Annons

Testa Slutartid.

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag hittade en jätterolig app för iPhone där man mäter slutartiden med hjälp av ljudet. Har ingen aning om tillförlitligheten men det verkar ganska ok, tar kanske en stund att lära sig hur kamerans ljudbild ser ut.

Den kostar 22Kr och heter Shutter-Speed.

Första bilden är test av 1/125 tiden för min Konica T3
bild-1.jpg

Andra bilden är resultatet av alla slutartider från min Rolleicord
bild.jpg

Kul.
Inte illa för den gamla Rollei'n

Det borde gå att gör något liknande om man mickar in slutarljudet till ett ljudredigeringsprogram och kollar tidslinan.
(ska nog prova med min Rolleiflex-59)

jag förstår inte. Vad är det för ljud man mäter och hur skulle man få red på slutartiden för det?
Har inte slutartiden med ljuset att göra?

Slutarna är mekaniska och ger ljud ifrån sig.
Lyssna noga på olika slutartider med din kamera så hör du skillnaden mellan långa och korta tider. Dvs. när slutaren öppnar sig tills den stänger.

Kul.
Inte illa för den gamla Rollei'n

Det borde gå att gör något liknande om man mickar in slutarljudet till ett ljudredigeringsprogram och kollar tidslinan.
(ska nog prova med min Rolleiflex-59)

Jag blev både förvånad och lite imponerad av att Rollein funkade så pass bra... Jag visste att 1/500 låg lite fel men trodde att de längsta tiderna skulle vara på tok för långa. :)

Tror nog att det skulle gå bättre att micka in ljudet i datorn då man har möjlighet till både bättre mick och bättre mjukvara, man kan nog få bättre upplösning och därmed högre noggrannhet.

jaså var det det ljudet ni menade, då är jag med :) men varför vill man mäta det för att se slutartiden på telefon? antigen vet man väl vad för slutartid man har ställt in eller så kan man väl bara kolla på kameran?

men det kanske bara är en kul grej utan någon egentlig funktion?

Slutarna är mekaniska och ger ljud ifrån sig.
Lyssna noga på olika slutartider med din kamera så hör du skillnaden mellan långa och korta tider. Dvs. när slutaren öppnar sig tills den stänger.

Exakt, och det är det som man kan se i första bilden jag postade. Tystnaden från det att slutaren öppnat sig till den stängt sig. Både före och efter låter spegeln.

jaså var det det ljudet ni menade, då är jag med :) men varför vill man mäta det för att se slutartiden på telefon? antigen vet man väl vad för slutartid man har ställt in eller så kan man väl bara kolla på kameran?

men det kanske bara är en kul grej utan någon egentlig funktion?

För att med de gamla mekaniska kamerorna är det inte ovanligt att slutaren ligger lite fel och då kan det vara bra att veta den exakta slutartiden så man kan kompensera vid exponering.

Kan meddela att det inte funkar alls med centralslutare som på mina gamla Voigtländer och Agfa Isolette...

Men jag har beställt ljusmätargrejen så jag kan mäta dom också. :)

Kan meddela att det inte funkar alls med centralslutare som på mina gamla Voigtländer och Agfa Isolette...

Har inte testat, men jag gissar att det fungerar rätt dåligt på min NEX med elektronisk förstaridå också ;)

Tyvärr är väl just centralslutare ofta lite sega när de fått stå ett tag, men de är kanske för tysta för att det ska fungera.

Vad har du beställt för grejer? (Ett oscilloskop är lite dyrt bara för sådana här mätningar, tycker jag.)

Konstigt, det funkade med centralslutaren på min Rolleicord. Faktum är att centralslutaren gav en enklare och renare ljudbild än mina andra kameror som har speglar som rasslar och har sig. Höll du micken för långt borta?

Ni har rätt, det var jag som mätte på en slutartid som av nån anledning inte var så lätt att mäta på.
Det är däremot inte så lätt att tolka kurvorna tycker jag.

Ljusmätargrejen är en plug man sätter i hörlursuttaget som gör att man kan mäta den faktiska öppningstiden i appen utan tolkning.
Den finns på eBay och det finns reklam för säljaren (samma person som gjort appen) i bilderna för appen i appstore. "photoplug" på tyska eBay. Strax över 200 spänn inkl frakt.

Jag får noll träffar på "photoplug" på ebay.de
"0 Ergebnisse gefunden für photoplug, daher haben wir die Suche erweitert auf hot plug."

Har du en länk direkt till grunkan?

Det var säljarens namn, om det var oklart. Det är ju inte så superbra sökfunktion på eBay så man får jobba lite... ;)

http://bit.ly/18Ufy9Z

Länken är kopierad från eBay appen så det kanske strular om man försöker öppna den i datorn...

Ni har rätt, det var jag som mätte på en slutartid som av nån anledning inte var så lätt att mäta på.
Det är däremot inte så lätt att tolka kurvorna tycker jag.

Ljusmätargrejen är en plug man sätter i hörlursuttaget som gör att man kan mäta den faktiska öppningstiden i appen utan tolkning.
Den finns på eBay och det finns reklam för säljaren (samma person som gjort appen) i bilderna för appen i appstore. "photoplug" på tyska eBay. Strax över 200 spänn inkl frakt.

Jag fann att 1/500 var vansinnigt svår att hitta den rätta tiden på. Men du hittade den där pluggen.. Kul, då får du ta och recensera den senare. Jag letade som sjutton efter den men bara på Amerikanska Ebay. Får ta och kolla upp länken du lade upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar