Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom för fågel och djur Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Axie

Aktiv medlem
Hej.
Jag är sugen på att införskaffa en telezoom för att fota fåglar och djur med min Pentax K-3.
Just nu sitter det oftast på Pentax 18-135. Jag har även ett sigma 70-300 men jag vill ha mer zoom. Gärna uppåt 500.
I jobbet har jag förmånen att se mycket djur och natur på dagarna men jag har ej tid att smyga nära eller sitta och vänta på att djuren ska komma närmare. Därför vill jag har lite kraftigare zoom. Det är från bilen de flesta bilderna kommer tas.
Budget är strax över 12 000:- Jag tittat lite på Sigmas 50-500.
Hade Tamrons 150-600 funnits till Pentax hade jag nog val det.
Är det någon som har erfarenhet av sigmas 50-500 eller något annat objektiv som skulle kunna passa. Jag gillar när skärpan är "krispig", jag tror tamrons 150-600 är mer "krispig" än Sigmas 50-500.

Mvh
Axie

Alternativet är ett Sigma 150-500 som är lite lättare och billigare än ett Sigma 50-500.

Tror även att ett SMC DA 300/f4 med teleconverter skulle kunna rymmas inom din budget om du tittar på begagnat. Då får du ett riktigt bra objektiv.

Tror tanken är lite förfelad. Ska du få krispiga bilder behöver du vara nära. Luft har usla optiska egenskaper.

Skärpan vid 500mm för Sigma 50-500 verkar inte göra saken bättre. Se den här testbilden:
http://www.slrgear.com/reviews/zsamples/sigma50-500f4-63apo/zsigma50-500f40-63sl500f80_d200.jpg. Här har de då bländat ned till 8 vilket innebär att du behöver höga iso om du ska få fågelvänliga slutartider.

Nog bättre att skaffa ett Pentax 300/4 som lär vara skarpare än din nuvarande sigma 70-300 och dessutom ljusstarkare vilket innebär lägre iso och mindre brus som gör att du kan beskära mer. Kanske kan det fungera tillsammans med den nya 1.4x telekonvertern vet dock inte hur bra det blir

Ska du få krispiga bilder behöver du vara nära. Luft har usla optiska egenskaper.

Här har de då bländat ned till 8 vilket innebär att du behöver höga iso om du ska få fågelvänliga slutartider.
Man ska inte överdriva problemet med luft (som inte alls har speciellt dåliga optiska egenskaper). För övrigt kan man ha glädje av 500 mm även om motivet bara är 5 meter bort.

Man ska inte heller överdriva behovet av korta slutartider och/eller höga iso. Fåglar (och andra djur) är ganska ofta stilla. I dagsljus kan man få hyfsat låga iso även vid korta slutartider.

Ett problem med objektiv som inte är tillräckligt skarpt förrän vid f/8 är ju att man inte kan välja det skärpedjup som man tycker passar bilden bäst.

Pentax 300 med TC skulle kunna vara ett alternativ men jag är lite rädd för att man missar fotomöjligheter om man ej har zoomobjektiv.

Någon här som har gjort en jämförelse mellan sigmas olika objektiv (50-500 & 150-500)? 50-500 är lite ljusstarkare, men det kanske inte är så bra på den bländaren.

//Axel

Om du vill komma längre än motsvarande 420mm så finns ju Sigma 150-500 för Pentax, nu ffa begagnad. Någon av Sigmas 150-600 skall komma till Pentax. Sedan har ju Pentax sin fina men dyra 150-450 zoom.

Ett annat alternativ är att skaffa ett 150-600 objektiv begagnat till ett bra pris (Tamron 150-600 finns för <7000) till Nikon eller Canon och ett relativt billigt hus - t ex kan man få Nikon D7000 för 3000kr beg. Då kör man sin Pentax till allt annant men C/N just till supertelen.

Sigma 100-300/4 har jag hört ska vara bra, men det är ett gammalt objektiv som man får hitta begagnat då. Jag vet inte hur den funkar ihop med 1,4x.

Om du vill komma längre än motsvarande 420mm så finns ju Sigma 150-500 för Pentax, nu ffa begagnad. Någon av Sigmas 150-600 skall komma till Pentax. Sedan har ju Pentax sin fina men dyra 150-450 zoom.

Ett annat alternativ är att skaffa ett 150-600 objektiv begagnat till ett bra pris (Tamron 150-600 finns för <7000) till Nikon eller Canon och ett relativt billigt hus - t ex kan man få Nikon D7000 för 3000kr beg. Då kör man sin Pentax till allt annant men C/N just till supertelen.

Köpa ett system till känns ej aktuellt i nuläget. Hur säkert är det att Sigma 150-600 kommer med Pentaxfattning?

/Axie

Man ska inte överdriva problemet med luft (som inte alls har speciellt dåliga optiska egenskaper). För övrigt kan man ha glädje av 500 mm även om motivet bara är 5 meter bort.
Hur dålig luft är beror lite på vädret, en sommardag med värmedaller är inte rolig, medan en kall vinterdag med torr luft fungerar betydligt bättre.

Och visst har man nytta av ett 500 på nära håll. Ett långt tele + mellanring är perfekt för t.ex fjärilar och andra skygga insekter eller grodor en bit ut i en damm. TS ide var dock att fotografera på långt håll.

Man ska inte heller överdriva behovet av korta slutartider och/eller höga iso. Fåglar (och andra djur) är ganska ofta stilla. I dagsljus kan man få hyfsat låga iso även vid korta slutartider.

Visst är det så, men även om en fågel sitter stilla så kanske de rör på huvudet eller ruskar på fjädrarna för att inte tala om att den kanske får för sig att flyga, och då hinner man inte ändra slutartid. Bilder på djur och fåglar blir dessutom roligare om de faktiskt gör något. Kör man med långa tider kommer man att missa många roliga situationer.

Ett problem med objektiv som inte är tillräckligt skarpt förrän vid f/8 är ju att man inte kan välja det skärpedjup som man tycker passar bilden bäst.

Om vi ser på testbilden lär vi nog dessutom behöva blända ned ett par steg till om det ska bli drägligt skarpt. Låt oss hoppas att bländare 11 räcker. Då är situationen i det här avseendet än värre.

Köpa ett system till känns ej aktuellt i nuläget. Hur säkert är det att Sigma 150-600 kommer med Pentaxfattning?

/Axie

Vet bara att enl rykten skall en av Sigmas 150-600 komma till Pentax inte mer.

Anledningen att nämna C/N är att det kan bli billigare att nå lång brännvidd med beg hus och beg objektiv med dessa och utbudet är stort. T ex kan man få Nikon D7000 och Tamron 150-600 beg för under 10.000kr tillsammans vilket är lägre pris än endast Pentax 300/4 ny. Lägg därtill att bildstab i objektivet är något effektivare vid långa brännvidder p g a den mindre rörelsen som behövs om korrigering sker närmre optiska axelns mitt. Däremot har jag full respekt för om man vill hålla sig enbart till sitt valda system. Är ffa de längre brännvidderna intressantast skulle jag kanske ändå undvika Sigma 50-500.

Pentax 300 med TC skulle kunna vara ett alternativ men jag är lite rädd för att man missar fotomöjligheter om man ej har zoomobjektiv.

Någon här som har gjort en jämförelse mellan sigmas olika objektiv (50-500 & 150-500)? 50-500 är lite ljusstarkare, men det kanske inte är så bra på den bländaren.

//Axel

Du kommer att missa en del bilder för att du sitter och zoomar istället för att ta bilder också.

/Axie

Man lär nog avvakta hur utfallet blir för den nya K1:an innan man bestämmer sig för en Pentax-fattning.

Med en budget på 12k så ligger inte en 150-450 så långt borta om man tittar utanför Sveriges gränser.

Jag har gått ifrån en Tokina Atx 80-400 via Sigma 150-500 till Pentax 150-450 och jag tycker att det nya Pentax 150-450 är ett mycket bra objektiv, att det sedan är vädertätat gör det inte sämre då det framför allt används utomhus.

Ja, det är aldrig fel att ha två kamerahus oavsett.

Tamron 150-600 var alldeles nyss på kampanj hos CyberPhoto för 8500 (nya), vilket nog får anses väldigt prisvärt. Kanske kommer på kampanj igen, eller bra beg. ex. som man kan hålla utkik efter. Då kan det nästan vara värt att skaffa ett Nikon/Canon-hus till bra pris.

Går man på denna linjen med ett andra kamerahus som tex D7000, så om man går upp lite i pris, så kan ju även Nikons 200-500 vara extremt intressant att kika på (väldigt mycket optisk kvalitet och bra praktiskt handhavande för pengarna där). Speciellt på kampanj (Rajala har haft ett par riktigt bra sådana) eller med cash back ifrån Nikon (som kommer från och till).

Edit: Läste precis att detta var inget alternativ för TS att ens överväga. Bortse ifrån rekommendation/förslag ovan. Förhoppningsvis så ser Pentax till att komma ut med mer och nyare modernare telen med tiden (som lite bättre matchar den prestanda/prisklass som nyare Sigma/Tamron/Nikon har). De har ju tidigare haft samarbeten med Tamron (sett nya Pentax FF2,8-zoomar som i princip är bara ombrandade Tamron), så kanske något eventuellt kan dyka upp där.

Senast ändrad:
Här är ett test av Pentax 150-450 och ffa byggkvaliteten får högt betyg:

http://www.objektivtest.se/tester/pentax-hd-d-fa-150-450-mm-f45-56-ed-dc-aw-test/

Med tanke på fallet på GBP till 11 SEK/GBP så kan England vara aktuellt med pris på 1699GBP = lite under 19000SEK.

För mig så tycker jag att det inte är enbart optisk och byggmässig kvalitet som spelar roll, utan även den praktiska hanteringen och ergonomin. För mig personligen så är det viktigt med ett relativt (behöver inte vara perfekt) balanserat paket oavsett viket kamerasystem jag använder.

Så här skriver de även i testet ovan:
"Pentax objektiv är faktiskt så pass stort och tungt att jag upplever det som något svårhanterligt på företagets kamerahus med APS-C-sensor. Testfotograferingen gjordes med en Pentax K-3 II, i skrivande stund flaggskeppet bland Pentax APS-C-modeller och en jämförelsevis kompakt DSLR. Den kändes helt enkelt för liten på Pentax 150-450 mm monsterzoom."

Skall TS köra denna på sitt lilla APS-C-hus så bör han nog eventuellt överväga starkt att även investera i en bra gimbal (om han inte redan har en bra som klarar vikten på objektivet) för att få till det hela praktiskt/ergonomiskt.

Kan iaf vara värt att tänka på för TS innan han slår till på denna (säger inte att det absolut är fel).

Bara så jag nämner det - det finns en till väg att gå. Jag kom på att en försvinnande liten andel av mina bilder tas över motsv 200mm brännvidd och varför skulle jag då lägga stora pengar på ett långt tele? För min del blev det ett komplement med en superzoomkompakt - mitt fall Nikon P900. Jag använder den inte under motsv 400mm - den lilla 1/2,3" sensor gör att den har inte en chans mot en kamera med större sensor. Lite mindre extremt och som ger bättre bildkvalitet för en rel billig peng är Panasonic FZ1000 med upp till motsv 400mm tele och ett pris på under 6000kr.

Bara så jag nämner det - det finns en till väg att gå. Jag kom på att en försvinnande liten andel av mina bilder tas över motsv 200mm brännvidd och varför skulle jag då lägga stora pengar på ett långt tele? För min del blev det ett komplement med en superzoomkompakt - mitt fall Nikon P900. Jag använder den inte under motsv 400mm - den lilla 1/2,3" sensor gör att den har inte en chans mot en kamera med större sensor. Lite mindre extremt och som ger bättre bildkvalitet för en rel billig peng är Panasonic FZ1000 med upp till motsv 400mm tele och ett pris på under 6000kr.

Eller kanske ännu bättre en Nikon 1 v2 + 70-300 borde också hamna inom budget men har lite större sensor antar dock att det inte är intressant då det blir ytterligare ett system. Men det är väldigt bra fågelkamera i förhållande till pengarna.

https://photographylife.com/reviews/nikon-1-70-300mm-f4-5-5-6-vr

Tack för alla tips och idéer.
Tyvärr är det som det brukar när man får mer kunskap och info att man blir mer fundersam på vad som är bästa alternativet. Jag får ta mig en rejäl funderare på hur jag ska göra.

Jag får hoppas att K-1'an blir en försäljningssuccé så att det kanske kommer lite nya gluggar.

Mvh
Axie

Tack för alla tips och idéer.
Tyvärr är det som det brukar när man får mer kunskap och info att man blir mer fundersam på vad som är bästa alternativet. Jag får ta mig en rejäl funderare på hur jag ska göra.

Jag får hoppas att K-1'an blir en försäljningssuccé så att det kanske kommer lite nya gluggar.

Mvh
Axie

Väntar du en stund finns det väl dessutom chans att du kan hitta ett begagnat Pentax 150-450 till rimligt pris som förhoppningsvis är skarpare de halvbra 150-600 alternativ som eventuellt dyker upp från Tamron eller Sigma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar