Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag har ett Nikon AF 70-210/4.5-5.6 som jag är mycket nöjd med men ibland skulle jag vilja ha större största bländare. Finns det något objektiv med ungefär samma zoomomfång som inte väger hur mycket som helst och kostar skjortan?

Intressant. Jag hittade bara en recension här och han betalade 3500, så då undrar jag om detta är ett överpris. Är objektivet tungt?

Googlade lite & hittade att det väger 1,3 kg.

Ljusstarka zoomar blir tunga, detta är baksidan med det hela.

//Larsa

EDIT: Daniel hann före...

Eva R skrev:
Jag har ett Nikon AF 70-210/4.5-5.6 som jag är mycket nöjd med men ibland skulle jag vilja ha större största bländare. Finns det något objektiv med ungefär samma zoomomfång som inte väger hur mycket som helst och kostar skjortan?

Tyvärr så är objektiv med större bländare alltid tyngre än ett med samma omfång och mindre bländare eftersom det bland annat behövs större linselement.

Du har tyvärr nog bara tre alternativ om du behöver större bländare:
-Köp ett tyngre snabbare zoomobjektiv och bär det i alla fall
- Välj ett objektiv med större bländare men med mindre omfång, exempel vis ett med fast bränvid.
- Köp en kamera med mindre brus och större sensor, då uppnår du nästan samma effekt som med ett snabbare objektiv.

MVh Erik

Re: Re: Telezoom?

ergu skrev:
Tyvärr så är objektiv med större bländare alltid tyngre än ett med samma omfång och mindre bländare eftersom det bland annat behövs större linselement.

Du har tyvärr nog bara tre alternativ om du behöver större bländare:
-Köp ett tyngre snabbare zoomobjektiv och bär det i alla fall
- Välj ett objektiv med större bländare men med mindre omfång, exempel vis ett med fast bränvid.
- Köp en kamera med mindre brus och större sensor, då uppnår du nästan samma effekt som med ett snabbare objektiv.

MVh Erik

Den där sista delen får du gärna utveckla...

Re: Re: Re: Telezoom?

Trracer skrev:
Den där sista delen får du gärna utveckla...

Gärna det.
Mindre brus innebär att du kan använda högre ISO-tal utan kvalitetsförluster, alltså kan du ha kortare slutartider på samma bländare vilket minskar rörelse och skakningsoskärpa precis som ett objektiv med större bländare. Tyvärr ger ju inte högre ISO-tal kortare skärpedjup.

Men genom att ha en större sensor får du dessutom kortare skärpedjup på samma bländare än med en mindre sensor.

Alltså större sensor och mindre brus har ungefär samma effekt som större bländare

// Erik

Re: Re: Re: Re: Telezoom?

ergu skrev:
Gärna det.
Mindre brus innebär att du kan använda högre ISO-tal utan kvalitetsförluster, alltså kan du ha kortare slutartider på samma bländare vilket minskar rörelse och skakningsoskärpa precis som ett objektiv med större bländare. Tyvärr ger ju inte högre ISO-tal kortare skärpedjup.

Men genom att ha en större sensor får du dessutom kortare skärpedjup på samma bländare än med en mindre sensor.

Alltså större sensor och mindre brus har ungefär samma effekt som större bländare

// Erik

Nu kör hon ju Nikon & Jag antar att systembyte till Canon inte är aktuellt.

För det andra så får man ju mindre förstoring med större sensor än med den hon har på sin D70. M.a.o. så måste hon då gå upp i brännvid...

För övrigt så är det ju som du säger.

//Larsa

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar