Annons

Testa Sigmas objektiv i affär

Produkter
(logga in för att koppla)

KJonsson

Aktiv medlem
Funderar på att inhandla Sigmas budgettele 70-300, vars kvalité som bekant kan variera kraftigt. Jag kommer därför att ges möjlighet att testa detta i affären. Objektivet kan mig veterligen ha problem med:

- Varierande skärpa
- Bak/-frontfokus

Kan någon tipsa hur jag enklast (och snabbast) testar dessa saker i butiken? Till mitt förfogande har jag min kamera (Pentax K100D) och bärbar dator att kolla på bilderna med.

Fokuseringen tänkte jag kanske testa genom att på olika brännvidder och med största bländare fota texten i en bok som lutar nästan parallelt med objektivet. Då borde man ju rätt enkelt märka om den rätta textraden verkligen hamnar i fokus.

För att testa skärpan borde man ju ha någon slags referens... förslag?

vet inte varför du bestämt dig för just detta.. men har du kollat på pentax/samsung 50-200 har själv ett sådant och jämförde det med min kompis sigma 70-300 iaf på 200mm var samsungen grymt mycket skarpare. och det är billigt också ca 1200 spänn

kolla det innna du bestämemr dig.

Har funderat mycket och faktiskt inte riktigt bestämt mig ännu heller. Samsungen finns tyvärr inte i lager nånstans för tillfället.

Ett problem med Sigmas 70-300 är ju varierande skärpa. Därför tänkte jag de vore bra att testa ett antal exemplar i affären för att kunna välja det absolut skarpaste.

Jag tror att Du till Din förtvivlan kommer att finna att det inte finns någon butik som har mer en ett enstaka exemplar av vilken glugg Du än är intresserad av. Affärerna har inte möjlighet att binda så mycket kapital som krävs för att "vi" ska kunna välja och vraka. Sen är det ju rent ut sagt korkat av dem att låta Dig, och nästa som kommer i samma ärende, välja och vraka. De kommer ju på det sättet vara garanterade att bli sittande med "Svarte Petter". Då är det bättre, ur deras perspektiv, att visa Dig den enda exemplar de har hemma, sälja det till Dig och sedan beställa hem ett nytt.

Skulle Du vara missnöjd, är det upp till Dig att visa att det är ett undermåligt exemplar Du fått, dvs. skaka fram jämförelseobjekt. Då kan de visa sig vara "kundtillvända" och "lösa Ditt problem", utan att det kostar dem annat än lite arbete och en aning bad will för produkten. Detta vägs sannolikt upp av den ekonomiska vinsten och den good will det skapar för företaget som sådant. Relationsmarknadsföring? Jo.

Tack för ditt svar Lennart, men jag har redan kommit överens med butiksinnehavaren. De har flera ex och jag får testa några stycken tills jag är nöjd.

OK - bara att gratulera. Jag tittade på lagestatus på några ställen och det var uteslutande 1 exemplar i butik och "några till" i e-shop.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto