Annons

telezoom till min nikon d800 nikon vs tamron vs sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
hej, jag är inte riktigt jättesugen på att lägga ut ca 18 k på nikons 70-200 2.8.
såg på cyberphoto att tamrons motsvarighet bara kostar 6 k….

några åsikter?

Nja, det finns två olika Tamron. En är den gamla modellen utan bildstabilisering och med mikromotordriven fokus. Den andra är nyare och har bildstabilisering och ultraljudsmotor. Den du hittat är den gamla och den ska förvisso vara optiskt bra, men fokusmotorn är ganska långsam och bildstabilisering saknas som sagt. Ska du har något som närmar sig orginalobjektivet får du nog gå på den nyare varianten, men den är fortfarande billigare (12 kkr hos samma återförsäljare).

Nikons 70-200 f4 har fått bra recensioner den också.
Annars är det en mycket bra glugg Nikons 70-200 f2,8 ...

oj, det hade jag faktiskt missat, då är alltså sigmas variant billigast…jaja.

självklart är det den nyare modellen då som gäller..

meeeeen är det sååå stor skillnad från nikons egna ner till dessa 2? kommer fota vimmel åt en tidning och bröllop med denna.

oj, det hade jag faktiskt missat, då är alltså sigmas variant billigast…jaja.

självklart är det den nyare modellen då som gäller..

meeeeen är det sååå stor skillnad från nikons egna ner till dessa 2? kommer fota vimmel åt en tidning och bröllop med denna.

Vimmelbilder med 70-200? Vad har du för andra objektiv?

Ok, då förstår jag ... tänkte mig att stå mitt i ett partymingel med en sådan, vilket hade känts ganska dumt.
:)

om du vill ha ngt billigare så fungerar tokina 80-200 atx 2.8 förvånansvärt bra på D800. Ett sådant kan du få ca. 3000 skulle jag tro.

"Är den så mycket bättre"?
Det är som med så mycket annat vi kan köpa - på den här nivån blir det stort prispåslag för små skillnader. Personligen tycker jag andra tillverkares alternativ är mer prisvärda. Optiskt ligger tredjepartsgrejorna för de flesta mycket nära eller upplevs som lika bra. Sen finns andra skillnader som byggkvalitet, hastighet osv. Om man kan köpa Tamronet för 6 & Nikon för 18 kan inte just jag påstå att Nikon är 3 ggr bättre. Men det är ju ändå högst subjektivt. De gånger jag använt Nikongluggen förstår jag utan tvekan varför den kostar som den gör. Om nån annan betalar pekar jag lätt på den. Vad är det värt för just dig & dina bilder?

hej, jag är inte riktigt jättesugen på att lägga ut ca 18 k på nikons 70-200 2.8.
såg på cyberphoto att tamrons motsvarighet bara kostar 6 k….

några åsikter?
Just nu får du ju rabatt med 1840 kr när du köper Nikons telezoom så du kommer ner i drygt 16500 kr, har själv det objektivet och är mer än nöjd med det.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto