Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testpersoner för uppsats

Produkter
(logga in för att koppla)

konstigrej

Avslutat medlemskap
Hej, jag studerar på Linnéuniversitet i Växjö och skriver just nu min c-uppsats inom ämnet medieteknik. Jag har i korta drag utvecklat en prototyp som sorterar bilder efter hur lika deras histogram är. Jag säker nu hobbyfotografer som skulle kunna tänka sig att vara testa den, det gå ut på att testa prototypen efter ett scenario och sen svara på lite frågor om den (det tar inte mycket tid alls runt 20 min). Skulle du vilja testa så fins informationen finns här under, tyvärr så funkar den än bara för PC/Windows och bilder i JPG format.

Vid frågor kontakta mig på: [email protected]
Om något känns oklart tveka inte att kontakta mig.

1. Klicka på länken för programmet och spara det på valfritt ställe på din dator.
2. Läs och följ instruktionerna i programinformation och scenario.
3. Testa programmet efter scenariot.
4. Svara på frågorna i frågeformuläret.

Programmet finns att hämta här:
http://dl.dropbox.com/u/672346/Testprototyp.exe
Om du har windows xp så använd denna:
http://dl.dropbox.com/u/672346/Testprototyp_xp.exe

Programinformation och scenario: https://docs.google.com/document/d/17Uu7XuQR5ClW3n7_ZyYqwJvKY3Y0mZX5hwKtOYcn9yw/edit

Frågeformulär: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFBPNjVXbFY1cVJhUXVtVko5ZUlaR1E6MQ

Mvh Carina Massalin

Intressant, ska ladda ner det till hemdatorn sen och testa. Det kan du nog sälja dyrt till Adobe sen :)

Det må vara drygt, men Jesper har en poäng, att köra nån okänd binär är ett risktagande som det är åtminstone naivt att bortse ifrån. Inget ont om TS' tanke, men jag känner inte TS, har ingen aning om vem det är, och betraktar den givna binären med stor misstänksamhet. Det räcker med att något virus har smugit sig in i den, liksom.

TS, källkod kan vara en lösning, så får vi som är lite mer misstänksamma bygga själva.

Mvh,
Richard

Jo, det är något jag redan tänkt på och det står programinformation att jag gärna skickar källkoden om någon känner sig osäker.

Vill ni testköra osäkra program kan ni först installera
http://www.sandboxie.com/
på datorn sen kan ni testa prog i en miljö isolerad från resten av datorn.
Det går även fint att surfa via sandibox om man är osäker på någon site.

Poängen med uppsatsen är ju just att testa vilka möjligheter histogram ger för ett sådant system. Grundtanken bakom uppsatsen är att om man hittat en bild man gillar så kan man välja att sortera sina andra bilder i likhet efter den. Likheten är i detta fal beräknat på bildernas histogram. Om detta är bra eller dåligt är precis det testningen ska hjälpa mig svara på.

Vad är programmet skrivet i? Har du möjligen en pastebin på källkoden? Skulle gärna vilja testa men jag är lite paranoid över vad för kod man kör på datorn.

Vad är programmet skrivet i? Har du möjligen en pastebin på källkoden? Skulle gärna vilja testa men jag är lite paranoid över vad för kod man kör på datorn.

Programmeringsspråken som använts är främst Python men för webbläsare och Exhibit användes JavaScript, HTML och CSS. Exhibit kan du hitta mer information om här: http://www.simile-widgets.org/exhibit/ det används som databas och visualiseringsverktyg för resultatet.

Jag har skickar källkoden till mailadressen på din sida så du kan kolla över den i lugn och ro.

Har nu laddat hem programmet och testat lite.. Det verkar som att det funkar bara med JPG och jag förstår inte riktigt vad programmet ska vara bra till. Jag får olika histogram bilder uppe alltså inte likadana histogram bilder? Jag kanske har missat något?

Har nu laddat hem programmet och testat lite.. Det verkar som att det funkar bara med JPG och jag förstår inte riktigt vad programmet ska vara bra till. Jag får olika histogram bilder uppe alltså inte likadana histogram bilder? Jag kanske har missat något?

Jag är lite osäker på vad du menar med "olika histogram bilder"? Menar du att du får ett resultad där de sorterade bilderna inte liknar varandra? För histogrammen visas inte.

Både du och andra säger att de har svårt att se vad prototypen ska var bra till och jag känner att jag inte riktigt vill säga för mycket som kan påverka test resultatet, det finns både positiva och negativa tankar om hur prototypen funkar och va den kan användas till från de som testat.
Prototypen sorterar bilderna i likhet efter deras färghistogram och jag ska undersöka om prototypen på något sätt gör det det lättare för dig att hitta dina bästa bilder. Det finns mycket tidigare forskning inom området där bilders färghistogram används för att beräkna två bilders likhet, så det är inget nytt och de används på andra områden.

Nu har jag testat.

(jag använder inte gummihandskar och ansiktsmask när jag är på stan. Jag vågar installera program från nätet)

Ivirg som jag var läste jag inte alla instruktioner. Det var ju bara att installera, välja två mappar och sedan köra.

Jag föstod nog inte riktigt vad det var för resultat jag skulle utvärdera.
Det blev klarar och klarare ju längre i svarsenkäten jag kom.

Du bör kanske involvera instruktionerna i systemet så att man inte kan slarva förbi.

PS
Dessa båda bilder fick samma "poäng" och anses alltså vara lika varandra. hmm, jag undrar.

Petter ...

Bilagor

• IMG_8886.JPG
    IMG_8886.JPG
    93.2 KB · Visningar: 127
  • IMG_4977.jpg
    IMG_4977.jpg
    28.3 KB · Visningar: 131
Är det verkligen färghistogram som analyseras? Alltså R, G och B var för sig? Eller är det bara ett vanligt generellt luminans-histogram?

Är det verkligen färghistogram som analyseras? Alltså R, G och B var för sig? Eller är det bara ett vanligt generellt luminans-histogram?

De är inte RGB som används utan HSV modellen. Den används för att tidigare forskning har visat att vi ser färg mer likt den modellen än RGB. Prototypen läser in de olika kanalerna var för sig och skapar histogram efter de kanalerna. Nu när jag tänker efter så vet jag inte om de får kallas färg histogram då.

Det brukar väl kallas HSL (hue, saturation, lightness) eller HSB (hue, saturation, brightness). Eller NML eller nåt på svenska kanske? Nyans, mättnad, ljushet?

HSL är ju en färgmodell, precis som RGB, men HSL har inte histogram på samma sätt som RGB. Med RGB har ju varje pixel tre värden mellan 0-255, medan med HSL så representeras pixelns färger på ett annat sätt, ofta illustrerat med cirklar och ringar.

Eller så fattar jag fel, och HSV är nåt helt annat?

Intressant hur som helst. Men bildexemplet ovan tyder ju på att matchningen inte stämmer helt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar