Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testbild med 15-85 f/3.5-5.6 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

cy_berg

Aktiv medlem
Jag startade en annan tråd för ett tag sedan angående ett skarpt allround-objektiv till min 1000D (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=133759). Som jag skrev i tråden hittade jag ett begagnat 15-85 för 4000:- vilket kändes riktigt prisvärt, så det klippte jag :) Jag tog några testbilder för att jämföra med mitt gamla objektiv (35-80 f/4-5.6 II) som kom som kit-objektiv med en gammal analog EOS-kamera på 90-talet. Ganska stor skillnad tycker jag i alla fall. Båda bilderna är tagna med bländare 5.6 (kameran inställd på AP), och brännvidd 80mm, ISO 100, och är i 100% storlek d.v.s. att jag har beskurit originalbilderna (Flickr kan ha dragit ner storleken på bilderna något). BIlden med det gamla objektivet togs med 1/50 och bilden med det nya med 1/100 (som sagt, båda togs direkt efter varandra med samma inställningar i övrigt, så det är inte jag som trixat själv med slutartiden). Det är ingen efterbehandling alls. Man kan ganska tydligt se att det gamla objektivets bild inte är lika skarp, och jag upplever den som lite grynig. Dessutom tycker jag att färgerna med 15-85 är betydligt bättre (bilden med det gamla objektivet uppfattar jag som dassig). Tänkte att det kunde vara trevligt att dela med mig, och jag har ju sett en del andra trådar om just 15-85 så det kan ju vara kul att kunna bidra lite här inne, ny medlem som jag är :)


Bild med 35-80
5866330696_ac510c9e54_b.jpg


Bild med 15-85
5865769343_0a5cf3bc74_b.jpg


EDIT: Får inte ordning på hur man länkar ut bilden i själva posten (så att det inte bara blir länkar) så någon får gärna upplysa mig om hur det funkar här (har testat med IMG-taggar som jag gör i andra forum men det funkar inte, men det kanske det inte ska heller?).
 
Senast ändrad:
Bra initiativ! Och visst är det bra? Köpte som Du beggat för 4 loppor och fick med både motljus, samt UV och cirk.polfilter. Är själv mycket nöjd med detta objektiv och tycker det matchar L-kvalitet.
 
Bra initiativ! Och visst är det bra? Köpte som Du beggat för 4 loppor och fick med både motljus, samt UV och cirk.polfilter. Är själv mycket nöjd med detta objektiv och tycker det matchar L-kvalitet.

Tack :) Ja, jag är väldigt nöjd, utan tvekan. Jag är fullt medveten att man som jag som än så länge bara är en glad amatör inte ska förlita sig på bara utrustningen, men samtidigt är det skönt att veta att man har vettiga förutsättningar :)
 
Det där verkar ju lovande eftersom jag själv har tänkt att inhandla ett 15-85. Har dock inte funnit nåt prisvärt beggat, så det får bli nytt och dyrt istället. :(
 
Det där verkar ju lovande eftersom jag själv har tänkt att inhandla ett 15-85. Har dock inte funnit nåt prisvärt beggat, så det får bli nytt och dyrt istället. :(

Det är inte är å väldigt vanligt objektiv att hitta begagnat men håll ögonen öppna för de dyker upp då och då :)
 
Den skärpan som dessa bilder visar skulle jag inte vara riktigt nöjd med själv. Som ägare till 15-85 kan jag intyga om att ännu bättre skärpa går att uppnå med detta fantastiska EF-S objektiv.

Det var t.o.m. så att jag blev avrådd av Cyberphoto att uppgradera till 24-105 när jag frågade vilket som är bättre rent skärpemässigt. Go 15-85 IS USM!

Hur som helst: Bra initiativ att lägga upp bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.