa gång!
 
Är ingen release skriven så äger du i princip alla rättigheter till bilderna. För privat bruk får å andra sidan vem som helst göra vad som helst med dina bilder. Publicering räknas troligen inte som privat bruk så där går antagligen gränsen för vad hon får göra.
 
Är ingen release skriven så äger du i princip alla rättigheter till bilderna. För privat bruk får å andra sidan vem som helst göra vad som helst med dina bilder. Publicering räknas troligen inte som privat bruk så där går antagligen gränsen för vad hon får göra.


Tack KGS.
Det låter som det bästa för fotografen är att inte skriva någon release alls, även om det inte är så schysst mot modellen.
 
Tack KGS.
Det låter som det bästa för fotografen är att inte skriva någon release alls, även om det inte är så schysst mot modellen.

Både ja och nej. Bildbyråer kräver alltid release för att ta in en bild i sina bildbanker. Ska bilden kunna användas i reklam krävs en release om modellen går att känna igen. För övrigt är en release mer i modellens intresse än i fotografens. Själv slarvar jag med att skriva releaser, men när jag levererar bilderna gör jag det ihop med ett "fribrev" som säger att modellen får använda bilderna hur och var vederbörande vill, i princip. Det tycker jag är rätt och riktigt när det gäller TFP. Andra tycker annorlunda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.