Annons

Terje Hellesö utsatt för bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
Har blivit förfrågad två gånger av konstnärer som velat ha mina bilder som inspiration, och jag har sagt att det ska väl gå bra.
Vet dock inte om dom behövt fråga pga lag, eller om dom bara varit artiga.
Vet inte om det blivit nån tavla än eller ej dock, tror dom skulle höra av sig när det finns nåt färdigt att se.

Inspireras gör vi väl alla från allt möjligt, det kan och behöver man inte fråga om lov för.
Men att plagiera har inte med inspiration att göra, det är brist på inspiration, kreativitet och fantasi, konstnärsegenskap?

......
Kanske hittar du en av dina egna bilder där eller någon annan naturfotografs?
......

Blir inte förvånad om det är fler plagiat på sidan.

Ni har antagligen läst om bloggen som innehas av advokaten som företräder industrin i fildelningsrättegången.
Hon "lånade" en bild som hon vid påpekan tog bort. Undrar om domen i rättegången hade varit annorlunda om hon åtalats istället...

Alltså en advokat som åtalar för länkande till fildelning åtals i sin tur för grundlagsbrott...i samma ämne...

Man kan jo se det ur två vinklar!
Tjänar någon pengar på mitt jobb då vill jag ha en del av kakan. Men om de inte tjänar några pengar så blir jag smikrad men besviken på att de inte tjänat pengar :) <-- sarkasm

Ge igen, fotografera av hennes foto och sälj dem som tavlor :)

Både du och jag har rätt, om jag förstår lagen rätt. Det är nämligen skillnad på målningar och fotografier. För att en konstnär (eller en skribent t ex) ska ha upphovsrätt måste målningen uppnå det som kallas verkshöjd. Det gör inte en kopia. Istället är det orginalets upphovsman som har rätten.

För fotografier finns (av någon anledning som jag inte förstår) inte detta krav. Alla fotografier har upphovsrättsskydd, även om det är en ren reproduktion av ett annat upphovsrättsskyddat verk.

Det är ingen skillnad på ett fotografisk verk och andra typer av konstnärliga verk. Den enklare formen av fotografi, som alltså inte ses som verk, har samma skydd som andra typer av konstnärliga verk, men är begränsad till 50 år efter det att bilden gjordes. För verk gäller 70 år efter upphovsmannens död.

Stefan

Jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa denna tråd med tanke på vad som kommit fram i media den sista tiden. Den gav mig ett gott skratt, men jag antar att Christine Tomtlund skrattar mest av alla.

OK, Terje har erkänt fusket. Men är han ensam om att fuska? Troligen inte, men han hade "oturen" att bli upptäckt och avslöjad. Undrar om det inte finns en del bland de som nu ljudligt fördömer Teje, som också har fuskat ibland. Kan en så kan fler. Tyvärr.

Jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa denna tråd med tanke på vad som kommit fram i media den sista tiden. Den gav mig ett gott skratt, men jag antar att Christine Tomtlund skrattar mest av alla.

Det kan tyckas lite onödigt att dra upp en sådan här gammal tråd för att strö ytterligare salt i såren. Det tycker jag säger mer om dig än om någon av de övriga inblandade.

Edit: Ser nu att du är nyreggad och att detta var ditt första inlägg. Grattis till en bra start här på forumet!

OK, Terje har erkänt fusket. Men är han ensam om att fuska? Troligen inte, men han hade "oturen" att bli upptäckt och avslöjad. Undrar om det inte finns en del bland de som nu ljudligt fördömer Teje, som också har fuskat ibland. Kan en så kan fler. Tyvärr.

Det är ju självklart att fler personer än den där Terje fuskar. När jag förklarar att jag ofta retuscherar så blir vissa vääääldigt upprörda, vilket jag i vissa fall tror är överspel för att försöka avleda intresset från det dom själva gör.

Jag har några publicerade bilder som är extremt manipulerade och monterade. Bilderna är delar av interna skämt och skulle någon upptäcka det så hymlar jag inte med det alls. Det konstiga är dock att ingen hittills har märkt något, förutom de direkt berörda. Jag tror det är dom som är enfaldiga nog att gå på vad som helst som blir utagerande när dom förstår att dom inte har förstått alls...

För en stund sen satt jag och kollade igenom bilder tagna av naturfotografer här i Bohuslän. Jag har nu sett 3-4 bilder som är tydligt retuscherade. Om man nu ska klona bort saker i bilder, som sen påstås vara "rena", så kan man ju med fördel se till att undvika duplicering av bilddetaljer på andra ställen i bilden. Speciellt en bild där ett löv fritt hängande i luften och hörnet på ett hyreshus plötsligt framträdde när jag la på ökad kontrast i kombination med ändringar av färgtoner var riktigt kul. Hyreshus är ju såååå vanliga i ytterskärgården :D

Kan inte terje göra sig en rejäl hacka på alla bilder som publiceras i nyhetsartiklar och blogginlägg här och där?

Knappast. Det finns uppgift om att han stulit material från andra fotografer. Och även om han betalat för bilderna får man inte återpublicera bilder eller delar av bilder som om de vore egna.

Det är Terje som riskerar att bli stämd.

Det är ju självklart att fler personer än den där Terje fuskar. När jag förklarar att jag ofta retuscherar så blir vissa vääääldigt upprörda, vilket jag i vissa fall tror är överspel för att försöka avleda intresset från det dom själva gör.

Jag har några publicerade bilder som är extremt manipulerade och monterade. Bilderna är delar av interna skämt och skulle någon upptäcka det så hymlar jag inte med det alls. Det konstiga är dock att ingen hittills har märkt något, förutom de direkt berörda. Jag tror det är dom som är enfaldiga nog att gå på vad som helst som blir utagerande när dom förstår att dom inte har förstått alls...

För en stund sen satt jag och kollade igenom bilder tagna av naturfotografer här i Bohuslän. Jag har nu sett 3-4 bilder som är tydligt retuscherade. Om man nu ska klona bort saker i bilder, som sen påstås vara "rena", så kan man ju med fördel se till att undvika duplicering av bilddetaljer på andra ställen i bilden. Speciellt en bild där ett löv fritt hängande i luften och hörnet på ett hyreshus plötsligt framträdde när jag la på ökad kontrast i kombination med ändringar av färgtoner var riktigt kul. Hyreshus är ju såååå vanliga i ytterskärgården :D

Skillnaden är att du inte ljuger om det och låter bli att använda dem i sammanhang där omanipulerade bilder krävs.

Det kan tyckas lite onödigt att dra upp en sådan här gammal tråd för att strö ytterligare salt i såren. Det tycker jag säger mer om dig än om någon av de övriga inblandade.

Edit: Ser nu att du är nyreggad och att detta var ditt första inlägg. Grattis till en bra start här på forumet!

Jag förstår faktiskt inte att vissa tycker synd om och vill skydda Terje? Han är en fähund som förtjänar att hängas ut för det han gjort.

Han har aktivt arbetat och stått på barrikaderna för en ståndpunkt i flera år och samtidigt gjort precis tvärt om hemma på kammaren.

Den här tråden visar ju exakt hur ruttet han har agerat. Snor själv bilder hämningslöst men blir ytterst upprörd om någon avbildar hans bilder.

Jag förstår faktiskt inte att vissa tycker synd om och vill skydda Terje?

De som försöker försvara hans beteende är i praktiken religiöst uppfyllda av den där Terjes storhet, och då deras guru nu faller från upphöjdheten tar det lång tid för dom att ta till sig vad som har hänt.

Djupt kränkt

Jag läste med sorg att Terje på ett medvetet sätt manipulerat en del av sina bilder. Att han dessutom har använt andra fotografers bilder inklippta i sina egna gör ju saken ännu mer tragisk. Många är vi som lyssnat på Terjes föredrag och på kurser, där han haft en linje att han mycket sällan använder PS för att ändra sina bilder utan att alla bilder skall vara resultatet av hårt arbete ute i naturen. Han har också framhärdat att bilderna ska komponeras i kameran inte i ett bildbehandlingsprogram.
Jag känner mig djupt kränkt av hans beteende, och det kanske är ett uppvaknande i sig, att alldrig sluta att vara kritisk mot bilder. Men klart är att hans agerande har gjort att fotografiet som dokumentär har tagit skada, men det är väl så att det ända säkra med ett fotografi är om du känner fötroende för fotografen.

Jag läste med sorg att Terje på ett medvetet sätt manipulerat en del av sina bilder. Att han dessutom har använt andra fotografers bilder inklippta i sina egna gör ju saken ännu mer tragisk. Många är vi som lyssnat på Terjes föredrag och på kurser, där han haft en linje att han mycket sällan använder PS för att ändra sina bilder utan att alla bilder skall vara resultatet av hårt arbete ute i naturen. Han har också framhärdat att bilderna ska komponeras i kameran inte i ett bildbehandlingsprogram.
Jag känner mig djupt kränkt av hans beteende, och det kanske är ett uppvaknande i sig, att alldrig sluta att vara kritisk mot bilder. Men klart är att hans agerande har gjort att fotografiet som dokumentär har tagit skada, men det är väl så att det ända säkra med ett fotografi är om du känner fötroende för fotografen.

Jag antar att han enbart körde polaroid innan han blev digital. Bilden ska framkallas och kopieras i kameran, inte i något labb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar