Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testade D70 precis, skillnad mot 300D är..

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
.. Faktiskt en hel del. Jag fick provklämma den i Expertbutiken i Vänersborg för en 20 minuter sedan. De säljer den för 10.990 utan optik.

Uppstarten är som angiven: Mycket snabb. Greppet är mer genomtänkt än 300D och du har mer plats o "gräva" ner dina högra fingertoppar i. Själva kroppen är "tjockare" och navigationsknappen sitter lätt tillgängligt höger om skärmen. här finns ett riktigt tumgrepp, som jag saknade på 300D. Vidare så finns det två! navigations-rullhjul på kameran! ett fram under avtryckarknappen och ett vid tummen, det fann jag vara MYCKET skönare att ändra bländare och ha kvar fingret på avtryckknappen. Kanske anses konstigt men att ha kvar fingret på avtryckaren och fortfarande kunna göra ändringar ger mer stabilitet, kameran flyttar sig inte i handen.
Ljudet är det skillnad på, då jag tog kort med min 300D slå "dunkade" spegeln upp och sen ner. D70 låter som om något snurrar till, lågt och dovt ljud. Inga "smällar" här inte.
Testade 12 bilder i rad och fick då se hur snabbt den jobbade! hade i ett compactflash 128 "äldre" modell och så fort 12 bilder var tagna så började kameran göra sig redo för fler bilder, detta visades genom att till höger i nederkant i sökaren ange hur många kort den hade i minnet, dock måste man trycka ner avtryckarknappen för att se detta, på 300D så syns det till höger hela tiden.

Bilderna jag tog var med ett sigma 28 - 80 och bilderna blev inga direkta prisvinnare, men fick iallafall känna på kameran. Den är märkbart snabbare än 300D, bilderna jag sett på nätet tycker jag är mycket fina, men avsaknaden av ett batterigrepp gör att jag håller mig till canon.
Men ni som inte har en massa canonoptik: ni kan lägga pengarna på en mycket fin och snabb kamera! e allt liiite avis.. : )

Dave - Väntar på min 10D... : )

En liten fråga till er som pillat på D70:an..

Jag har kikat på alla bilder av kameran jag kommit över. Men något som jag inte hittat är någon form av anslutning till en trådutlösare eller dyl.

Finns det ingen eller?!?!?

jonte11 skrev:
En liten fråga till er som pillat på D70:an..

Jag har kikat på alla bilder av kameran jag kommit över. Men något som jag inte hittat är någon form av anslutning till en trådutlösare eller dyl.

Finns det ingen eller?!?!?

Jag har inte pillat på någon än men tror mig kunna svara iallafall. Det finns en fjärrkontroll att använda som utlösare. Ska fungera även i "B"-läge.

Kan det vara samma som finns till F65:an(tror jag att det är?!)

Hmm, vet inte om jag gillar den lösningen, men den är ju hyffsat billig... Även om en hederlig gammal trådutlösare är billigast..

Tack för svaret!

Den största skillnaden mellan de båda är ju att D70 inte har de begränsningar som 300D har vad det gäller inställningsmöjligheter, sedan så tar jag för givet att den har blixtexponeringskompensation. Finns väl snart ingen annan kamera än 300D som saknar det, kompakter inberäknat...

inte att köpa, men

det finns några (eller åtminstone en) som har plockat isär sin 300D och lackerat den svart...

Känns väl lite överdrivet:)

Aviator skrev:
Finns 300D att köpa i original som svart?!? och i så fall var?

Re: inte att köpa, men

JalleS skrev:
det finns några (eller åtminstone en) som har plockat isär sin 300D och lackerat den svart...

Känns väl lite överdrivet:)

Mmm, jag gissade att det var den kameran du menade för jag har inte sett en svart 300D som kommit ut från fabriken...

Re: Re: inte att köpa, men

Blanda inte ihop mig med FotoJeppe:) Jag har aldrig påstått att 300D kommer svart från fabriken. Däremot så finns det ett rykte på DPReview om att det ska komma svarta 300D i Europa.

Dock så det nog bara ett totalt påhitt utan någon som helst trovärdighet.

Over and Out...

--jalle

Aviator skrev:
Mmm, jag gissade att det var den kameran du menade för jag har inte sett en svart 300D som kommit ut från fabriken...

Kände på D70 idag. Jag tyckte den känndes minst lika plastig som 300D. Dessutom tycker jag att kameran känndes "ihålig". När man knackade på vissa ytor på kameran lät det tomt. Klart att den var snygg, men jag tycker inte den slår 300D i kvalitetsintryck.

Nu kan jag sova lugnt.. :)

Hm, jag har inte klämt på en 300D men har mycket svårt att den kommer upp i samma kvalitetskänsla som D70 ;)

Jag var lite tveksam till att köpa en kamera utan att provklämma först. Men när jag fick min D70 igår blev jag mycket nöjd. Har funderat på en D100 men gillar inte greppet på den (för stor för mina små händer). Första greppet på D70 och jag är nu helt såld.

mollan skrev:
Hm, jag har inte klämt på en 300D men har mycket svårt att den kommer upp i samma kvalitetskänsla som D70 ;)

Grattis! Ang. kvalitetskänsla så är det ju inte det som är 300D:s problem, det är ju begränsningarna som är problemet.

D70 verkar ju vara mycket mer fullvuxen i den frågan, vill man ha kvalitetskänslan i skalet så får man satsa på storebröderna...

Lizard skrev:
Kände på D70 idag. Jag tyckte den känndes minst lika plastig som 300D. Dessutom tycker jag att kameran känndes "ihålig". När man knackade på vissa ytor på kameran lät det tomt. Klart att den var snygg, men jag tycker inte den slår 300D i kvalitetsintryck.

Nu kan jag sova lugnt.. :)

Om D70 inte slår 300D i kvalitetsintryck så är det fasiken inte bra.

Den 300D:n som jag klämde på höll på att falla sönder av sig själv i mina händer. Det medföljande objektivet var ungefär lika stadigt som mina halvmeterhöga lego-torn jag byggde i min ungdom.

Är det silverfärgen som håller samman kameran?!

elohim skrev:
Den 300D:n som jag klämde på höll på att falla sönder av sig själv i mina händer. Det medföljande objektivet var ungefär lika stadigt som mina halvmeterhöga lego-torn jag byggde i min ungdom.

Hmm, ser att du använder Nikon F2 & då förstår jag att du reagerar. Tycker dock inte att 300D är sämre i känsla än t.e.x EOS-5 i plastskalet (bortsett från plastsilverfärgen förstås).

Allt är ju dock relativt & man får vad man betalar för...

Objektivet var en annan femma, det känns som att det ska ramla isär när som helst. Fungerar dock hyfsat som start & kanske håller ihop, det får framtiden utvisa...

ja objektivet var verkligen ett skämt. Hade faktiskt stora funderingar på D70. Måste nog ta o klämma lite på den innan jag slår till med.

Visst, F2:n är ju en stabil gammal pjäs.. och lite för tung kanske.. men helt allvarligt: 300D:n var i plastigaste laget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar