Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom till Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

Palle71

Ny medlem
I sommar funderar jag på att ge mig ut på en roadtrip i Sverige för att fota djur i Norrland. Jag har idag en Canon 70D och har funderingar på fyra olika telezoomar:


Tamron SP 150-600/5-6,3 Di VC USD
Canon 100-400/4,5-5,6L IS II USM
Sigma 150-600/5-6,3 DG OS HSM Sports
Sigma 150-600/5-6,3 DG OS HSM Contemporary

Vad jag har kunnat läsa mig till och se på youtube så presterar Canons 100-400 bäst rent generellt, men det är inte helt billigt och jag är trots allt en amatörfotograf. Kan dock tänka mig detta objektiv om de övriga blir alldeles för ljussvaga för APS-C kameror? Någon som har egen erfarenhet av de tre 150-600 zoomarna med ett likvärdigt hus som jag har och som kan ge lite tips och idéer? Helst skulle jag vilja använda det för alla typer av djur inklusive fåglar i flykt och om man kan använda det handhållet så är det ett plus. Tacksam för all input. Tack på förhand.
 
Ljusstyrkan är i princip samma vid samma brännvidd, men Canon är märkbart mindre o lättare än de andra, vilket imho är betydelsefullt. Dessutom minst lika skarpt o väldigt bra IS.
 
Alla 4 har tilldelats "guld toppklass" av cyberphoto. Som Erland säger så är canon lättast med 1,4 kg tamron och sigma cont. är ca 2 kg och sigma sports är nästan 2,9 kg. Har du ett stabilt stativ med en gimbal går det väl an.
Jag använder canon 40D, får 7D mk II i morgon, med 2x tc och 70-200/2.8 vilket motsvarar i stort sett samma som tamron och sigma cont. och det går relativt bra att handhålla och panorera men sigma sports blir kanske lite maffigt att hålla.