ANNONS
Annons

Telezoom update or not

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Har en Sigma 150-500 Tror inte den går att köpa längre.

Men funderar på är det värt att uppdatera sig?
till Sigma 150-600/5-6,3 DG OS HSM Sports till Nikon AF
eller
till Tamron 150-600?
såg att de ska komma med en ny Tamron SP 150-600/5-6,3 Di VC USD G2 till Nikon F

Men är det värt att förnya sig eller blir skillnaden för lite?
Tänker på kvalité, snabbhet, kanske smidigare?
Bättre teknik..

Vad har du för kamera? Om du har en DX-kamera så är det pengar i sjön att uppgradera till Tamron 150-600 mm eller Sigma 150-600 mm Contemporary. Har du en FX-Kamera så lönar det sig bättre eftersom de nyare objektiven har bättre skärpa i kanterna där Sigma 150-500 mm faktiskt är ganska usel.

Sigma 150-600 mm Sport och Nikon 200-500 mm lär vara bättre, men de är också rejält mycket tyngre.

Har Nikon D7200 så DX

Så Sigma 150-600mm sport skulle vara en förbättring?

Det verkar så enligt recensioner jag läst. Nya Tamron är troligen också bättre, och likaså Nikons 200-500. Däremot är väl frågan hur mycket bättre. Vad har du för stativ? Jag skulle gissa på att ett bra stativ och Gimbal med ditt nuvarande objektiv kanske gör mer än att du kör handhållet med ett nytt. Fast jag vet inte riktigt hur Bigma är optiskt så det är bara en gissning som sagt. Oavsett är iofs stativ och rejält Gimbal eller dyl en investering som är värd mer än lite skärpa.

Dessutom är frågan om hur stort du skriver ut. Ska du inte ha bilderna i jätteformat kanske skillnaden mellan objektiven inte är värd uppgradering heller.

Det verkar så enligt recensioner jag läst. Nya Tamron är troligen också bättre, och likaså Nikons 200-500. Däremot är väl frågan hur mycket bättre. Vad har du för stativ? Jag skulle gissa på att ett bra stativ och Gimbal med ditt nuvarande objektiv kanske gör mer än att du kör handhållet med ett nytt. Fast jag vet inte riktigt hur Bigma är optiskt så det är bara en gissning som sagt. Oavsett är iofs stativ och rejält Gimbal eller dyl en investering som är värd mer än lite skärpa.

Dessutom är frågan om hur stort du skriver ut. Ska du inte ha bilderna i jätteformat kanske skillnaden mellan objektiven inte är värd uppgradering heller.

Kör med monopod eller fri hand .. oftast fri hand då ställen man är på inte går att sätta ner stativ knappt.
inte optimalt blir bättre med stativ, men man får gilla läget:)

Får jag tid nu i veckan så ska jag åka titta på ett tamron 150-600 sport. fanns ett kit med mellanringar med. ska börja där :)

Nikon 200-500

Nikon 200-500 är väldigt skarpt och går att handhålla även om man inte är Schwarzenegger;) Detsamma kan man inte säga om Sigma sport 150-600 då det lär vara framtungt, tungt.

Har nyligen bytt system till Nikon och köpt ett 200-500 och kan nog intyga att det är skarpt,
Smidigt att bära (foten upp) och handhålla. fotade nyligen på en flyguppvisning i tre o en halv timme (900+ bilder)
och hade nästan ingen träningsvärk alls dan efter =o) ganska ovan vid formatet då det största jag hade innan var Pentax Da300.
Har också köpt ett gimbalhuvud från Lensmaster som jag inte kört jättemycket än, men det jag testat har varit tillfredsställande, stabilt och bra pris dessutom http://www.lensmaster.co.uk/rh2.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar