Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

temperaturer i mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

kuchimallan

Medlem
jag har precis installerat ett mörkrum på min skola, men det var 100 år sedan jag gjorde sånt här så nu är jag lite förvirrad..

jag har ett par saker jag undrar över:

1. hur är det med temperatur i de olika baden? på framkallningsflaskorna står tabellerna med 20 grader som utgångspunkt, betyder detta att jag måste ha 20gradiga bad? om inte, hur vet jag hur lkänge jag ska framkalla i olika temperaturer?

2. en annan sak som stod i tabellern på min ilford multigrade paper developer var "range 3/4 - 3" för RC papper. vad står detta för?

3. en annan sak är det här med multigradefilterna, som inte fanns när jag sist kopierade, när jag använder pappret utan filter, vart på skalan ligger det då? i mitten? tänker på när man ska göra en testremsa och så..

är så rädd att framkalla fel och att bilderna ska bli brunfläckiga efter ett tag, har inte gjort detta sen i gymnasiet vilket var sisådär 9 år sedan nu :S

alla tips är välkomna, jag är i desperat behov av vägledning!
 
Det beror på vad man skall göra.

Färgfilm är otroligt viktigt att det får rätt temperatur i 2 av de 5 baden, kommer inte ihåg vilka.
Dia är ännu lite viktigare för et är ju ditt original.

Svartvit fim är inte lika känslig men man trimmar in processen.
1 Gå ALDRIG under 18 grader celsius. Hydrokinon är inte verksamt under (var det 16 eller 17 grader).
2 framkalla ALLTID på samma sätt. Om man gör det och inte är nöjd så kan man alltid förändra ngt och se om det blir bättre.

Det här gör att det inte är livsviktigt att termometern visar en exakt temperatur, bara du använder samma termometer varje gg. Blir det inte bra så ändrar du antingen temperaturen eller tiden eller agiteringen.

När det gäller svartvit papperskopiering så duger en rumstemperatur alldeles ypperligt. Det är inte så himla noga. Häll upp runt 20 grader och så får det bli som det blir. Knappast ngt man märker om man ändrar temperaturen några grader hit eller dit. Men undvik under 18.
 
3. en annan sak är det här med multigradefilterna, som inte fanns när jag sist kopierade, när jag använder pappret utan filter, vart på skalan ligger det då? i mitten? tänker på när man ska göra en testremsa och så..

Jo, det är ett riktigt antagande. Multigradepapper exponerat utan filter hamnar ungefär i mitten någonstans. Särskilt exakt var kan jag inte svara på, men det är i varje fall min erfarenhet.
Dock ställer jag mig mer frågande till om du tänkte göra en testremsa utan filter och sedan exponera med filter. Naturligtvis ska du använda dig av filter hela vägen (eller låta bli filter hela vägen) annars ändrar du ju förutsättningarna.
 
2. en annan sak som stod i tabellern på min ilford multigrade paper developer var "range 3/4 - 3" för RC papper. vad står detta för?
Står det verkligen så MED dubbla citationstecken?

Annars kan jag gissa att det kan vara 3/4-3" där " står för enheten minut. För dte stämmer rätt bra med tider i framkallningsbadet.
 
är så rädd att framkalla fel och att bilderna ska bli brunfläckiga efter ett tag, har inte gjort detta sen i gymnasiet vilket var sisådär 9 år sedan nu :S
Brunfläckiga bilder brukar bero på dålig fixering alternativt dålig sköljning.

Skaffa en riktig skölj.

Använd 2-badsmetoden för fixering.
Använd selentoning efteråt.
Använd fiberpapper.

Det är 4 bra metoder för att undvika fläckiga kopior som uppkommer efter ett tags hängning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.