Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom & ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

goneaway

Aktiv medlem
Har nu nyligen shoppat en beggad D80 med ett 16-85VR. Min första systemkamera och mitt första riktiga försök till fotografering utöver fyllebilder.
Combon funkar fint än så länge.

Nu till frågan, ska iväg på en jorden runt resa och vill ha ett bra objektiv för bl.a safaribilder. Sen kanske ytterligare ett objektiv, inte bestämt det än.

Vad ska man satsa på? Har kikat på 70-300VR, runt 4500:- går väl att hitta nån tusing billigare på tradera. Är det ett vettigt objektiv eller kommer jag sitta i en jeep på afrikanska savanner och svära över det?

Sen skulle jag vilja ha tips om en ryggsäck, ska rymma kameran och 2-3 objektiv, 13" dator och sen lite smått som laddare, nån tröja etc.

Jo, på safarin kommer du nog att tycka att 300 mm är för kort. Å andra sidan skulle du ibland tycka att 400 mm också var för kort. En teleförlängare kan vara en billig och smidig (tar liten plats i ryggsäcken!) lösning.

När det gäller ryggsäckar tycker jag att Lowepros "Rover"-serie är utmärkta som "daypack". Diskreta (ser ut som "vanlig" ryggsäck), bekväma (fantastiskt bra bärsystem) och rymliga. I kameradelen i botten får det plats kamerahus och (minst) tre objektiv, och kanske några småprylar. I överdelen kan du ha massäck, fågelbok, kikare, tröja och lite till. Fickor/fästen utanpå för vattenflaska, stativ osv. Finns en modell med speciellt datorfack.

Kan du förklara det där med förlängare. Jag fattar ju grundprincipen, men för och nackdelar tex. Ska man satsa på en X2 eller X1,4?
Är 70-300VR objektivet det enda som gäller? Har läst en del om det och det tycks få mycket kritik för att vara ljussvagt, men vad är alternativen om man inte vill pynta 10k?

Lowepro Compu Rover får det bli!

Nackdelarna med en extender är att man givetvis förlorar lite skärpa och dessutom ljusstyrka. Hur mycket sämre skärpa man får beror på vilken extender och vilket objektiv man har. Det finns folk här på FS som regelmässigt plåtar med t ex Canons 500/4 och en 2x-extender och får utmärkt resultat.

Den försämrade ljusstyrkan kan göra att din kamera får svårt att fokusera.

En 1,4x-extender ger mindre nackdelar än en 2x. Skärpeförlusten är mindre (ofta helt acceptabel) och man tappar bara ett bländarsteg i ljusstyrka. Det är ju fortfarande lite av en nödlösning, men jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna i vissa situationer. Och en extender är relativt billig och, som sagt, lätt att bära med sig.

Angående ryggsäcken tycker jag du ska titta på den i verkligheten innan du bestämmer dig. Det finns flera liknande alternativ från andra tillverkare.

Så vad är domen? 70-300VR + extender eller lägga på en tusenlapp eller två och leta nått i stil med 100-400 alt. 80-400 ?

kan rekommendera objektivet skarpt...

Har nu nyligen shoppat en beggad D80 med ett 16-85VR. Min första systemkamera och mitt första riktiga försök till fotografering utöver fyllebilder.
Combon funkar fint än så länge.

Nu till frågan, ska iväg på en jorden runt resa och vill ha ett bra objektiv för bl.a safaribilder. Sen kanske ytterligare ett objektiv, inte bestämt det än.

Vad ska man satsa på? Har kikat på 70-300VR, runt 4500:- går väl att hitta nån tusing billigare på tradera. Är det ett vettigt objektiv eller kommer jag sitta i en jeep på afrikanska savanner och svära över det?

Sen skulle jag vilja ha tips om en ryggsäck, ska rymma kameran och 2-3 objektiv, 13" dator och sen lite smått som laddare, nån tröja etc.

kan verkligen rekommendera objektivet 70-300..vr.. bra pris och lätt att använda..skall man som du iväg på resa så vill man ju helst inte ha ett en meter objektiv liggande i ryggsäcken.....
trevlig resa och lycka till....

Frågan är hur funkar det på t.ex Safari. Har läst mycket om det och fått uppfattningen att det är ett ljussvagt objektiv som kanske inte funkar i gryning, skymmning. Stämmer eller inte?
Sen undrar jag om inte ett 100-400 eller nått sånt är bättre rent avståndsmässigt.

Erland, ska givetvis kolla på ryggsäckarna innan jag köper. Enda problemet är att det inte finns jättestort utbud lokalt för min del.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto