Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

testa mitt canon EF 24-70mm f/2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

kajsa_kavat

Medlem
Hallo där.
Seriöst hjälp sökes.

Har fått hem min nya glugg till min 5D ett EF 24-70mm f/2.8L, men jag tycker inte alls den fungerar enligt mina förväntningar, har bara fasta gluggar sedan tidigare.

Nu till min fråga, Hur ska jag utvärdera detta på bästa sätt?
den hittar inte skärpan är min känsla, fast jag vet att den är där;)

tips mottages med glädje.
/kajsa
 
Ett annat sätt kan vara att jämföra manuell fokus kontra autofokus. Blir den manuella bättre är något felinställt.
 
tack peter!

jag ska testa imorgon, kan ju vara så att jag drar förhastade slutsattser om gluggen då den är både risad och rosad.
 
Jag brukar använda Tim Jackson focus test chart (http://www.focustestchart.com/chart.html) för att kolla fokus. Om du laddar ner pdf-filen så innehåller den både beskrivning och testblad.

Har själv 24-70-objektivet, och det är nog så att man får sänka förväntningarna på skärpa jämfört med fasta objektiv i den klassen. Zoomar blir helt enkelt inte lika skarpa som fasta. Däremot är det skarpare än något annat zoomobjektiv i det brännviddsspannet som jag testat.
 
Det finns ett vanligt fel med 24-70L som yttrar sig i att fokus hamnar bakom målet och mest i vidvinkelläget.

Ta en bild på 24 mm bländare 2,8 och välj motivet så att du har något distinkt att fokusera på som är ca 1,5 meter bort. Du ska välja ett underlag där du kan avgöra lätt var fokusplanet ligger, typ kortklippt gräsmatta.

Får du nu fokusplanet solklart bakom där du fokuserat är sannolikheten stor att du fått ett exemplar som är felaktigt.

Jag fick ett dåligt exemplar först men reklamerade och fick ett nytt. Den jag har nu är skarp och pålitlig i alla lägen, min favoritglugg.
 
Hur uppför sig dina andra gluggar på 5D:n? Möjligheten finns ju att det är ditt hus som inte fokuserar riktigt rätt, eller som i mitt fall: bakfokus både på huset OCH 24-70:n med en riktigt urusel skärpa som resultat. Kanske läge att lämna in hela utrustningen på justering om även andra gluggar lämnar tveksamt resultat? Är 24-70:n ny behöver det inte kosta dig ett dugg att få den justerad.

Fokuskartan verkar vara väldigt förekommande när det gäller skärpetestning. Dock blev jag av RCC i Mölndal upplyst om att den lämnar för stor felmarginal för att ge en sann bild av hur bra/dåligt AF:en fungerar.
 
tack för era svar!


Jag har testat nu på morgonen...ni skulle inte tro det var sant.
Vet inte vart fokusen är, inte är den där hur som.
Testade "focus test", har ingen som helst skärpa på det pappret.
Gjorde enligt dokumentet.

Testade även ditt tips Björn, ja fokus ligger inte i mitten hur som...om de nu är skärpa och fokus alls.

Tror att det bästa är att lämna in huset och gluggen för en justering, vad jag har läst så ska de ge bäst resultat?
Får göra de här i Stockholm.
Objektivet är ju helt nytt så det ska ju inte vara några konstigheter.

Ska se om jag har tid att lägga ut mina test foton.

Tack
/kajsa
 
Låter misstänkt likt min 24-70 innan RCC fixade till grejorna. Skärpan var alldeles åt h-e. Har tyvärr inte kvar någon av mina gamla testbilder, men tro mig: de var skrattretande (även om jag då mest upplevde dem som sorgliga).

Att lämna in hela utrustningen är nog det bästa alternativet. När jag fick tillbaka mitt hus + 4 gluggar kändes det närmast som att få en helt ny kamerautrustning. T o m objektiv som jag var nöjd med innan gav bättre resultat!
 
tack för alla svar, har idag på eftermiddagen testat med ett annat hus...
Klart mycket bättre -eller faktiskt otroligt bra.

Verkar som gluggen inte vill vara vän med min 5D.Hmmm konstigt..
 
Var kan man lämna in sin utrustning ? Jag bor i Kalmar. Är det bara att gå till en fotobutik eller får man skicka iväg utrustningen någonstans ?
 
Bäst är nog att skicka utrustningen till någon av Canons auktoriserade verkstäder (kolla Canons hemsida), om man inte har turen att bo på samma ort som någon av dem. Slå en signal först så att du får en uppskattning av hur lång tid det kan tänkas ta. RCC i Mölndal hade i april en väntetid på uppemot 2 månader (förmodligen huvudsakligen orsakad av alla 1DMkIII:eek:r som skulle åtgärdas), vet dock inte hur det ser ut nu i semestertider.
 
Jag tror inte att Canon lär vilja sätta justermejseln i ett Sigma-objektiv. Har man problem med flera objektiv så vore kanske den bästa taktiken att först låta Canon kolla så att huset inte fokuserar fel. Återstår sedan skärpeproblem så är det väl Tura Scandinavia (?) som får ta sig an att justera in Sigma-gluggarna.
 
Hmm..

Gjorde ett test idag, men det visade på helt ok. Är det 100% noga med 45gradersvinkeln? Det är väl lättast att se ev. felfokus då, men kameran borde ha samma precision med 35 eller 60grader!?

Tycker mitt Sigma 17-50 2.8 HSM är allt annat än skarpt mest hela tiden, och kör man med 2.8a är det näst intill omöjligt att få det skarpt, kan det även vara fel på "skärpan" utöver AF?

Låter töntigt jagvet, men jag är riktigt frustrerad, i början trodde jag mest det berodde på ev. handhavandefel, men nu tkr jag att jag fått ordning på grejorna. Men så kanske inte är fallet.

MVH M
 
Hej,

Har liknande problem med mitt 24-70 2,8L med mitt 40D hus. Upplevde att området som blev skarpt i bilden var framför det jag hade låst fokus på. Lämnade in hus + glugg på¨RCC i Göteborg, fick hem grejorna och jag kan inte påstå att jag är övertygad om att det blivit 100% bra. Upplever fortfarande bilderna som oskarpa. Dom saknar det där lilla extra stinget som jag vill ha med ett sk. "super skarpt" objektiv som nu 24-70:an ska vara.

Laddade ner testcharten och resultatet är inte dåligt, dvs fokus är inte way off men kan inte påstå att jag får bilder jag är nöjd med.

Började tro det att det var lite inbillning men det räckte att jag satte på mitt 70-200 4L IS så såg jag hur en skarp bild ska se ut. Den gluggen har visserligen IS, vilket motverkar skakningsoskärpa vid längre slutartider, men mitt 24-70 tar sämre bilder vid slutartider 1/500 - 1/1000 så där är det inga darriga händer som ställer till det.

Mitt 70-200 är ju i en helt annan liga. Men den kan ju inte sitta på jämt tyvärr;)

Antar att det får bli ett nytt besök på RCC, om ingen annan har något att rekomendera eller tillägga.

mvh
Mikael
 
Av de flesta objektiv jag äger (där ingår inte någon 24-70) är EF 70-200 mm f/4L IS USM överlägsen i bildkvalité.
Kanske min EF-S 60 mm f/2,8 macro USM kan matcha den. Det har jag inte provat än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.