Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

testa skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det funkar bäst att ta många bilder på olika sorters motiv och med tiden också komma fram till om skärpan sitter där den skall. har många ggr trott att skärpan suttit där den skall men plötsligt upptäckt att vissa bilder inte blivit bra vid vissa avstånd. bara att börja ratta o skruva igen tills det sitter. man vet ju hur bilderna skall bli om allt är inställt korrekt

Pratar vi verkligen om olika om olika saker? Om du kan garantera att din utrustning alltid sätter fokus exakt så går det ju bra att sätta upp ett testkarta och fotografera av och sen jämföra olika objektiv.
Jag litar varken på mej själv eller kameran till 100% därför vill jag alltid ha möjlighet att kontrollera fokus i djupled.
På de korta avstånd vi pratar om här kan du räkna med att perfekt fokus ligger ungefär mitt i skärpedjupet (Glöm 1/3 framför 2/3 bakom).
Ska man bedöma skärpan vill man väl vara säker på att man har bästa möjliga skärpa?

Micke.

Nu verkar du även blanda in hur konsekvent AF-systemet är?
Tex Canon 7D är ökänd för att ha inkonsekvent AF (har själv en sådan), finns bra tester på detta.
Det har dock inget med front-/bakfokus att göra dock såvitt jag förstått(?).

Sen har jag väl inte sagt emot ditt påstående?
Ska du få skärpa i bilden måste såklart fokusen sitta rätt.
Det jag försöker belysa är att tråden handlar om att testa SKÄRPA, inte att testa AF (vilket är två olika saker för mig). Sen var det kanske AF som TS egentligen menade?

Har man svårt att få skärpa, är det värdefullt att få veta var felet ligger. Att strikt bokstavsmässigt hålla sig till ett ämne leder oftast ingenstans. Närliggande ämnen hör till för att belysa ett problem.

Har man svårt att få skärpa, är det värdefullt att få veta var felet ligger. Att strikt bokstavsmässigt hålla sig till ett ämne leder oftast ingenstans. Närliggande ämnen hör till för att belysa ett problem.

Trodde det var det jag försökte göra? :)

Hittills har ju tråden endast tipsat om AF-problem...

Nu verkar du även blanda in hur konsekvent AF-systemet är?
Tex Canon 7D är ökänd för att ha inkonsekvent AF (har själv en sådan), finns bra tester på detta.
Det har dock inget med front-/bakfokus att göra dock såvitt jag förstått(?).

Sen har jag väl inte sagt emot ditt påstående?
Ska du få skärpa i bilden måste såklart fokusen sitta rätt.
Det jag försöker belysa är att tråden handlar om att testa SKÄRPA, inte att testa AF (vilket är två olika saker för mig). Sen var det kanske AF som TS egentligen menade?

Bra då är vi överens. Han vill testa skärpa. Men på något sätt måste han väl ställa in skärpan? Och jag menar att det är bra om man på något sätt kan kontrollera att skärpan ligger där det är tänkt.

Micke.

Bra då är vi överens. Han vill testa skärpa. Men på något sätt måste han väl ställa in skärpan? Och jag menar att det är bra om man på något sätt kan kontrollera att skärpan ligger där det är tänkt.

Micke.

Absolut, tycker inte ens jag sagt emot dig? :)
Mer än då att det är fokusen man (möjligen) kan justera... ;)

Jens, är det ditt 150-500 det gäller? (Om inte så ignorera allt nedanstående :) )

Jag har själv haft just Sigma 150-500 men för Canon då...såklart... ;)

Tester visar (och jag upplevde själv med) att det är STOR skillnad i skärpa på F8@500mm jämfört med F6.3@500mm. Så mitt råd får bli att testa att köra det på F8 isåfall! :)

kanske OT, men...
Tycker det är svårt att hänga med en sån här tråd (och inlägg som man läser här å var i andra trådar) där man blandar "skärpa" och "fokus" som om det är samma sak. Jag kanske har fel rent terminologisk, jag vet inte.
Jag kan se nåt som är I FOKUS, och skarpt - eller I FOKUS och inte så skarpt.

mina "2c"... :)

Jens, är det ditt 150-500 det gäller? (Om inte så ignorera allt nedanstående :) )

Jag har själv haft just Sigma 150-500 men för Canon då...såklart... ;)

Tester visar (och jag upplevde själv med) att det är STOR skillnad i skärpa på F8@500mm jämfört med F6.3@500mm. Så mitt råd får bli att testa att köra det på F8 isåfall! :)

Tack för allas ansträngningar! Målet var att testa skärpa, men för att göra det måste jag ju vara söker på att af sitter, så det blir två tester i ett. Jag är intresserad av hur jag maximerar mina bilder. Mindre noggranna tester visar att jag kan köra på ca 350 mm och croppa mig till bättre resultat än att köra 500 mm. Men det måste bekräftas i så fall. Nu har ni givit mig många bra verktyg. Resultatet hittills pekar på att af sitter vid 500 mm men att det är ganska kraftigt frontfokus på 150 mm. Lite förvånande och mer tester krävs för att jag ska bli helt säker.

En aspekt som jag själv testat är att jämföra LV och af. Är det brakaibrerat skall bilderna bli lika skarpa
Nu framgår det väl i och för sig inte vilket kamerasystem som trådskaparen använder sig av. Skulle det vara någon av Sonys SLT-kameror så behöver ditt råd modifieras något. Som jag skrivit ovan så kör ju dessa kameror AF i LiveView-läget hela tiden.

Det man gör då är att istället jämföra mellan autofokus och manuell fokus (LV i båda fallen, som sagt). Eftersom det går att förstora upp bilden kraftigt i LV-läget så kan man ställa in skärpan med hög precision. Ifall det inte blir lika bra när man sedan kör med AF, så får man antingen mikrojustera AF:en i kameran, eller skicka in objektiven till service ifall felen skulle vara stora.

Nu tror jag dock i och för sig knappast att det är någon SLT-kamera som TS har problem med. Dessa har bara 2 potentialla felkäller i AF-systemet, och 0 vid manuell fokusering, så det är inte så mycket som kan gå fel. Traditionella DSLR-kameror har faktiskt hela 8-9 olika felkällor, vilken är grundorsaken till alla dessa AF-problem vi har.
.

kanske OT, men...
Tycker det är svårt att hänga med en sån här tråd (och inlägg som man läser här å var i andra trådar) där man blandar "skärpa" och "fokus" som om det är samma sak. Jag kanske har fel rent terminologisk, jag vet inte.
Jag kan se nåt som är I FOKUS, och skarpt - eller I FOKUS och inte så skarpt.

mina "2c"... :)

Tack...! ;)

Tack för allas ansträngningar! Målet var att testa skärpa, men för att göra det måste jag ju vara söker på att af sitter, så det blir två tester i ett. Jag är intresserad av hur jag maximerar mina bilder. Mindre noggranna tester visar att jag kan köra på ca 350 mm och croppa mig till bättre resultat än att köra 500 mm. Men det måste bekräftas i så fall. Nu har ni givit mig många bra verktyg. Resultatet hittills pekar på att af sitter vid 500 mm men att det är ganska kraftigt frontfokus på 150 mm. Lite förvånande och mer tester krävs för att jag ska bli helt säker.

Kanske inte helt märkligt med tanke på att bländaren oxå varieras?
Minns inte men är det 5.6-6.3? Kanske innebär det att den mindre bländaröppningen @500mm "förlåter" fokusfelet? (Dvs att det hamnar i fokus iaf pga det större skärpedjupet?)

Kolla gärna denna:
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar