KJonsson
Aktiv medlem
Funderar på att inhandla Sigmas budgettele 70-300, vars kvalité som bekant kan variera kraftigt. Jag kommer därför att ges möjlighet att testa detta i affären. Objektivet kan mig veterligen ha problem med:
- Varierande skärpa
- Bak/-frontfokus
Kan någon tipsa hur jag enklast (och snabbast) testar dessa saker i butiken? Till mitt förfogande har jag min kamera (Pentax K100D) och bärbar dator att kolla på bilderna med.
Fokuseringen tänkte jag kanske testa genom att på olika brännvidder och med största bländare fota texten i en bok som lutar nästan parallelt med objektivet. Då borde man ju rätt enkelt märka om den rätta textraden verkligen hamnar i fokus.
För att testa skärpan borde man ju ha någon slags referens... förslag?
- Varierande skärpa
- Bak/-frontfokus
Kan någon tipsa hur jag enklast (och snabbast) testar dessa saker i butiken? Till mitt förfogande har jag min kamera (Pentax K100D) och bärbar dator att kolla på bilderna med.
Fokuseringen tänkte jag kanske testa genom att på olika brännvidder och med största bländare fota texten i en bok som lutar nästan parallelt med objektivet. Då borde man ju rätt enkelt märka om den rätta textraden verkligen hamnar i fokus.
För att testa skärpan borde man ju ha någon slags referens... förslag?