Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testpersoner för uppsats

Produkter
(logga in för att koppla)
Det brukar väl kallas HSL (hue, saturation, lightness) eller HSB (hue, saturation, brightness). Eller NML eller nåt på svenska kanske? Nyans, mättnad, ljushet?

HSL är ju en färgmodell, precis som RGB, men HSL har inte histogram på samma sätt som RGB. Med RGB har ju varje pixel tre värden mellan 0-255, medan med HSL så representeras pixelns färger på ett annat sätt, ofta illustrerat med cirklar och ringar.

Eller så fattar jag fel, och HSV är nåt helt annat?

Intressant hur som helst. Men bildexemplet ovan tyder ju på att matchningen inte stämmer helt bra.

HSV är en modell som är uppbyggd på liknande sätt. V står för value och är som i de andra modellerna bildens ljus. http://en.wikipedia.org/wiki/HSL_and_HSV
Nä bilden ovan brådar inte så gott så lägger upp en egen resultat bild. klart här är bilderna redan ganska lika varandra.

Bilagor

• resultat-gul.jpg
    resultat-gul.jpg
    82.2 KB · Visningar: 98
Prototypen sorterar bilderna i likhet efter deras färghistogram och jag ska undersöka om prototypen på något sätt gör det det lättare för dig att hitta dina bästa bilder.

Förlåt om jag låter konservativ; du har säkert tänkt längre än jag på detta, men...

Hur skall man hitta sina "bästa" bilder genom färg/ljus/nyans baserade diagram? Jag förstår principen om att man kan sortera bilder genom det; det har ni redan visat, men bra bilder består inte av bara färger, kontraster och dylika parametrar.

Som exempel (påhittat): en bra bild jag tagit är en s.k. Once in a lifetime-bild och är en i skaran med många likadanna, men denna skiljer sig ur mängden. Perfekt exponering, komp, skärpa, känsla, kontraster osv. En annan av mina allra bästa bilder är svart vit och är också sådär speciell och har rejäl high-key-utseende. En tredje bild i min samling av bästa bilder är sepia tonad. Dessa är mina bästa bilder.

Frågan är nu: Hur hade du tänkt hitta dessa tre bilder mha denna histogram-baserade funktion? Använder jag någon av dessa bilder som templat för sökningen kommer jag, om vi använder första bilden som exempel, troligtvis att hitta de andra bilderna från samma foto-session, medans min SvV och sepia ignoreras helt.

Däremot kan jag se möjligheten att ha denna histogrambaserade sökning som filter-funktion i olika sökprogram och sökmotorer när man vill leta efter liknande bilder. Frågan är ju bara om denna metod är effektivare än de metoder och algoritmer som redan används av bl.a. Google vid bild-baserad bildsökning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar