Annons

Telias MMS-reklam

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Blev riktigt förvånad, och sedan arg när jag fick se en av Telias reklamsnuttar för MMS.

Om ni inte sett den, så börjar den med att det visas två-tre olika vykort i rutan (bara vykorten), i nästa scen får man se hur en tjej håller upp vykorten, medans den andra tjejen fotograferar av dem med sin kameramobil. De fortsätter, tills kioskägaren kommer ut och säger "Men flickor, så får man väl ändå inte göra". Varpå flickorna går sin väg med liten uh-oh jag-har-gjort-fel-men-vadå-blick...

Jag tycker det är MYCKET svagt av telia att göra en såpass tveksam reklamsnutt, som "uppmanar" folk (mest ungdomar) att bete sig på detta viset.

SKÄMS, Telia..säger jag..
 
Jaa lite skämmigt är det, men det är en jäkligt rolig reklamsnutt och användandet av kameramobil går fram rejält.
Men visst, det vore trist om man hade tagit de där vykortsbilderna o nån unge kommer o snor dem heh
 
Personligen är jag inte tillräckligt insnöad på det här med rättigheter för att se reklamen på det sätt du ser den. Men du har ju en poäng, när man tänker efter.

Dock tror jag inte det är en uppmaning från Telias sida. Har man sett hela serien "filmer" så kan man ju konstatera att tjejerna inte framställs som världens direkt smartaste.

Observera dock att kioskägarinnan (som väl får representera samhälet i det här fallet) säger "fy skäms".
 
Har hitills tjänat mer pengar på Teliaaktien än vad jag gjort på mina bilder. Bätraren av informationen kommer att vara det som farmöver ger mest tillbaka till investyeraren jämfört med informationen. Bärandet kan inte kopieras.
 
TorO skrev:
Personligen är jag inte tillräckligt insnöad på det här med rättigheter för att se reklamen på det sätt du ser den. Men du har ju en poäng, när man tänker efter.

Dock tror jag inte det är en uppmaning från Telias sida. Har man sett hela serien "filmer" så kan man ju konstatera att tjejerna inte framställs som världens direkt smartaste.

Observera dock att kioskägarinnan (som väl får representera samhälet i det här fallet) säger "fy skäms".

Flickorna är väluppfostrade med dagens mått mätt i ochmed att de dels bara avfiotograferar bilderna, så att kioskägaren kan sälja dem i alla fall och dels inte klubbar ned henne och stjäl dagskassan för att köpa mer tid på Telias kontantkort. Det sistnämnda blev säker refuserat på idéstadiet, vilket även det hade visat hur man kan få pengarna till att skicka meddelanden....
 
När jag såg filmen tänkte jag: "Detta blir en fotosidan-diskussion". :)

Jag tycker att Telia håller sig på rätt sida. Lite måste man ju få dra till det. Det ska ju gå hem hos kidsen..
 
...men jag upplever det inte som om Telia indirekt uppmanar folk att sno vykort. Det är ju som att säga att Philips uppmanar oss att ladda ned låtar olagligt på nätet bara för att de tillverkar Mp3-spelare.

Jag tror knappast att det kommer att dyka upp "vykorts-kapare" som blir ett problem för fotografer som lever på vykortsförsäljning...! Och det är väl redan en bransch i kris; jag har inte skickat ett vykort sedan jag skaffade mail 1995.
 
Calle S skrev:
[Bjag har inte skickat ett vykort sedan jag skaffade mail 1995. [/B]

Jag skickar alltid vykort till farmor när jag är på resa. Fast hon kollar också på vykortet i skärm - i läsapparat.

Jag tycker att du har rätt Calle. man måste ha lite distans till det hela och kunna bjuda på lite skämt.
 
Tor, nej naturligtvis så är det ingen uppmaning från telia, och möjligen skall reklamen ses med glimten i ögat. Men jag har ändå svårt att se hur den skulle kunna förmedla en positiv bild, med tanke på innehållet.

Det hade ju varit enklare, genom att fejka en rolig händelse som någon fångade med sin kameramobil och sedan kunde skicka som "vykort" Men en sådan snutt blir ju förmodligen väldigt tråkig.

Hursomhelst så tycker jag det är på gränsen, när ett av Sveriges största företag godkänner en reklam som faktiskt uppmanar till ett (mig veterligen) lagbrott.

Det kanske är en storm i ett vattenglas, men jag blir ändå lite irriterad.
 
Huvudsaken...

är väl att upphovsmannen/männen/kvinnan/kvinnorna får en slant för att deras foton är med.

Det finns en betydligt värre reklam som figurerar i TV just nu, produkten är akut p-piller och där framställs yngre män som idioter, klart diskriminerande.

/H
 
Re: Huvudsaken...

Ström skrev:
är väl att upphovsmannen/männen/kvinnan/kvinnorna får en slant för att deras foton är med.

Det finns en betydligt värre reklam som figurerar i TV just nu, produkten är akut p-piller och där framställs yngre män som idioter, klart diskriminerande.

/H

Kan inte annat än hålla med, det är idotiskt av män att äta denna typ av p-piller...
 
Calle S skrev:
Det är ju som att säga att Philips uppmanar oss att ladda ned låtar olagligt på nätet bara för att de tillverkar Mp3-spelare.

Nej, inte riktigt samma sak, eftersom det faktiskt finns lagliga MP3 och man kan ju konvertera egna köpta CD-skivor.. Däremot är det inte tillåtet att göra som telias reklam visar ;)

Men okej... Det är väl bara jag som tycker att detta var ännu en i raden av reklamsnuttar som sänder fel signaler till samhället ;)
 
Jeppe skrev:
Nej, inte riktigt samma sak, eftersom det faktiskt finns lagliga MP3 och man kan ju konvertera egna köpta CD-skivor.. Däremot är det inte tillåtet att göra som telias reklam visar ;)
Men du fattar nog vad jag menar....Dessutom finns ju royaltyfria bilder också.
 
All reklam är bra reklam och hur många gånger har man inte sagt Teila i denna diskution nu? Omoral? Jo men vist. Kul? jajjamensan! Kommer jag köpa en kamera mobil och MMS via Telia? Duh! Jag har en Minolta A1 och Comviq.
 
Jag håller med Jesper, det är inte moralist försvarbart att ett stort företag med vuxna människor i ledningen (hoppas jag) sätter in dumma ideer i huvudet på barnen, skulle ett företag som säljer t e x krokodilklämmor visa en reklamsnutt hur man kan koppla in dessa på nätet för att sedan ringa gratis? Det svider alltid mer om man själv blir drabbad.
 
Jeppe skrev:
Det är väl bara jag som tycker att detta var ännu en i raden av reklamsnuttar som sänder fel signaler till samhället ;)

Nej, Jesper, jag håller också med dig. Ser det som en principsak. Jag skulle bli heligt förbannad om det var mina bilder som avfotograferades och jag tror ingen i denna tråd skulle tycka om att få sina bilder "kopierade" på det sätt som sker i reklamsnutten. Oavsett hur mycket det skulle gå hem hos "kidsen"...

/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.