Annons

Telezoom utan ring på tri/monopod?

Produkter
(logga in för att koppla)

tompap

Ny medlem
Klarar kamerahuset att bära en Canon 70-200 f/4 L (inte IS) om jag monterar huset på en tripod? Gluggen vägen 705g vad jag förstår. Finns ju en ring att köpa ser jag men till min förskräckelse går en sån liten rackare lös på 1600 pengar. Duh.
 
Jag tror nog det håller i sig, men du kommer nog inte att trivas med balansen. Köp en tredjepartsstativfäste som tipsas om ovan istället.
 
Oavsett kamera med batterigrepp eller inte, så är ett tredjepartsfäste att rekommendera!

Nej det beror på vilken kamera det gäller. Har själv IS versionen av objektivet. Ingen av mina tre Canon hus blir bra balanserade on man har stativfäste på objektivet. Husen väger nästan dubbelt så mycket som objektivet. Med stativfästet blir kombinationen mycket obalanserad och bak-tung. Mer än den blir utan stativfästet.
Med en liten kamera som väger klart mindre än objektivet blir resultatet ett annat givetvis
 
Senast ändrad:
Det är en 7D det gäller.

Har beställt ringen hursomhelst (tack för länken!) och även om den inte egentligen behövs känner jag mig nog säkrare med den på.
 
Den är om inte annat skön att ha om man kör monopod och 40D och 5D sitter iaf bättre på stativet med ringen än utan. Orginalringen är bättre med sitt excenterlås, men pirat duger (jag har faktiskt båda)
 
Det är en 7D det gäller.

Har beställt ringen hursomhelst (tack för länken!) och även om den inte egentligen behövs känner jag mig nog säkrare med den på.
Du kommer inte att ångra dig, haft den på 350D, 40D och nu 5DMkII, med och utan batterigrepp på alla. Stabilesarar upp det väsentligt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.