Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

axel

Aktiv medlem
Telezoom och filter

Hej!

Jag funderar på att skaffa ett teleobjektiv till en Minolta Dynax 5. Objektivet ska användas huvudsakligen vid naturfotografering och närbilder. Ersätter ett teleobjektiv på något sätt ett makroobjektiv jämfört med standardzoomen på 28-80 mm?

Jag har letat efter olika modeller på nätet, men har svårt att förstå alla förkortningar (AF, EF, Apo, USM osv). Är Minoltas orginaltelezoom för ca 2000 kr bättre sämre än Sigma/Tamron i samma prisklass? Tips och råd inför köpet mottages tacksamt!

Dessutom undrar jag om jag i samband med mitt kameraköp ska införskaffa ett skylight- eller polfilter. Vad gör dessa filter mer än att skydda linsen?

/Axel

AF=Autofokus
EF=Canon EOS fattning
APO=Apochromatiskt glas (behandlat)
USM=Canons ultraljudsmotor

Orginal bör vara det bästa att köpa. För 2000:- ligger ju en hel del ojektiv såsom:

Minolta 75-300/4.5-5.6 D
Minolta 75-300/4.5-5.6 II
Sigma 70-300/4.0-5.6 Dl Macro

Jeppe skrev:

Orginal bör vara det bästa att köpa. För 2000:- ligger ju en hel del ojektiv såsom:

Minolta 75-300/4.5-5.6 D
Minolta 75-300/4.5-5.6 II
Sigma 70-300/4.0-5.6 Dl Macro

Vad skiljer ovanstående objektiv från varandra?

/Axel

Ett annat alternativ är en Minolta 70-210/4, ett objektiv som tyvärr inte tillverkas längre men går att få tag på i bra begagnat skick för strax över tusenlappen. Det har fått mycket bra kritik och har ett väldigt gott rykte, vissa säger att resultatet tål att jämföras med Minoltas G-objektiv (proffsklass). Dessutom är det stryktåligt, men väger tyvärr en hel del...

axel skrev:

Vad skiljer ovanstående objektiv från varandra?

/Axel

D-objektiven har någon slags inbyggd avståndsmätare till fokusplanet har jag hört, som ska bla. ge bättre blixtexponeringar med nyare kamerahus, som t.ex Dynax 5. II:an är den gamla versionen som inte har avståndsmätaren. Rent kvalitetsmässigt tror jag de är ganska lika, det kan tom. vara samma glas (eller plast i det här fallet) i dem. Sigman vet jag tyvärr inget om... :) Men som sagt tror jag en lite äldre 70-210/4 ger mer för pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar