Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till canon

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Jag känner att jag behöver uppgradera mitt telezoom. Har för närvarande: sigma 70-300 f4-5,6 DG macro. Alltså versionen före APO "som lider av kromatisk aberration, färgskiftningar".
Bildstabilisation är ett krav.
Jag kommer förmodligen att köpa begagnat. Objektivet som ligger närmast till hand är:
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS. Jag läste i digitalfot för alla att skillnaden mellan version I och II är en knappt märkbar förbättring av bildstabilisatorn + kosmetiska förändringar. Håller ni med?
Version 1 av dessa går att få begagnade för ca: tusenlappen.
Så, är detta objektivet Ok?
Hur står det sig mot t.ex. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osC,
eller, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ca.
Plus för canon är ju priset och utbudet.

Mvh John

tamron 70-300 Di VC är super... du kan handhålla på 300mm med 1/40s slutartider utan att den blir oskarp... riktigt sjuk.
färgerna, skärpan och allt annat är också super.
får du tag på en sådan, köp...
den är något mjukare i bilden på 300mm ,men det blir alla 70-300.
finns ingen bättre 70-300.

och den är självklart ljussvagare än fasta 2,8 objektiv, men det är en trade-of om man inte vill lägga 10-20 000 eller ännu mer på ett objektiv

Canon 70-200 f/4L med eller utan IS skulle jag tittat på. Då slipper du bli besviken. Finns ingen anledning att lägga ribban lägre än så, när ovan nämnda är så billiga.

Tamron är det väl ett ganska begränsat utbud av, samt att de är rätt dyra även som begagnade.
Canon 70-200 f/4L är lite väl dyr för mig, tyvärr.
Är Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS betydligt bättre än sigma 70-300 f4-5,6 DG macro?
Är stabilisatorn verkligen så mycket sämre än i Tamron?

Jag har aldrig prövat Canons telezoom men jag köpte Tamrons för några veckor sedan och stabilisatorn är grym.

Jag har kunnat plåtat i situationer där jag aldrig trodde att den skulle gå att använda.

Få skarpa bilder på 1/30 sek i 300 läge = 480 med crop factor...... Häftigt.

// Anders

Jag har aldrig prövat Canons telezoom men jag köpte Tamrons för några veckor sedan och stabilisatorn är grym.

Jag har kunnat plåtat i situationer där jag aldrig trodde att den skulle gå att använda.

Få skarpa bilder på 1/30 sek i 300 läge = 480 med crop factor...... Häftigt.

// Anders
Hur är autofokusen på den ?

Snabb och tyst.
Av ringtyp tror jag det kallas.

Inte alls som min 17 - 50.

Hur exakt den är, kan jag inte riktigt uttala mig om.

// Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar