Annons

Telezoom till Nikon d5000??

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Havbring

Medlem
hejsan, jag skaffade min första systemkamera för 4 månader sen... det blev en Nikon d5000 med originalobjektivet 18-55mm efter mycket letande överallt. Nu söker jag ett telezoomobjektiv för sportfotografering.

Jag utövar sporten quadcross/motocross vilket kräver en bra kamera, men även ett bra zoomobjektiv med snabb autofokus, men jag vet inte vilken typ av telezoom som skulle kunna fungera bra för mitt ändamål.

Var iväg på expert idag och provade ett Tamron AF Di 70-300/4-5,6. (1599:)
Det kändes rejält och bra, men ska man satsa på ett sånt eller ska man lägga till några hundralappar och hitta något bättre?

Det viktigaste för mig tror jag är att jag kan låsa rörliga motiv fort och att jag kan zooma lite extra!
min budget ligger på strax över 2000:- som max..
Förhoppningsvis så hittar jag bra råd bland alla er som har erfarenhet av just sportfotografering..

MVH Rasmus - Hudiksvall
 
Hej ! Det objektivet du nämde och hade provat-Tamron 70-300 är inte ett bra objektiv.Objektivet fokuserar väldigt långsamt, är högljutt samt saknar bildstabiliserig och är därför inte avsett för ditt ändamål.En annan dålig sak med detta objektiv är att det lider av Cromatisk Abbertion -http://sv.wikipedia.org/wiki/Kromatisk_aberration

Det ultimata objektivet för detta borde va ett 70-200 2,8 men då handlar det om helt andra pengar.Lägger du till ett par hundra som du sa kommer du bara att hitta Sigmas variant och det är i princip lika dåligt som Tamron.Tycker du ska kika på Nikon 70-300VR istället http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA795DA. Det är lite dyrare men väl värda sina pengar-detta är snabbt,tyst fokusering samt bildstabilisering när man behöver det och funkar bra till lite action och sport utomhus där du har bra ljus.Finns även ett nytt 55-300 som är billigare och ska vara ganska bra.MVH.
 
Tampron objektivet du angett är väldigt ljussvag. Autofokus med denna blir säkert inte speciellt snabb heller...

Köp ett Sigma EX 70-200/2.8 II APO HSM DG Macro. Denna saknar bildstabilisering (os). Men då sportfoto handlar om kortare slutartider behövs ingen bildstabilisering.
 
Det blir inte lätt att hitta ett lämpligt tele för 2000 kr. Bästa tipset är nog att kolla beg marknaden och spara ihop lite mer pengar. Du skulle nog kunna hitta ett nikon 70-300 VR för 3000 beg fast för din del skulle förmodligen som tidigare känts ett 70-200 F2.8 vara det bästa.
 
Jo men det är ju jättebra att rekommendera objektiv som är 3-5 ggr dyrare än hans budget, även om de såklart är bättre.

Dock har de rätt, billiga 70-300 är billiga av en orsak. Bättre ljusstyrka, alltså möjlighet till kortare slutartider, är det som kostar mest hos ett objektiv. De dyrare modellerna av 70-300 har samma ljusstyrka men bättre skärpa, snabbare fokus och bildstabilisering. Har du inte råd med ett av dem är det ju så enkelt, men du får vad du betalar för och risken att du kommer att bli missnöjd är rätt stor om du frågar mig.

Har du möjlighet skulle jag rekommendera att du undviker de allra billigaste 70-300, de är troligen marknadens just nu sämsta objektiv i alla kategorier (ursäkta..) om man undantar konstiga öststatsobjektiv.

Mit bästa tips skulle vara ett Nikon AF-S 70-300 VR för 3400 kr inkl. frakt från Holland, Det finns en hel tråd med positiva omdömen om CameraNU.nl så du behöver inte oroa dig för att beställa från dem.

http://www.cameranu.nl/en/artikel/4022/Nikkor_AF-S_VR_70-300mm_f_4.5-5.6G_IF-ED_Zoom.html
 
Slutsatsen är ju troligtvis att budgeten helt enkelt inte räcker till sportfotografering med hyfsade resultat. Då är det ju bättre att rekommendera dyrare eller inget alls (dvs vänta oh spara ihop).

Tråkigt att lägga 2-3000 kr på nåt för att direkt bli besviken och tappa suget när man inte får några bra bilder.
 
Jag håller med alla andra här, ska man ha bra tele så kostar det mycket pengar. Jag bestämde mig att köpa ett tele för ett tag sedan. Jag blev inte nöjd med telezoom objektiven under 10 000. Så jag köpte ett fast 180mm 2.8 för 7000 tror jag det var. Lite slö AF men fy fan vilket sug det är ibilderna! Mitt tips är nog att köpa dig ett fast tele objektiv annars. Kvaliteten brukar bli sju resor bättre + att priset går ner lite för lägre bländare.
 
Köp nikons 50mm 1,8 och gå lite närmare och lev lite farligt. Tror det är bättre kanske?

Det tror jag på.

Det där tamron objektivet har min kusin och det är nog det sämsta jag någonsin testat. Omöjlig att fokusera, troligtvis världens segaste fokus och ska du köra fokus med den så gör det manuellt då det går fortare och du själv hittar fokusen snabbare än objektivet.
Med andra ord, ett rätt odugligt objektiv.

Detta objektiv vet jag inget om men OS (bildstabilisering) och HSM (Snabbare och tystare fokus motor) är ju ruskigt bra!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50200osni

Eller så har nikon ett objektiv för små pengar.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR

Båda dessa var lite utanför din budget jag vet, men varför måste man köpa nytt? Begagnat = mest krut för pengarna.
Jag vet inget om sigman men jag tror faktiskt att det är bättre valet med tanke på HSM motorn osv. Men du får ju läsa alla recensioner här på fotosidan. Vissa objektiv kan man tro är bra men är egentligen rent utav skit och det kan vara med Sigma, Nikon, Canon etc. Alla företag har alltid något som inte är en succé :)
 
tack för lite bra tips, kan nog vara en idé att vänta några månader till och spara ihop lite extra.
Sen så drar ju den riktiga säsongen igång om ett par månader!...

/ Rasmus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.