Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Telezoom?
- Trådstartare Eva R
- Start datum
gunte
Aktiv medlem
Beror på hur dyr skjorta det får vara ??
NIKKOR AF 80-200/2.8 ED
B SKICK
Artnr: 3348 Pris inkl. moms: 4900,00
http://www.fotomaster.se/
NIKKOR AF 80-200/2.8 ED
B SKICK
Artnr: 3348 Pris inkl. moms: 4900,00
http://www.fotomaster.se/
Trracer
Aktiv medlem
Eva R skrev:
Intressant. Jag hittade bara en recension här och han betalade 3500, så då undrar jag om detta är ett överpris. Är objektivet tungt?
Jovars, är det som mitt 80-200/2.8 så ligger det på runt 1,3Kg.
ergu
Aktiv medlem
Eva R skrev:
Jag har ett Nikon AF 70-210/4.5-5.6 som jag är mycket nöjd med men ibland skulle jag vilja ha större största bländare. Finns det något objektiv med ungefär samma zoomomfång som inte väger hur mycket som helst och kostar skjortan?
Tyvärr så är objektiv med större bländare alltid tyngre än ett med samma omfång och mindre bländare eftersom det bland annat behövs större linselement.
Du har tyvärr nog bara tre alternativ om du behöver större bländare:
-Köp ett tyngre snabbare zoomobjektiv och bär det i alla fall
- Välj ett objektiv med större bländare men med mindre omfång, exempel vis ett med fast bränvid.
- Köp en kamera med mindre brus och större sensor, då uppnår du nästan samma effekt som med ett snabbare objektiv.
MVh Erik
Trracer
Aktiv medlem
Re: Re: Telezoom?
Den där sista delen får du gärna utveckla...
ergu skrev:
Tyvärr så är objektiv med större bländare alltid tyngre än ett med samma omfång och mindre bländare eftersom det bland annat behövs större linselement.
Du har tyvärr nog bara tre alternativ om du behöver större bländare:
-Köp ett tyngre snabbare zoomobjektiv och bär det i alla fall
- Välj ett objektiv med större bländare men med mindre omfång, exempel vis ett med fast bränvid.
- Köp en kamera med mindre brus och större sensor, då uppnår du nästan samma effekt som med ett snabbare objektiv.
MVh Erik
ergu
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Telezoom?
Gärna det.
Mindre brus innebär att du kan använda högre ISO-tal utan kvalitetsförluster, alltså kan du ha kortare slutartider på samma bländare vilket minskar rörelse och skakningsoskärpa precis som ett objektiv med större bländare. Tyvärr ger ju inte högre ISO-tal kortare skärpedjup.
Men genom att ha en större sensor får du dessutom kortare skärpedjup på samma bländare än med en mindre sensor.
Alltså större sensor och mindre brus har ungefär samma effekt som större bländare
// Erik
Trracer skrev:
Gärna det.
Mindre brus innebär att du kan använda högre ISO-tal utan kvalitetsförluster, alltså kan du ha kortare slutartider på samma bländare vilket minskar rörelse och skakningsoskärpa precis som ett objektiv med större bländare. Tyvärr ger ju inte högre ISO-tal kortare skärpedjup.
Men genom att ha en större sensor får du dessutom kortare skärpedjup på samma bländare än med en mindre sensor.
Alltså större sensor och mindre brus har ungefär samma effekt som större bländare
// Erik
.Z.
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Telezoom?
Nu kör hon ju Nikon & Jag antar att systembyte till Canon inte är aktuellt.
För det andra så får man ju mindre förstoring med större sensor än med den hon har på sin D70. M.a.o. så måste hon då gå upp i brännvid...
För övrigt så är det ju som du säger.
//Larsa
ergu skrev:
Gärna det.
// Erik
Nu kör hon ju Nikon & Jag antar att systembyte till Canon inte är aktuellt.
För det andra så får man ju mindre förstoring med större sensor än med den hon har på sin D70. M.a.o. så måste hon då gå upp i brännvid...
För övrigt så är det ju som du säger.
//Larsa
dumbo
Aktiv medlem
Denhär tråden är ju några dagar gammal men...
Det finns ju ett 70-210/4 som går att hitta för rimliga pengar begagnat. Det är ju åtminstone lite ljusstarkare i teleänden. Ett steg gör ju faktiskt en del skillnad.
http://www.kenrockwell.com/nikon/70210f4.htm
Annars är det ju 80-200/2.8 som gäller.
Det finns ju ett 70-210/4 som går att hitta för rimliga pengar begagnat. Det är ju åtminstone lite ljusstarkare i teleänden. Ett steg gör ju faktiskt en del skillnad.
http://www.kenrockwell.com/nikon/70210f4.htm
Annars är det ju 80-200/2.8 som gäller.