Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testade D70 precis, skillnad mot 300D är..

Produkter
(logga in för att koppla)
Lizard skrev:
Kände på D70 idag. Jag tyckte den känndes minst lika plastig som 300D. Dessutom tycker jag att kameran känndes "ihålig". När man knackade på vissa ytor på kameran lät det tomt. Klart att den var snygg, men jag tycker inte den slår 300D i kvalitetsintryck.
Åja, åja...det finns något som heter 'drop test' i specifikationen när produkter utvecklas och det gäller nog 300D också. Den håller nog att släppas i ett betonggolv från en meters höjd eller så men det är kanske inget man testar i onödan.
Kameran håller nog för mer än man kanske tror...

IMHO: Mitt intryck hittills är att D70:n ger ett avsevärt bättre kvalitetsintryck än jag väntat mig och har rätt "densitet" (känns inte ihålig..). Faktum är att jag upplever att D70 är mer harmonisk i handen än D100 som borde väga ytterligare något hekto. D2H lider i mitt tycke av samma sak, -den är något för lätt i förhållande till sin storlek.
Mina referenser är min nuvarade F100 med vertikalgrepp och mina tidigare FM2:eek:r med MD12 + F3 mfl.

300d finns inte ens på kartan när det gäller kamerakänsla.. Men för någon annan kan ju sanningen vara en annan..

Om någon är tvekar att köpa D70 pga plastighet så kan ni glömma det från och med nu. Annars får ni gå på D1x.

Senast ändrad:
Lizard skrev:
Kände på D70 idag. Jag tyckte den känndes minst lika plastig som 300D. Dessutom tycker jag att kameran känndes "ihålig". När man knackade på vissa ytor på kameran lät det tomt. Klart att den var snygg, men jag tycker inte den slår 300D i kvalitetsintryck.

Nu kan jag sova lugnt.. :)

Ehh, intressant att se hur olika människor upplever byggkvalitet och känsla. 300D har ungefär motsvarande byggkvalitet som en leksak i ett happy meal. Men du kanske är en kille som tycker Fiat är riktiga kvalitetsbilar också? (OBS, lite ironi i detta, men bara lite...)

Det pågår samtal om kameran på andra forum också..

jodå
på dpreview och i Nikon slr forumet finns flera iaktagelser av uppräkningsfel, nu ryktas det dessutom att sensorn ger olika färg på halva bilden vid snabba slutartider hos en del kameror som är sålda till Kina.
framtida tester kommer visa om Nikon hade för bråttom med att släppa D70 för att komma i kapp Canon 300D.
mvh

här kommer ett utdrag angående färgerna från en som svarat mig på dpreview
han har pysslat rejält för att få ner de överdrivna färgerna

Mikael Risedal wrote:
> I have tryed all settings and the colors are still oversaturated.
> red colors are to intense, example: a brick wall in brown-yellow
> colors comes out red, compare to D1x who is neutral and accurate..
> S-RGB settings and then convert to AdobeRGB improves and karm down
> the colors.

What I found was to use Colour Mode Ia (sRGB), Moderate saturation, and to use custome Tone curve (fotogenetic's White Wedding v3.3). You may also try Hue -3 and put a +3 for your WB settings (will result in less warm colors). However, you are right, the reds are still pretty strong but I think manageable. I've not tried it but you may want to consider trying a Hot Mirror filter if you can get your hands on one. Someone posted that it got rid of the magenta cast for him. I may run a test if I get some time.
Daniel Wee

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42000&page=2&pp=15

-big kahuna- skrev:
Ehh, intressant att se hur olika människor upplever byggkvalitet och känsla. 300D har ungefär motsvarande byggkvalitet som en leksak i ett happy meal.

Men nu rör du väl till det. Att kvalitetskänslan i 300D inte är enorm är väl en sak. Men har du några belägg för att kvaliteten skulle vara dålig? Mina gamla Eos 5:eek:r kändes bra mycket plastigare än 300D:n. men höll för min tuffa behandling.

Ola Skinnarmo har kört mycket med 300N på sina expeditioner, och det har hållt.

froderberg skrev:
Men nu rör du väl till det. Att kvalitetskänslan i 300D inte är enorm är väl en sak. Men har du några belägg för att kvaliteten skulle vara dålig? Mina gamla Eos 5:eek:r kändes bra mycket plastigare än 300D:n. men höll för min tuffa behandling.

Ola Skinnarmo har kört mycket med 300N på sina expeditioner, och det har hållt.

Ja det är ju inte direkt att kameran åker i backen varje minut

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar