Annons

Telia utgående e-post servrar. Apple Mail

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Är det någon som vet korrekt inställningar på Telias utgående e-post server när man använder mail som inte är Telias egen?

Jag har pratat med dom men dom verkar inte själva veta vad som gäller. Och deras "guider" är bara användbara när man använder Telias egen e-mail.

Servernamnet är väl 'smtprelay1.telia.com'

telia.png

Men vad ska följande stå på? Jag har pratat med Telias support två gånger och får olika svar och inget av dom fungerar. Det enda dom kan säga är att jag ska ringa deras Premium support och hosta upp 19:-/min

smtprelay.telia.com är, om jag kommer ihåg rätt, det du ska använda om du kör med egen mailsserver. Om du kör med t ex Gmail så är det smtp.gmail.com.

Ingen aning, men en del tjänster som t ex GMail (och webbhotell) har egna utgående servrar som klarar krypterad anslutning. Kör du krypterat så fungerar det då trafiken då går på en annan port än den spärrade 25.

Inget verkar tyvärr fungera.

Innan jag flyttade hade jag Telia, fast då på Outlook och det fungerade bra men det är några år sedan. Då ställde jag bara in ingående server enligt min egen mail och på utgående var det Telias egen.

Senare bytte jag till Tele2 och det var ett helvete att få igång med. Jag fick regga en mail hos dom som användes som autentisering. Jag frågade Telia om detta var fallet med men det visste ingen av dom två som jag pratade med.

Genom Tele2 körde jag på mac:en och det funkade ju som sagt....

"Saxat från telia.se"

Vilka servrar ska jag använda för e-posten?

I inställningarna för ditt e-postkonto behöver du ange följande servernamn; Inkommande e-post (POP3):

mailin.telia.com (på port 110) Utgående e-post (SMTP): mailout.telia.com (på port 465 och med SSL) Telias servrar för utgående e-post använder säkerhetsfunktionen SSL, vilket tillsammans med ovanstående port behöver anges i e-postkontot.

Du behöver även ange användarnamn och lösenord för inkommande och utgående e-post. Dessa uppgifter är desamma för båda servrar.

Är du uppkopplad med Telia men skickar e-post via en annan e-postleverantör ska du ange leverantörens server för inkommande e-post. För utgående e-post anger du: smtprelay1.telia.com

testade precis smtprelay1.telia.com och det fungerade fint för mig.

I Apple Mail?

Märkligt, jag får det banne mig inte att fungera.

Om du använder Apple Mail vad har du för inställningar på:

1) Portar, förvalda eller har du specificerat en port?
2) SSL? Ibockad eller urbockad?
3) Vad är det för Autentisering du använder? Ingen? Lösenord? MD5? Kerberos eller NTLM?

Är det någon som vet korrekt inställningar på Telias utgående e-post server när man använder mail som inte är Telias egen?

Jag har pratat med dom men dom verkar inte själva veta vad som gäller. Och deras "guider" är bara användbara när man använder Telias egen e-mail.

Servernamnet är väl 'smtprelay1.telia.com'

Visa bilaga 111365

Men vad ska följande stå på? Jag har pratat med Telias support två gånger och får olika svar och inget av dom fungerar. Det enda dom kan säga är att jag ska ringa deras Premium support och hosta upp 19:-/min

UTGÅENDE mail, dvs SMTP är smtprelay1.telia.com alternativt de vanliga men på port 465 men då måste du authenticera dig också. Så kör smtprelay1.telia.com.

Inkommande (POP/IMAP osv) är inget problem.

UTGÅENDE mail, dvs SMTP är smtprelay1.telia.com alternativt de vanliga men på port 465 men då måste du authenticera dig också. Så kör smtprelay1.telia.com.

Inkommande (POP/IMAP osv) är inget problem.

Jag har 'smtprelay1.telia.com' satt som utgående server. Men det funkar inte ändå, det går inte att skicka mail från programmet. Jag har prövat att kört på automatiska portar och jag har prövat att ändra manuellt till andra. Har prövat med och utan autentisering men fan inget verkar funka!

Nu äntligen verkar det funka.

Jag fick regga en Telia mail sedan använda deras 'Mailout.telia.com' med SSL och autentisering via mailen jag reggade hos dom.

Märkligt att det totalvägrade med 'smtprelay1.telia.com'

Tack!!

Nu äntligen verkar det funka.

Jag fick regga en Telia mail sedan använda deras 'Mailout.telia.com' med SSL och autentisering via mailen jag reggade hos dom.

Märkligt att det totalvägrade med 'smtprelay1.telia.com'

Tack!!
Det där verkar vara en bugg i vissa versioner av Apple mail (eller kanske tillochmed OS X)

Jag är teknisk konsult för ett "internet via kabeltv-nätet"-nät i sverige, och jag har sett ett fascinerande fenomen: OAVSETT hur man ställer in SSL i Apple Mail så försöker Apple Mail förhandla fram TLS, och lägger ner när den misslyckas. Det går alltså inte att få det att fungera med dessa versioner mot en icke krypterad mailserver.

Eftersom sagda ISP inte ger någon support för Apple (och därmed inte betalar mig för det) så har jag inte haft anledning att varesig felsöka problemet, ta reda på exakt vilka versioner som beter sig såhär, eller rapportera det som en bug till Apple.

Men jag har sett beteendet, och de kunder som drabbas blir naturligtvis mäkta irriterade.

När jag använder telia så har jag smtprelay1.telia.com, port 25 (alltså utan SSL) och ingen autentisering inställd. Det funkar bara inifrån deras eget nät, kan ju tilläggas.

Det där verkar vara en bugg i vissa versioner av Apple mail (eller kanske tillochmed OS X)

Jag är teknisk konsult för ett "internet via kabeltv-nätet"-nät i sverige, och jag har sett ett fascinerande fenomen: OAVSETT hur man ställer in SSL i Apple Mail så försöker Apple Mail förhandla fram TLS, och lägger ner när den misslyckas. Det går alltså inte att få det att fungera med dessa versioner mot en icke krypterad mailserver.

Eftersom sagda ISP inte ger någon support för Apple (och därmed inte betalar mig för det) så har jag inte haft anledning att varesig felsöka problemet, ta reda på exakt vilka versioner som beter sig såhär, eller rapportera det som en bug till Apple.

Men jag har sett beteendet, och de kunder som drabbas blir naturligtvis mäkta irriterade.

Skönt och veta att fler har lidit av samma problem och jag inte lider brist på hjärnkapacitet ;)

I Apple Mail?

Märkligt, jag får det banne mig inte att fungera.

Om du använder Apple Mail vad har du för inställningar på:

1) Portar, förvalda eller har du specificerat en port?
2) SSL? Ibockad eller urbockad?
3) Vad är det för Autentisering du använder? Ingen? Lösenord? MD5? Kerberos eller NTLM?

Jajamen Apple Mail senaste versionen i SnowLeopard. "Använd förvalda portar", Ingen SSL och ingen Autentisering. Men som tidigare nämts det går bara att använda smtprelay1.telia.com om man sitter på deras nät.

Och jodå visst går det att köra utan SSL mot okrypterade servrar men det ska ju helst vara på de portar som ska användas okrypterat (POP3:110,SMTP:25 och IMAP:143)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto