Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testpersoner för uppsats

Produkter
(logga in för att koppla)

konstigrej

Avslutat medlemskap
Hej, jag studerar på Linnéuniversitet i Växjö och skriver just nu min c-uppsats inom ämnet medieteknik. Jag har i korta drag utvecklat ett program som sorterar bilder efter likhet och jag är intresserad av att komma i kontakt med hobbyfotografer som skulle kunna tänka sig att vara testpersoner. Testet kommer gå ut på att testa prototypen efter ett scenario och sen svara på lite frågor om den (det tar inte mycket tid alls max 20 min).

Testningen är tänkt att ske nästa vecka och jag är i stort behov utav fler testpersoner så jag skulle bli enormt glad om någon här skulle kunna tänka sig att ställa upp?

Skicka din kontaktinformation om du vill veta mer eller kontakta mig på: [email protected]

Mvh Carina Massalin

Jag ska nu börja med testningen imorgon, ingen mer som skulle vilja vara testperson?

Om du vill testa så kommer det gå till så att jag att skickar programmet jag har gjort och en kort beskrivning av hur det funkar (det kräver ingen installation). Jag har skapat ett litet scenario du får genomföra och sedan svara på ett par frågor.

Det borde inte ta mer än 20 min, om du nu inte vill sitta längre. Själv tycker jag att det är lite spännande att kolla runt bland mina bilder för att se vilken bild som får vilka resultat :)

Jag kan tänka mig hjälpa dig. Där är dock två små "aber": dels bor jag i Umeå, och dels har jag ingen dator med Windows.

Att jag bor i Umeå spelar ingen roll ifall vi kan sköta all kommunikation mellan oss via email, men om ditt program kräver Windows lär jag inte kunna hjälpa dig, då jag bara har datorer med Linux.

(Jag kan ju skaffa mig tillgång till datorer med Windows, men det tar i så fall lite tid.)

Kan du beskriva förutsättningarna lite mer.
Vilken bildfilstyp krävs? Hanterar det t.ex. RAW?
Speciell typ av Browser eller operativsystem?

Programmet fungerar tyvärr bara med Windows.
Jag har också ett litet problem med få det att fungera på mac datorer, jag jobbar på att fixa det men är inte säker på att det kommer gå.
För bilderna så krävs det JPG format, den kan inte hantera RAW filer.

Förstår att jag inte kan delta eftersom jag bara fotograferar i RAW och kör Mac. Det är vi nog inte få som gör här på fotosidan.
När det gäller att få program att känna igen något som t.ex ansikten har vi nog många av oss en hel del erfarenhet. iPhoto för att ta ett exempel.
Du säger att ditt program kan känna igen liknande bilder.
Kan du inte ge lite mer fakta och beskriva hur du tänker detta skall hjälpa oss i vårt arbetsflöde.
Om du vågar bjuda på detta kan vi säkert ge dig en hel del råd om vad som är användbart och vad som inte är det.

Fler testare?

Hej igen, jag är på jakt efter ett par testare till, någon som känner att de är intresserade? Bara 4 av mina 15 testpersoner har testat prototypen hittills och det räcker inte. Man ska visst inte lita på vänner för denna uppgift då folk härifrån verkade vara mer villiga att hjälpa mig! :)

Ingen mac användning dock (fanns inte tid att utveckla så den funka för mac, tyvärr) och du får järna ha jpg bilder (kan bidra med några om du inte har egna).

Testningen ska vara klar denna veckan så hör gärna av dig om du känner att du har tiden och viljan. [email protected]

Mvh Carina

Kan ställa upp när jag kommer hem imorgon kväll. Är gammal student i Växjö inom Mediateknik så...

maila: daniel (a) travelaroundtheworld.se

mvh Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar